Siirry suoraan sisältöön

Contemporary Gerontological Nursing (5op)

Opintojakson tunnus: YZ00CT66

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti
Vastuuhenkilö
Marjo Palovaara

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuasi hallitset ikääntymisen fysiologiset muutokset ja otat nämä muutokset huomioon itsenäisenä ammattilaisena ikääntyneiden arvioinnissa, hoidon suunnittelussa ja hoitotyössä. Hallitset gerontologisen hoitotyön arvioinnin ja ikääntyneiden turvallisuuden ja ymmärrät näyttöön perustuvan hoitotyön tietämyksen merkityksen gerontologisessa hoitotyössä. Ymmärrät ikääntymisen elämänkulun osana ja osaat tukea ikääntyvien tervettä ja aktiivista ikääntymistä yhteistyössä muiden ammattilaisten ja perheiden kanssa. Osaat analysoida moniammatillisen yhteistyön roolia ikääntyvien tervettä ja aktiivista ikääntymistä tukevassa työssä. Tunnistat varhaiset riskitekijät, jotka voivat vaikuttaa ikääntyvän toimintakykyyn ja kognitiivisiin kykyihin, ja osaat suunnitella kokonaisvaltaista ja yksilöllistä terveyden edistämistä. interventiot arvioimalla kriittisesti ja hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa ikääntyneiden hoidossa. Ymmärrät ikääntymisen muutokset, jotka vaikuttavat viestintään, ja osaat hyödyntää näyttöön perustuvia tekniikoita viestinnässä ikääntyneiden kanssa. Ymmärrät palliatiivisen hoidon merkityksen ikääntyneiden hoitotyössä ja osaat arvioida ja hyödyntää apuvälineitä ikääntyneiden hoidossa ja tukemisessa päivittäisessä elämässä. Tunnet terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeiset käsitteet ja osaat tehdä yhteistyötä ja toteuttaa terveyden edistämisen interventioita kehittämällä ikääntyneille sopivia aktiviteetteja ja huomioimalla kulttuuriset vaikutukset erilaisissa asiakastilanteissa. Osaat tukea ikääntyneiden ja heidän hoitajiensa turvallista ja kestävää ikääntymistä kotona. Otat vastuun itsenäisistä päätöksistä ja otat huomioon ikääntyneiden hoitoon ja arvokkaaseen ikääntymiseen liittyvät oikeudelliset ja eettiset näkökohdat.
Osaaminen:

Tällä kurssilla odotetaan sinun saavuttavan seuraavat osaamistavoitteet:

Oppimisen oppiminen

Edistät omaa oppimistasi hyödyntämällä henkilökohtaisia taitojasi ja resurssejasi.

Hyödynnät oppimista tukevia oppimisresursseja ja -menetelmiä.

Etsit, hankit, arvioit kriittisesti ja hyödynnät luotettavista lähteistä peräisin olevaa näyttöön perustuvaa tietoa.

Kestävä kehitys

Tunnistat kestävät lähestymistavat omalla toiminta-alueellasi.

Sovellat olemassa olevaa tietoa ja hyödynnät sopivia kestäviä lähestymistapoja omalla toiminta-alueellasi.

Kehität kestävien käytäntöjen omaksumista työyhteisössäsi ja yhteiskunnassa.

Etiikka

Edistät eettisesti kestäviä toimintoja ja eettisen pohdinnan toteutumista omalla toiminta-alueellasi.

Teet eettisiä päätöksiä, joissa otetaan huomioon yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmat.

Edistät eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista omalla toiminta-alueellasi.

Sisältö

Gerontologisen hoitotyön teoriat.

Gerontologinen terveydentilan arviointi, ikääntyneiden turvallinen hoito, palliatiivinen hoito ja saattohoito.

Terapeuttinen viestintä ikääntyneiden kanssa

Terveen ikääntymisen lähestymistavat

Ikääntyminen elämänkulun aikana

Ikääntyminen omassa ympäristössä ja siihen liittyvät näkökulmat

Ikääntyneiden yleiset psykologiset ongelmat ja niiden psykologiset hoitotaidot.

Terveyden edistämisen, riskien vähentämisen ja itsehoidon teoreettiset mallit.
Lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteiden asettaminen.

Ikäihmisten kattava arviointi (fyysinen, psykologinen, sosiaalinen, perhesuhteet).

Ikääntymisen eettiset ja oikeudelliset näkökulmat.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 Riittävä

Opiskelijat osaavat määritellä ikääntymisen fysiologiset muutokset ja tunnistaa nämä muutokset ikääntyneiden arvioinnissa, hoidon suunnittelussa ja hoitotyössä . He osaavat selittää ikääntymisen elämänkulun aikana ja tunnistaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen ikääntyneiden terveen ja aktiivisen ikääntymisen tukemisessa. Opiskelijat osaavat tunnistaa varhaiset riskitekijät, jotka voivat vaikuttaa ikääntyneiden toimintakykyyn ja kognitiivisiin kykyihin, ja hyödyntää terveyden edistämisen toimenpiteitä käyttämällä ikääntyneiden hoidossa saatavilla olevaa näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija osaa selittää palliatiivisen hoidon merkityksen ikääntyneiden hoitotyössä ja osaa hyödyntää apuvälineitä ikääntyneiden päivittäisessä hoidossa ja tukemisessa. Opiskelija tuntee terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeiset käsitteet ja osaa tehdä yhteistyötä terveyden edistämiseen tähtäävissä toimenpiteissä, joissa kehitetään ikääntyneille sopivia toimintoja ja otetaan huomioon kulttuuriset vaikutukset erilaisissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa tunnistaa turvallisen ja kestävän ikääntymisen ja osaa keskustella ikääntyneiden hoidon ja arvokkaan ikääntymisen edistämiseen liittyvistä eettisistä ja oikeudellisista näkökohdista.

2 Tyydyttävä

Opiskelijat osaavat määritellä ja arvioida ikääntymisen fysiologisten muutosten vaikutuksia ja tunnistaa nämä muutokset ikääntyneiden arvioinnissa, hoidon suunnittelussa ja hoitotyössä . Opiskelijat osaavat selittää ikääntymisen elämänkulussa ja tunnistaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen ikääntyneiden terveellisen ja aktiivisen ikääntymisen tukemisessa. Opiskelijat osaavat arvioida varhaisia riskitekijöitä, jotka voivat vaikuttaa ikääntyneiden toimintakykyyn ja kognitiivisiin kykyihin, sekä kehittää terveyden edistämistoimia käyttämällä ikääntyneiden hoidossa saatavilla olevaa näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija osaa tukea palliatiivista hoitoa ikääntyneiden hoitotyössä ja tunnistaa ja hyödyntää apuvälineitä ikääntyneiden päivittäisessä hoidossa ja tuessa. Opiskelija tuntee terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeiset käsitteet ja osaa tehdä yhteistyötä terveyden edistämistoimenpiteissä ja kehittää ikääntyneille sopivia toimintoja ja erilaisia asiakkaita kulttuuriset vaikutukset huomioon ottaen. Opiskelija tunnistaa ja keskustelee kriittisesti turvallisesta ja kestävästä ikääntymisestä kotona ja osaa keskustella eettisistä ja oikeudellisista näkökohdista, jotka liittyvät ikääntyneiden hoitoon ja arvokkaaseen ikääntymiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Hyvä

Opiskelija osaa määritellä ja arvioida ikääntymisen fysiologisten muutosten vaikutuksia ja tunnistaa nämä muutokset ikääntyneen henkilön arvioinnissa, hoidon suunnittelussa ja hoitotyössä. Opiskelija osaa integroida todistusaineiston itsenäiseen kliiniseen päätöksentekoon ikääntymisen tukemiseksi elämänkaaren aikana ja voi toimia edistyneenä ammattilaisena moniammatillisessa yhteistyössä ikääntyneiden terveen ja aktiivisen ikääntymisen tukemisessa. Opiskelija osaa arvioida varhaisia riskitekijöitä, jotka voivat vaikuttaa ikääntyneen toimintakykyyn ja kognitiivisiin kykyihin, sekä kehittää ja toteuttaa kattavan terveyden edistämisen hoitotyön suunnitelman ikääntyneelle. Opiskelija soveltaa asiantuntemustaan tukemaan palliatiivista hoitoa ikääntyneiden hoitotyössä ja osaa itsenäisesti suunnitella ja käyttää apuvälineitä ikääntyneiden päivittäisen elämän hoidossa ja tukemisessa. Opiskelija ymmärtää terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeiset käsitteet ja toimii asiantuntijana terveyden edistämisen toimenpiteiden toteuttamisessa ja ikääntyneille sopivien toimintojen kehittämisessä ottaen huomioon kulttuuriset vaikutukset. Opiskelija osaa arvioida ja keskustella kriittisesti turvallisesta ja kestävästä ikääntymisestä paikan päällä ja edistyneenä ammattilaisena keskustella ja toteuttaa eettisiä ja oikeudellisia näkökohtia, jotka liittyvät ikääntyneiden hoitoon ja arvokkaaseen ikääntymiseen.

4 Erittäin hyvä

Opiskelija osaa määritellä ja arvioida itsenäisenä ammattilaisena ikääntymisen fysiologisten muutosten vaikutuksia ja tunnistaa nämä muutokset ikääntyneen henkilön arvioinnissa, hoidon suunnittelussa ja hoitotyössä. Opiskelijat osaavat integroida todistusaineiston itsenäiseen kliiniseen päätöksentekoon ikääntymisen tukemiseksi elämänkaaren aikana ja toimia edistyneenä ammattilaisena moniammatillisessa yhteistyössä ikääntyvien terveyden ja aktiivisen ikääntymisen tukemisessa. Opiskelija osaa arvioida varhaisia riskitekijöitä, jotka voivat vaikuttaa ikääntyvän toimintakykyyn ja kognitiivisiin kykyihin, ja ottaa vastuun ikääntyvän kokonaisvaltaisen terveyden edistämisen hoitotyön suunnitelman kehittämisestä ja toteuttamisesta. Opiskelija soveltaa asiantuntemustaan tukeakseen palliatiivista hoitoa ikääntyneiden hoitotyössä ja osaa itsenäisesti suunnitella ja hyödyntää apuvälineitä ikääntyneiden päivittäisessä hoidossa ja tuessa. Opiskelija ymmärtää terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeiset käsitteet ja toimii asiantuntijana terveyden edistämisen toimenpiteiden toteuttamisessa ja ikääntyneille sopivien toimintojen kehittämisessä ottaen huomioon kulttuuriset vaikutukset.Opiskelija osaa arvioida ja keskustella kriittisesti turvallisesta ja kestävästä ikääntymisestä paikan päällä ja edistyneenä ammattilaisena keskustella ja toteuttaa eettisiä ja oikeudellisia näkökohtia, jotka liittyvät ikääntyneiden hoitoon ja arvokkaaseen ikääntymiseen. Opiskelija osaa analysoida rooliaan moniammatillisessa yhteistyössä ja ottaa vastuun itsenäisistä päätöksistä edistyneenä hoitotyön ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen

Opiskelija osaa määritellä ja arvioida itsenäisenä ammattilaisena ikääntymisen fysiologisten muutosten vaikutuksia ja ottaa nämä muutokset huomioon ikääntyneiden arvioinnissa, hoidon suunnittelussa ja hoitotyössä itsenäisenä edistyneenä hoitotyön ammattilaisena. Opiskelijat osaavat integroida todistusaineiston itsenäiseen kliiniseen päätöksentekoon ikääntymisen tukemiseksi elämänkaaren aikana ja voivat toimia edistyneinä ammattilaisina moniammatillisessa yhteistyössä ikääntyneiden terveen ja aktiivisen ikääntymisen tukemisessa. Opiskelija osaa arvioida varhaisia riskitekijöitä, jotka voivat vaikuttaa ikääntyneen toimintakykyyn ja kognitiivisiin kykyihin, ja ottaa vastuun ikääntyneen kokonaisvaltaisen terveyden edistämisen hoitotyön suunnitelman itsenäisestä kehittämisestä ja toteuttamisesta. Opiskelija soveltaa asiantuntemustaan kehittääkseen tukistrategioita ikääntyneiden hoitotyön palliatiivisessa hoidossa ja suunnittelee ja hyödyntää itsenäisesti apuvälineitä ikääntyneiden päivittäisen elämän hoidossa ja tukemisessa. Opiskelija ymmärtää terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja avainkäsitteet ja osaa soveltaa hoitotyöntekijän edistynyttä asiantuntemusta terveyden edistämisen toimenpiteiden toteuttamiseen ja ikääntyneille sopivien toimintojen kehittämiseen ottaen huomioon kulttuuriset vaikutukset.Opiskelija osaa arvioida ja keskustella kriittisesti turvallisesta ja kestävästä ikääntymisestä paikan päällä ja edistyneenä ammattilaisena keskustella ja toteuttaa eettisiä ja oikeudellisia näkökohtia, jotka liittyvät ikääntyneiden hoitoon ja arvokkaaseen ikääntymiseen. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää rooliaan moniammatillisessa yhteistyössä ja ottaa vastuun itsenäisistä päätöksistä edistyneenä hoitotyön ammattilaisena.

Oppimateriaalit

Textbooks : Mauk, K. L. e. (2022). Gerontological nursing: Competencies for care (5th ed.). Jones & Bartlett Learning.

Related scientific articles:

Online material:
UN/WHO decade of healthy ageing https://www.who.int/initiatives/decade-ofhealthyageing#:~:text=The%20United%20Nations%20Decade%20of,communities%20in%20which%20they%20live.

Integrated care for older people (‎ICOPE)‎: guidance for person-centred assessment and pathways in primary care https://www.who.int/publications/i/item/WHO-FWC-ALC-19.1

Siirry alkuun