Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZZZ1513-0K0S4

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Raija Lundahl
Timo Hintikka
Ryhmät
VAs19S1
HYVIn yhteiset opinnot
Opintojakso
SZZZ1513
Toteutukselle SZZZ1513-0K0S4 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija tietää varhaiskasvatussuunnitelman pedagogisen suunnitteluprosessin lähtökohtana. Hän tuntee varhaiskasvatuksen tavoitteet, sisällöt ja menetelmiä. Hän osaa suunnitella, arvioida ja kehittää toimintaa huomioiden lapsen toimijuuden, osallisuuden, oppimisen ja kehityksen tukemisen ryhmässä. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti sekä arvioida niitä.

Sisältö

Sisältöinä ovat varhaiskasvatussuunnitelma, varhaiskasvatuksen sisällöt ja oppimisen alueet, varhaiskasvatuksen menetelmiä ja työmuotoja, lapsen oppimisen ja toiminnan havainnointi, tukeminen ja arviointi, mediakasvatus, vaihtoehtopedagogiikat

Oppimateriaalit

Materiaali verkko-oppimisympäristössä Koivula, M ym (2017) .Valloittava varhaiskasvatus: oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia Mll.2018. Media varhaiskasvatuksessa Tukea tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018. Opetushallitus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Päiväopiskelu: Kontaktiopetus ja seminaarit,virtuaaliopinnot, itsenäiset oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Päiväopiskelu: Luennot, seminaarit, tiimityöskentely 24 h, virtuaaliopiskelu 50 h, oppimistehtävät ja harjoitustyöt 61 h. Yhteensä 135 tuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa ja kykenee varhaiskasvatuksen pedagogiseen suunnitteluprosessiin. Hän tietää varhaiskasvatussuunnitelman laadinnan perusteet. Hän osaa soveltaen suunnitella, arvioida ja kehittää toimintaa huomioiden lapsen toimijuuden, osallisuuden, oppimisen ja kehityksen tukemisen ryhmässä. Opiskelija osaa analysoida erilaisia teoreettisia lähestymistapoja ja soveltaa työmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti sekä arvioida niitä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti lähteitä.

Kiitettävä (4) Opiskelija kykenee varhaiskasvatuksen pedagogiseen suunnitteluprosessiin. Hän tunnistaa varhaiskasvatussuunnitelman laadinnan perusteet. Hän osaa soveltaen suunnitella, arvioida ja kehittää toimintaa huomioiden lapsen toimijuuden, osallisuuden, oppimisen ja kehityksen tukemisen ryhmässä. Opiskelija tietää erilaisia teoreettisia lähestymistapoja ja soveltaa työmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti sekä arvioida niitä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti lähteitä.

Hyvä (3) Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen pedagogisen suunnitteluprosessin. Hän tunnistaa varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset periaatteet. Hän osaa suunnitella, arvioida ja kehittää toimintaa huomioiden lapsen toimijuuden, osallisuuden, oppimisen ja kehityksen tukemisen ryhmässä. Opiskelija tietää erilaisia teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Hän on osoittanut kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.

Tyydyttävä (2)Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen pedagogisen suunnitteluprosessin. Hän tietää osittain lapsen toimijuuden, osallisuuden, oppimisen tukemisen periaatteita. Opiskelija tunnistaa erilaisia teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia.

Välttävä (1) Opiskelija tunnistaa varhaiskasvatuksen pedagogisen suunnitteluprosessin. Hän tietää niukasti lapsen toimijuuden, osallisuuden, oppimisen tukemisen periaatteita. Opiskelija tunnistaa erilaisia teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä niukasti ja perustelematta niitä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen peruskäsitteet, varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat ja varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt sekä tunnistaa alle kouluikäisen lapsen kasvun ja kehityksen pääpiirteet. Opiskelija osaa suunnitella alle kouluikäisille lapsille kehitystä, kasvua ja oppimista tukevaa toimintaa.

Siirry alkuun