Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt (5op)
Toteutuksen tunnus: EKSKZ206-0K0S4
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opettajat
- Tuija Ketola
- Teppo Karapalo
- Ryhmät
- 
                        EKS20KAPEAsiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
- Opintojakso
- EKSKZ206
Toteutukselle Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt EKSKZ206-0K0S4 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Erikoistuja
 1. Osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltai-sesti, huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja niiden pohjalta suunnitella asiakkaan tarpei-siin soveltuvia palveluita
 2. Osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjauspro-sessin
 3. Hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttu-vissa tilanteissa
 4. Osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa
                    
Sisältö
- Asiakas- ja palveluohjausprosessi ja sen eri vaiheet
 - Palvelutarpeen arviointi ja asiakastyössä käytettävät suunnitelmat
 - Asiakasosallisuus
 - Lähiverkoston kartoittaminen
 - Palveluohjauksessa käytettävät keskeiset menetelmät
 - Asiakaslähtöinen työote
 - Ennaltaehkäisevä työ ja varhainen tuki
 - Voimavaralähtöinen työskentely
 - Osallisuuden vahvistamisen menetelmät
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hyväksytty
 Tuntee asiakkaan palvelujen ja tuen tarpeiden kokonaisvaltaisen arvioinnin työkäy-täntöjä ja käyttää niitä asiakaslähtöisesti. 
 Näyttää kykenevänsä suunnittelemaan asi-akkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita. Tuntee asiakas- ja palveluohjausprosessin ja osoittaa toteuttavansa prosessin asiakaslähtöisesti. 
 Käyttää soveltaen asiakas- ja pal-veluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä. 
 Ymmärtää asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä merkityksen asiakas- ja palveluohjausprosessissa ja osoittaa vahvistavansa heidän osallisuuttaan prosessissa.
 
 Täydennettävä/hylätty
 Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.
                    
