Skip to main content

Synnyttäneen perheen kätilötyö ja varhainen vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SHKV8200-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

23.08.2021 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Kätilö (AMK)

Opettaja

  • Sari Järvinen
  • Christina Mantsinen

Ryhmät

  • SOK19K1
    Kätilö (AMK)

Objectives

Opiskelija osaa itsenäisesti hoitaa synnyttänyttä naista ja perhettä monikulttuurisessa toimintaympäristössä. Hän hallitsee synnyttäneen naisen ja perheen näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus-, hoito- ja arviointimenetelmät. Hän hallitsee perheen voimavaralähtöisen imetysohjauksen, seksuaali- ja lisääntymisterveyden ohjauksen ja vanhemmuuteen kasvun tukemisen. Opiskelija osaa ennakoida ja tunnistaa synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen voinnissa tapahtuvia muutoksia. Opiskelija osaa hoitaa vastasyntynyttä ja osaa ehkäistä, tunnistaa ja puuttua ajoissa vastasyntyneen voinnin muutoksiin.

Content

Alateitse ja keisarileikkauksella synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyö
Synnytyksen jälkeiset komplikaatiot
Vastasyntyneen hoitotyö
Vanhemmuuteen kasvu ja varhainen vuorovaikutus
Äitiyden psykologia
Imetysohjaajakoulutus
Erityistarkkailua tarvitsevan vastasyntyneen hoitotyö

Learning materials and recommended literature

Broden M. 2006.Raskausajan mahdollisuudet. Gummerus Kirjapaino Oy.
Deufel M. & Montonen E. (toim.) 2017. Onnistunut imetys. Duodecim. e-kirja.
Deufel M. & Montonen E. toim. 2016. Lapsivuodeaika. Duodecim.
Fellman, V., Luukkainen, P.& Asikainen, T.(toim) 2013. Vastasyntyneiden tehohoito. Duodecim.
Hakulinen T., Otronen K. & Kuronen M. Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022. THL.
Kallad M. & Sinkkonen J. (toim.). 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. Helsinki. WSOY.
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL.
Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL.
Paananen,U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. & Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.

Teaching methods

Flipped learning
lähiopetus, itsenäinen materiaaliin tutustuminen, imetysohjausharjoittelu, verkkotestit, verkkokeskustelut, ryhmäkeskustelut, oppimistehtävät, osaamisen näyttö

Practical training and working life connections

Vierailevat luennoitsijat

Exam dates and retake possibilities

Epäsäännöllisen lapsivuodeajan verkkotentti sovitaan pienryhmien kanssa
Imetysohjaajakoulutuksen verkkotentti syyslukukaudella 2021
Äitiyden psykologian ja varhaisen vuorovaikutuksen lähitentti syyslukukaudella 2021

Student workload

Epäsäännöllinen lapsivuodeaika 40,5h: lähiopetus 4,5h, verkkokeskustelut 6h, itsenäinen opiskelu 30h
Imetysohjajakoulutus 40,5h: lähiopetus 15 h, imetysohjaajaharjoittelu ja osaamisen näyttö 8h sekä itsenäinen opiskelu 25,5h
Vastasyntyneen hoitotyö 13,5 h: lähiopetus 7,5h sekä itsenäinen opiskelu 6h
Äitiyden psykologia ja varhainen vuorovaikutus 27 h: itsenäinen opiskelu 27h
Asiantuntijaluennot 13,5h

Content scheduling

Opintojakso 5 op. koostuu:
epäsäännöllinen lapsivuodeaika 1,5 op, joka toteutuu pienryhmissä joko syyslukukauden alkupuolella 2021, syyslukukauden loppupuolella 2021 tai kevätlukukauden alkupuolella 2021
Imetysohjaajakoulutus 1,5 op., joka toteutuu syyslukukautena 2021
Vastasyntyneen hoitotyö 0,5 op, joka toteutuu syyslukukauden loppupuolella 2021
Äitoyden psykologia ja varhainen vuorovaikutus 1op, joka toteutuu syyslukukauden loppupuolella 2021
Asiantuntijaluennot, jotka toteutuvat koko kätilöopintojen suuntaavan vaiheen aikana

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Erinomainen (5)
Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Kiitettävä(4)
Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.

Välttävä(1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä(4) Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.

Prerequisites

Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.