Siirry suoraan sisältöön

Puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio (3 op)

Toteutuksen tunnus: SKOS1512-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Opettaja

  • Jaana Ritsilä
  • Johanna Juola

Vastuuopettaja

Jaana Ritsilä

Ryhmät

  • SKO18SM
    Kuntoutuksen ohjaaja
  • SKO19SM
    Kuntoutuksen ohjaaja

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää puhetta tukevan ja korvaavan kommunikaation (AAC) merkityksen puhevammaisen asiakkaan / potilaan osallisuuden ja hyvinvoinnin mahdollistajana. Hän tuntee kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä erilaisia puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä ja niihin liittyviä apuvälineitä. Hän motivoituu vuorovaikutukseen ja kommunikointiin puhevammaisten ihmisten kanssa. Opiskelija tietää puhevammaisen asiakkaan palveluja ja osaa ohjata tulkkauspalvelujen hakemisessa. Yhteistyössä palvelu- ja tukiverkoston kanssa hän tukee erityistä tukea tarvitsevan vuorovaikutusta ja kommunikointia sekä edistää yhteisön edellytyksiä puhetta tukevan ja korvaavan kommunikaation käyttämiseen.

Sisältö

Keskeisinä sisältöinä ovat puhevammaisen henkilön yksilölliset tuen tarpeet, kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet, AAC-käsitteen määrittely ja erilaiset AAC-kommunikaation menetelmät (ele- ja esinekommunikaatio, kuva- ja symbolikommunikaatio, piirroskommunikaatio ja selkokieli) sekä puhevammaisen henkilön tuki ja palvelut. Opintojaksolla tehdään kommunikaatioharjoituksia.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija ymmärtää puhetta tukevan ja korvaavan kommunikaation (AAC) merkityksen puhevammaisen asiakkaan / potilaan osallisuuden ja hyvinvoinnin mahdollistajana. Hän tuntee kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä erilaisia puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä ja niihin liittyviä apuvälineitä. Hän motivoituu vuorovaikutukseen ja kommunikointiin puhevammaisten ihmisten kanssa, mutta asiakaslähtöisyyden huomioiminen on niukkaa. Opiskelija tietää puhevammaisen asiakkaan palveluja kapea-alaisesti ja hyödyntää kirjallisuutta ja lähteitä uuden tiedon tuottamisessa niukasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää puhetta tukevan ja korvaavan kommunikaation (AAC) merkityksen puhevammaisen asiakkaan / potilaan osallisuuden ja hyvinvoinnin mahdollistajana. Hän tuntee kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä erilaisia puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä ja niihin liittyviä apuvälineitä. Hän motivoituu vuorovaikutukseen ja kommunikointiin puhevammaisten ihmisten kanssa. Opiskelija tietää puhevammaisen asiakkaan palveluja ja osaa ohjata tulkkauspalvelujen hakemisessa. Yhteistyössä palvelu- ja tukiverkoston kanssa hän tukee erityistä tukea tarvitsevan vuorovaikutusta ja kommunikointia sekä edistää yhteisön edellytyksiä puhetta tukevan ja korvaavan kommunikaation käyttämiseen. Hän tarkastelee teemaa huomioiden asiakaslähtöisyyden pohtien ja vertaillen hyödyntäen alan kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää kattavasti ja monipuolisesti puhetta tukevan ja korvaavan kommunikaation (AAC) merkityksen puhevammaisen asiakkaan / potilaan osallisuuden ja hyvinvoinnin mahdollistajana. Hän tuntee kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä erilaisia puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä ja niihin liittyviä apuvälineitä. Hän motivoituu vuorovaikutukseen ja kommunikointiin puhevammaisten ihmisten kanssa. Opiskelija tietää puhevammaisen asiakkaan palveluja ja osaa ohjata tulkkauspalvelujen hakemisessa. Yhteistyössä palvelu- ja tukiverkoston kanssa hän tukee erityistä tukea tarvitsevan vuorovaikutusta ja kommunikointia sekä edistää yhteisön edellytyksiä puhetta tukevan ja korvaavan kommunikaation käyttämiseen. Opiskelija kykenee tuottamaan uusia innovatiivisia näkökulmia puhetta tukevan ja korvaavan kommunikaation hyödyntämiseen asiakaslähtöisesti kuntoutuksen ohjaajan työssä. Hän tarkastelee teemaa pohtien ja vertaillen hyödyntäen kirjallisuutta ja tieteellisiä julkaisuja kattavasti.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on kokemusta työskentelystä sosiaali- ja terveysalan asiakkaiden kanssa. Opiskelija hallitsee viestinnän ja vuorovaikutuksen perusteet.