Pääinstrumentti 3 (15 op)
Toteutuksen tunnus: KMOM0301-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.08.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Suomalainen musiikkikampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK)
Opettaja
- Kaija Kivioja
- Juha Kujanpää
- Eeva Oksala
- Heidi Ilves
- Sami Lehto
- Heikki Laine
- Niklas Winter
- Hanne Wirta
- Teemu Viinikainen
- Rita Varonen
- Tiina Takkinen
- Tuomas Niininen
- Päivi Virolainen-Kalpio
Ryhmät
-
KPD19S1Musiikkipedagogi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat ilmaista itseäsi pääinstrumentillasi luontevasti tason mukaiset instrumenttikohtaiset vaatimukset huomioiden. Tunnistat instrumenttiosaamisesi tason sekä sen jatkuvan ylläpitämisen ja kehittämisen merkityksen sekä omaat valmiudet jatkuvaan oppimiseen pääinstrumentillasi. Soitat harjoittelemaasi ohjelmistoa tyylinmukaisuuteen pyrkien. Löydät yhteistyössä opettajasi kanssa teknistä tasoasi vastaavaa ja itsellesi sopivaa, kehittymisesi kannalta optimaalista ohjelmistoa. Asetat yhteistyössä opettajasi kanssa instrumenttiosaamisesi kannalta relevantteja tavoitteita. Ymmärrät kehittymisesi kannalta oikeiden harjoittelumenetelmien löytämisen tärkeyden ja harjoittelet opettajasi ohjauksessa tarkoituksenmukaisesti. Kykenet toimimaan erilaisissa kokoonpanoissa ja otat vastuun oppimisesta myös ryhmässä. Ymmärrät ergonomian ja kuulonhuollon merkityksen ja hyödynnät niitä työskentelyssäsi.
Osaamiset: oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen, musiikillinen osaaminen
Sisältö
Opintojaksolla opiskelet pääinstrumenttisi teknisiä taitoja, musiikin tyylikausien ja -lajien tuntemusta sekä ohjelmistoa, nuotinlukua, musiikillista luovuutta ja tulkintaa, esiintymistä, yhteismusisointia ja digitaitoja.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Instrumenttikohtainen kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Ohjatut instrumentti- ja yhteismusisointitunnit, itsenäinen työskentely, esiintymiset ja niihin liittyvät käytännön järjestelyt sekä markkinointi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen ja opettajan ohjauksessa tapahtuva työskentely 405h
Lisätietoja opiskelijoille
Jatkuva ohjaavan opettajan palaute sekä itsearviointi, vuosinäyttö (pop/jazz-instrumentit, klassinen laulu sekä harmonikka), käytännön valmiuksien näyttö (klassiset instrumentit)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ilmaiset itseäsi pääinstrumentillasi luontevasti tämänhetkisellä teknisellä ja musiikillisella osaamisellasi sekä tunnistat osaamisesi tason. Omaat valmiudet jatkuvaan oppimiseen pääinstrumentillasi sekä tunnistat instrumenttiosaamisen jatkuvan ylläpitämisen ja kehittämisen merkityksen. Hahmotat tyylinmukaiset musiikilliset elementit ja soitat harjoittelemaasi ohjelmistoa tyylinmukaisuuteen pyrkien. Asetat yhteistyössä opettajasi kanssa instrumenttiosaamisesi kannalta relevantteja tavoitteita. Valitset yhteistyössä opettajasi kanssa teknistä tasoasi vastaavaa ja itsellesi sopivaa, kehittymisesi kannalta optimaalista ohjelmistoa sekä asettaa instrumenttiosaamisesi kannalta relevantteja tavoitteita. Osaat toimia erilaisissa kokoonpanoissa ja otat vastuun oppimisesta myös ryhmässä. Ymmärrät ergonomian ja kuulonhuollon merkityksen ja hyödynnät niitä työskentelyssäsi.
Lisätiedot
Opiskelijan oikeus instrumenttiopintoihin:
Opiskelijan instrumenttiopetus voidaan evätä, jos muut opinnot eivät etene opettajatutorin/opintojen ohjaajan ja päällikön kanssa sovitulla tavalla. Lukuvuoden aikana suoritettujen opintojen vähimmäisopintopistemäärän tulee olla 40 op. Muussa tapauksessa seuraavan lukuvuoden instrumenttiopetus joutuu tarkasteluun.
Jos opiskelijalla on opinnot aloittaessaan suoritettuna aiempia korkeakoulutasoisia instrumenttiopintoja, niin annettavan instrumenttiopetuksen määrä arvioidaan opiskelijakohtaisesti. Tutkinnon osaamistavoitteen saavuttamiseen tarvittavaa instrumenttiopetuksen määrää arvioitaessa otetaan huomioon opiskelijan ennen opintojen alkua saavuttama instrumentin osaamistaso. Tutkinto-ohjelman päällikkö päättää annettavan opetuksen määrän opintojen alussa.