SCM - Digitalisaatio veturina (5 op)
Toteutuksen tunnus: YLSX2570-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
26.02.2022 - 04.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Digitaalinen toimitusketju (YAMK)
Opettaja
- Eero Aarresola
- Jutta Nihtilä
Vastuuopettaja
Eero Aarresola
Ryhmät
-
ZJA21STPYDTAvoin AMK, teniikka, Digitaalinen toimitusketju
-
YTM21S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
On yleisesti tunnistettu, että informaatio on toimitusketjujen hallinnassa sekä ohjaamisessa nykypäivänä täysin keskeinen asia. Informaatiota syntyy ja tallentuu toimitusketjun eri prosesseissa valtava määrä, mutta sen tuottama arvo saattaa jäädä usein hyödyntämättä täysimääräisesti. Tyypillisesti syntyvä informaatio siiloutuu toimitusketjun eri osapuolten lukuisiin järjestelmiin eikä sen vuoksi ole hyödynnettävissä kaikille osapuolille. Opintojaksolla tuodaan näkyväksi informaation jakamisen tärkeys sekä toimintamallit sen jakamiseen toimitusketjussa. Informaatiolla itsessään ei ole arvoa, jos se ei hyödynnettävässä muodossa, joten data-analytiikan rooli nousee myös tärkeäksi.
Opintojakson osaamiset:
Digitalisaatio-osaaminen
Toimitusketjuosaaminen
Kansainvälisyys –ja viestintäosaaminen
Yrittäjyys- innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Opintojakson osaamistavoite:
Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä.
Sisältö
Opintojakson sisältö rakentuu seuraavista teemoista:
- Digitalisaatio toimitusketjun hallinnassa
- Kysynnän ennustaminen ja analytiikka
- Tiedon jakaminen ja läpinäkyvyys toimitusketjussa
- SCM -prosessien virtaviivaistaminen
- Teknologia mahdollistajana
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Aktas, E., Bourlakis, M., Zeimpekis, V., Minis, I. 2021. Supply Chain 4.0.
Moodle- ja luentomateriaalit
Tieteelliset artikkelit
Opetusmenetelmät
Luennot ja työpajatyöskentely etäkontaktipäivillä.
Case stydy -työskentely/opetus etäkontaktipäivällä
Oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee luennoitsijoita työelämästä.
Opintojakson oppimistehtävät ovat luonteeltaan työelämää kehittäviä/tutkivia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.
Kansainvälisyys
Kansainvälisyys toteutuu opintojaksolla KV -artikkelien käyttämisenä opetusmateriaalina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Etäkontaktiluennot 20 h
Oppimistehtävät 70 h
Opiskelumateriaaliin perehtyminen 45 h
Yhteensä 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arviointi pohjautuu oppimistavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin. Jokainen oppimistehtävä arvioidaan arviointiasteikolla (0-5) ja opintojakson kokonaisarvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvosta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä.
Tyydyttävä 2: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan yleisellä tasolla sekä omaan toimintaympäristöön liittyen. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta.
Kiitettävä 4: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan yleisellä tasolla sekä omaan toimintaympäristöön liittyen. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää tiedolla johtamisen periaatteet sekä hyödyt omassa organisaatiossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan yleisellä tasolla sekä omaan toimintaympäristöön liittyen. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää tiedolla johtamisen periaatteet sekä hyödyt omassa organisaatiossa. Opiskelija pystyy analytiikkaa käyttäen tuomaan tiedon sellaiseen muotoon, jota voidaan hyödyntää strategisessa päätöksenteossa.
Esitietovaatimukset
-