Sosiaali- ja terveydenhuollon hallinto- ja päätöksenteko (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSJA0102-3005
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.11.2021 - 15.01.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- SAL Täydennyskoulutus, Ammatillinen lisäkoulutus
Opettaja
- Riitta Räsänen
- Kari Jaatinen
Vastuuopettaja
Kari Jaatinen
Ryhmät
-
ZJA21SVPJ2Vanhuspalveluiden johtaminen, ryhmä 2
-
SAL21SVPJ2Vanhuspalveluiden johtaminen, ryhmä 2
Objectives
Opintojakson tarkoituksena on, että osaat toimia hyvän julkisen hallinnon toimintaperiaatteiden mukaisesti sosiaali- ja terveysalan erilaisissa hallinnon ja päätöksenteon tilanteissa.
Osaamistavoite:
Opiskelija
- tuntee hallinnon ja päätöksenteon keskeisiä käsitteitä sekä sosiaali- ja terveysalan päätöksentekoon liittyvää lainsäädäntöä ja järjestelmiä.
- osaa arvioida sosiaali- ja terveysalan päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä.
- osaa hahmottaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän rakenteiden, toimintaperiaatteiden ja toimijoiden sekä sosiaali- ja terveyspolitiikan merkitystä omalle asiantuntijuusalueelleen.
- toimii hyvän julkisen hallinnon periaatteiden mukaisesti.
Content
- Julkishallinnon ja päätöksenteon keskeiset käsitteet ja periaatteet
- Sosiaali- ja terveydenhuollon päätöksentekoon liittyvä lainsäädäntö ja järjestelmät
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän rakenteet, toimintaperiaatteet ja toimijat
- Sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjausmekanismit.
Learning materials and recommended literature
Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Toim. Rissanen, S. & Lammintakanen, J. 2017. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Salminen, A. 2016. Julkisen johtamisen etiikka. Vaasan yliopiston julkaisuja. Opetusjulkaisu 60. Julkisjohtaminen 3. 4.laajennettu painos. Viitattu 20.6.2019. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-707-1.pdf
Zitting, J. & Laulainen, S. & Niiranen, V. Lähi- ja keskijohdon osaamisvaatimukset sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiossa. Yhteiskuntapolitiikka 84 (2019):4, 380-392. Viitattu 19.4.2020. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138586/YP1904_Zittingym.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Anttiroiko, A-R., Haveri, A., Karhu, V., Ryynänen, A. & Siitonen, P. 2007. Kuntien toiminta, johtaminen ja hallintasuhteet. Kunnallistutkimuksia. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.
Heuru, K. 2003. Hyvä hallinto, Helsinki: Edita.
Lehtonen, L., Lohiniva-Kerkelä, M., Pahlman, I. 2015. Terveysoikeus. Helsinki: Talentum Pro.
Mäenpää, O. 2018. Hallinto-oikeus. Helsinki: Alma Talent. uusin painos, josta seuraavat luvut:
- II Yleinen hallinto-oikeus, 1. Julkishallinnon valtiosääntöiset perusteet (s. 81-108).
- II Yleinen hallinto-oikeus, 6. Hallinto-oikeudelliset suhteet ja viranomaisen toimivalta (s. 259-285).
- V Oikeudenkäynti hallintoasioissa, 4, Valitus hallintotuomioistuimeen, josta luvut: Valitusoikeus, Valituskelpoiset hallintopäätökset, Valituskielto ja valituslupa (s. 895-938).
- VI Kunnallinen itsehallinto ja muut itsehallinnon muodot, 9. Oikeusturva kunnallishallinnossa ja kunnan oikeusturva, josta luvut Oikaisuvaatimusmenettely ja Muutoksenhaku kunnan päätöksiin (s. 1217-1221).
Teaching methods
Kontakti- ja etäopiskelu, kirjallisuus, kirjalliset tehtävät, dialogiset keskustelut.
Exam dates and retake possibilities
Ei tenttiä.
Alternative completion methods
Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.
Content scheduling
Opetus toteutetaan Zoom-vebinaareina seuraavasti:
23.11.2021 klo 14.00-16.00
15.12. 2021 klo 12.30-16.00
12.1.2022 klo 13.00-16.00
Further information for students
Vain Vanhuspalveluiden johtamisen koulutushankkeen opiskelijoille 30 paikkaa.
Arviointi: itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan arviointi.
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija ymmärtää hallinnon ja päätöksenteon perusteet toimintaympäristössään. Opiskelija tunnistaa joitakin hallinnollisia työkaluja hallinnon kehittämisessä. Hän ymmärtää hyvän hallinnon periaatteet.
Tyydyttävä 2
Opiskelija ymmärtää hallinnon ja päätöksenteon perusteet. Hän osaa miettiä toimintaympäristön muutosta terveys- ja sosiaalipolitiikan yhteydessä. Opiskelija tunnistaa ja pystyy käyttämään joitakin kehitystyökaluja. Opiskelija tunnustaa päätöksentekoprosessit eri toimintaympäristöissä.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija osaa määritellä hallinnon ja päätöksenteon perusteita terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen alalla. Lisäksi hän tuntee joitakin ajankohtaisia terveys- ja sosiaalipolitiikkaan liittyviä kysymyksiä ja kykenee tarkastelemaan niitä toimintaympäristön muutosten näkökulmasta. Opiskelija tuntee ja valitsee oikeat hallinnollisen kehityksen ja päätöksenteon välineet. Opiskelija tuntee erilaisia menetelmiä palveluprosessien parantamiseksi. Hän toimii ja osaa perustella toimintaansa hyvän hallinnon periaatteen mukaisesti.
Kiitettävä 4
Opiskelija hallitsee hallinnon ja päätöksenteon perusteet ja osaa muodostaa niistä yhtenäisen kokonaisuuden tarkastellessaan toimintaympäristön muutoksia. Opiskelija tietää sosiaali- ja terveydenhuollon hallinnon ja päätöksenteon prosessin ja osaa hyödyntää sitä arjen johtamis- ja esimiestoiminnassa. Opiskelija seuraa sosiaali- ja terveyspolitiikan ajankohtaiskeskustelua ja osaa liittää sen oman asiantuntijuusalueensa kehittämiseen. Opiskelija osaa soveltaa menetelmiä ja kriittisesti analysoida niiden tuloksia palvelujen ja prosessien kehittämiseksi. Opiskelija toimiin hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti ja osaa kuvata sen keskeisen sisällön.
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Opiskelija tuntee hallinnon ja päätöksenteon keskeisiä käsitteitä ja niihin liittyvää alan lainsäädäntöä ja järjestelmiä sekä osaa hyödyntää niitä arjen johtamis- ja esimiestoiminnassaan. Hän seuraa ja arvioi kriittisesti sosiaali- ja terveysalan hallinnon ja päätöksenteon tutkimusta ja sosiaali- ja terveyspolitiikan ajankohtaiskeskustelua. Hän kykenee yhdistelemään tietoa ja esittämään perusteltuja näkökulmia oman asiantuntijuusalueen kehittämiseen. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti ja perustella toimintaansa.
Lisätiedot
Avoin amk 5 paikkaa
Arviointimenetelmät: Vertaisarviointi, kirjalliset oppimistehtävät, itsearviointi ja opettajan arviointi