Skip to main content

Toimintaa ja kohtaamisia - Ihmisoikeusperustaisuus ja osallisuuden tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BP91-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.01.2022 - 16.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 09.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Anu Utter

Ryhmät

  • AJA19SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJL
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJHO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVN
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVU
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVY
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVM
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA19SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA21SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus

Opintokokonaisuuden avulla pohdit omaa näkemystäsi ihmisoikeusperustaisuudesta ja tutustut osallisuuden ja syrjäytymisen ilmiöihin. Saat myös valmiuksia kehittää ja toteuttaa ihmisoikeuksia ja osallisuutta edistäviä menetelmiä ammatillisen opettajan työssä. Tässä kokonaisuudessa ihmisoikeusperustaisuutta ja osallisuuden tukemista tarkastellaan neljästä eri näkökulmasta
• Ihmisoikeuksia ja osallisuutta tukeva kohtaaminen
• Osallisuutta ja aktiivisuutta vahvistavat pedagogiset ratkaisut
• Ihmisoikeuksiin ja demokratiaan liittyvien sopimusten ja määräysten tunteminen
• Ihmisoikeus- ja demokratiakasvatus

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan kohtaamisosaamista, toimijuusosaamista, reflektio-osaamista.

Opintojakson osaamistavoite

Ymmärrät mitä ihmisoikeudet ovat, mitä ihmisoikeusperustaisuus tarkoittaa opettajan työssä, mitä ihmisoikeus- ja demokratiakasvatus on sekä miten ammatillinen opettaja toteuttaa ihmisoikeus- ja demokratiakasvatusta. Sinulla on valmiuksia ottaa käyttöön olemassa olevia menetelmiä, hyödyntää olemassa olevaa aineistoa ja kehittää uusia käytäntöjä ihmisoikeuksien ja osallisuuden edistämiseksi ja toteuttamiseksi omassa työssäsi.

Kohtaamisosaaminen: Opettajalla on kyky huomioida oppijoiden henkilökohtaiset oppimisen lähtökohdat ja tavoitteet. Hän ohjaa oppijoita sensitiivisesti ymmärtäen heidän elämismaailmansa sekä oppimis- ja ohjaustilanteen kontekstin. Hänen työotteensa on oppijoiden hyvinvointia tukevalla tavalla dialoginen ja eettinen. 

Toimijuusosaaminen: Opettajalla on kyky tehdä luovasti erilaisia työhönsä liittyviä ratkaisuja ammattipedagogiseen tietoon perustuen. Se merkitsee myös taitoa hallita ja johtaa omaa työtä tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osallistuu yhteisöllisen tiedon rakentamiseen, ja hänellä on taito toimia monimuotoisissa oppimisen ympäristöissä oman ja työyhteisönsä toiminnan kehittämiseksi. 

Reflektio-osaaminen: Opettajalla on kyky tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Hän kykenee tarvittaessa mukauttamaan omaa toimintaansa saamansa palautteen pohjalta. Hän arvioi oman ajattelunsa ja toimintansa eettisiä lähtökohtia ja pystyy kehittämään niitä sen perusteella. 

Content

Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit tekemällä opintojakson oppimistehtävät.

Learning materials and recommended literature

Ajankohtaiset verkkoaineistot

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimistehtävät. Opintojakson oppimistehtävät mahdollistavat yhteistoiminnallisuuden ja osallistavien menetelmien kokeilemisen. Opintojaksolla reflektoit omaa oppimistasi oppimistehtävissä sekä opintojakson kokoavalla itsearvioinnilla.

Student workload

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus: Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen. Sinulle on varattu erilaisiin tehtäviin laskennallisesti 135 tunnin työskentelymahdollisuus. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu lähtökohdistasi ja niihin perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä.

Further information for students

Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.
Tällä opintojaksolla arvioidaan kohtaamisosaamista, toimijuusosaamista sekä reflektio-osaamista.