Johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HTKA0160-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Tiimiakatemia (AMK)
Opettaja
- Anu Manner
- Tero Lehtinen
- Kimmo Aho
- Tapu Holttinen
- Jaana Larsson
- Janne Roiha
- Mikko Pitkänen
Ryhmät
-
HTA20S1Tiimiakatemian tutkinto-ohjelma
Objectives
Osallistuja osaa johtaa tiimejä. Hän hallitsee johtamistehtäviä ja –työkaluja. Osallistujalla on kyky viedä käytäntöön strategisia linjauksia. Hän osaa yhdistää asiakkuudet osaksi johtamistyötä. Osallistuja osaa toteuttaa muutosjohtajuutta käytännössä sekä motivoida muita. Hän osaa hyödyntää johtamisperiaatteitaan käytännössä.
Content
Tiimiakatemian Johtamisen koulutusohjelman Teemat (1) Mitä on johtaminen, Johtajan tehtävät ja työkalut, (2) Tulevaisuuden johtaminen, (3) Projektijohtaminen, (4) Liiketoiminnan johtaminen (5) Oman johtajuuden kehittyminen
Learning materials and recommended literature
Suositeltava kirjallisuus:
Aalto-Setälä, Pauli: Häiriö –Johtaminen disruptiossa ja alustataloudessa
Alahuhta, Matti: Johtajuus –Kirkas suunta ja ihmisten voima
Brown, Brent: Rohkaiseva johtaja
Chan, Kim W. & Mauborgne, Renée: Sinisen meren strategia
Collins, Jim & Porras, Jerry I: Built to Last
Gustafsberg, Harri: Karhuryhmä
Leppänen, Makke& Rauhala, Ilona: Johda ihmistä, psykologiaa johtajille
Martela, Frank & Jarenko, Karoliina: Draivi–Voiko sisäistä motivaatiota johtaa?
Paavilainen, Ulla-Maija: Suurin niistä on rakkaus
Rossi, Asta: Kulttuuristrategia
Siilasmaa, Risto:Paranoidi optimisti
Tuominen, Camilla:Johda tunteita –menesty työelämässä
Amabile, Teresa & Kramer, Steven: Pienet suuret teot –opi johtamaan kehitystä
Furu, Patrick: Jazzia johtamiseen –anna osaajien loistaa,
Kilpinen, Petteri:Inspiroitunut –Miten johtaa ja menestyä muuttuvassa työelämässä
Rantanen, Marjo:Tunnelmajohtaja•Saarikoski,
Saska:Dettmannja johtamisen taito
Exam dates and retake possibilities
-
International connections
-
Content scheduling
Teemat
(1) Orientaatio
(2) Mitä on johtaminen - johtajan tehtävät ja työkalut
(3) Organisaatiokulttuuri ja tulevaisuuden johtaminen
(4) Projektijohtaminen ja vuorovaikutus
(5) Resilienssi ja johtajan osaaminen
(6) Oman johtajuuden kehittyminen
Further information for students
Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä
Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osa-alueella:
1. Oppimaan oppimisen
2. Luovuus-, palvelumuotoilu- ja innovointiosaaminen
3. Johtamisosaaminen
4. Asiakkuus-, myynti- ja markkinointiosaaminen
5. Viestintäosaaminen
6. Liiketoimintaosaaminen
7. Digiteknologiaosaaminen
Jokaisen tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen kehittymistä arvioidaan seuraavien osaajaprofiilien avulla:
0 - Ei osaamista
Ei hallitse osaamisaluetta lainkaan. Ei teoriatietämystä tai toiminnallista kokemusta osaamisalueeseen liittyen.
1 - Vasta-alkaja
Ymmärrät tiedollisia perusasioita osaamisalueeseen liittyen mutta käytännön kokemuksesi ja kokemusten reflektio ja arviointi on vielä vähäistä. Olet tehnyt suunnitelmia osaamisen kehittämiseen liittyen.
2 - Edistynyt vasta-alkaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat, sinulla on teorianäyttöjä osaamisalueeseen liittyen. Olet laatinut toiminnallisia suunnitelmia ja asettanut tavoitteita osaamisalueen kehittämiseen liittyen. Sinulla on osaamisalueesta jo jonkin verran käytännön kokemusta. Kokemusten reflektio kuvaa toimintaa, oppimista ja osaamisen kehittymistä.
3 - Osaaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat hyvin, ja sinulla on riittävästi teorianäyttöä osaamisalueeseen liittyen. Osaat laatia suunnitelmia ja asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita. Olet asettanut osaamisalueella kehittämisen tavoitteita, toteuttanut osaamisalueella projekteja ja vienyt teoriaosaamistasi käytäntöön. Olet reflektoinut projektiesi onnistumista ja osaat arvioida tavoitteidesi toteutumista reflektioissa hyvin.
4 - Taitaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti. Osaat myös kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia taitavasti sekä toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa laadukkaasti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä taitavasti. Sinulla on merkittävää kokemusta osaamisalueen projekteista, ja teet projekteja oman osaamisen kehittymisen vuoksi. Olet tehnyt useita suunnitelmia, asettanut tavoitteita, toteuttanut projekteja ja arvioinut tavoitteiden toteutumista. Saamasi palaute on hyvää, ja toteutetut projektit ovat alkaneet tuottaa tekemiseesi jatkuvuutta.
5 - Asiantuntija
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti, ja laajennat jatkuvasti tietämystäsi. Osaat kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia erinomaisesti ja tarkasti sekä lyhyen että pitkän aikavälin toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa erinomaisesti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tämän teet itseohjautuvasti ja oman osaamisen kehittämisen ja sisäisen motivaatiosi vuoksi.
Sinulla on merkittävää ja laajaa kokemusta osaamisalueen projektien toteutuksesta ja niiden reflektointi ja arviointi on sinulle keino kehittää osaamistasi. Osaat myös hankkia ja yhdistää uutta tietoa toteutettujen projektien arvioinnissa ja osaamisesi kehittämisessä. Saamasi palaute on erinomaista, ja osaamisalueella toimintasi ja projektit ovat jatkuvia.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä
Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.