Synnyttäneen perheen kätilötyö ja varhainen vuorovaikutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SHKV8200-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
19.09.2022 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kätilö (AMK)
Opettaja
- Kaisu Paalanen
- Christina Mantsinen
- Elina Tiainen
Ryhmät
-
SOK20K1Kätilö (AMK)
Objectives
Opiskelija osaa itsenäisesti hoitaa synnyttänyttä naista ja perhettä monikulttuurisessa toimintaympäristössä. Hän hallitsee synnyttäneen naisen ja perheen näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus-, hoito- ja arviointimenetelmät. Hän hallitsee perheen voimavaralähtöisen imetysohjauksen, seksuaali- ja lisääntymisterveyden ohjauksen ja vanhemmuuteen kasvun tukemisen. Opiskelija osaa ennakoida ja tunnistaa synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen voinnissa tapahtuvia muutoksia. Opiskelija osaa hoitaa vastasyntynyttä ja osaa ehkäistä, tunnistaa ja puuttua ajoissa vastasyntyneen voinnin muutoksiin.
Content
Alateitse ja keisarileikkauksella synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyö
Synnytyksen jälkeiset komplikaatiot
Vastasyntyneen hoitotyö
Vanhemmuuteen kasvu ja varhainen vuorovaikutus
Äitiyden psykologia
Imetysohjaajakoulutus
Erityistarkkailua tarvitsevan vastasyntyneen hoitotyö
Learning materials and recommended literature
Broden M. 2006.Raskausajan mahdollisuudet. Gummerus Kirjapaino Oy.
Deufel M. & Montonen E. (toim.) 2017. Onnistunut imetys. Duodecim. e-kirja.
Deufel M. & Montonen E. toim. 2016. Lapsivuodeaika. Duodecim.
Metsäranta, M & Sankilampi, U. (toim.). 2019. Vastasyntyneiden akuuttihoito. Duodecim
Hakulinen T., Otronen K. & Kuronen M. Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022. THL.
Kallad M. & Sinkkonen J. (toim.). 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. Helsinki. WSOY.
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL.
Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL.
Paananen,U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. & Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.
Teaching methods
Flipped learning
lähiopetus, itsenäinen materiaaliin tutustuminen, imetysohjausharjoittelu, verkkotestit, verkkokeskustelut, ryhmäkeskustelut, oppimistehtävät, koe, osaamisen näyttö
Practical training and working life connections
Vierailevat luennoitsijat
Exam dates and retake possibilities
Epäsäännöllisen lapsivuodeajan verkkotentti sovitaan pienryhmien kanssa
Imetysohjaajakoulutuksen verkkotentti syyslukukaudella 2022
Äitiyden psykologian ja varhaisen vuorovaikutuksen lähitentti syyslukukaudella 2022
Student workload
Epäsäännöllinen lapsivuodeaika 40,5h: lähiopetus 4,5h, verkkokeskustelut 6h, itsenäinen opiskelu 30h
Imetysohjajakoulutus 40,5h: lähiopetus 15 h, imetysohjaajaharjoittelu ja osaamisen näyttö 8h sekä itsenäinen opiskelu 25,5h
Vastasyntyneen hoitotyö 13,5 h: lähiopetus 7,5h sekä itsenäinen opiskelu 6h
Äitiyden psykologia ja varhainen vuorovaikutus 27 h: itsenäinen opiskelu 27h
Asiantuntijaluennot 13,5h
Content scheduling
Opintojakso 5 op. koostuu:
epäsäännöllinen lapsivuodeaika 1,5 op, joka toteutuu pienryhmissä joko syyslukukauden alkupuolella 2022, syyslukukauden loppupuolella 202 t2ai kevätlukukauden alkupuolella 2022
Imetysohjaajakoulutus 1,5 op., joka toteutuu syyslukukautena 2022
Vastasyntyneen hoitotyö 0,5 op, joka toteutuu syyslukukauden loppupuolella 2022
Äitoyden psykologia ja varhainen vuorovaikutus 1op, joka toteutuu syyslukukauden loppupuolella 2022
Asiantuntijaluennot, jotka toteutuvat koko kätilöopintojen suuntaavan vaiheen aikana
Further information for students
Opintojakson arviointi perustuu opintojakson arviointikriteereihin.
Arviointimenetelmät:
- itsearviointi
- vertaisarviointi
- opettajan antama laadullinen arviointi
- verkko-koex2, verkkotestit
- kirjallinen koe
- oppimistehtävien arviointi
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Erinomainen (5)
Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Kiitettävä(4)
Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.
Välttävä(1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttäneen naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä(4) Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osittaa hallitsevansa synnyttäneen perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Prerequisites
Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.