Asiakaslähtöinen markkinointi (4 op)
Toteutuksen tunnus: LMSB2400-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2022 - 26.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkko-opetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Biotalousinstituutti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Maaseutuelinkeinot (AMK)
Opettaja
- Kaisa Kinnunen
Ryhmät
-
LMS21KMMaaseutuelinkeinot
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Opintojaksolla opit tekemään toimivan, asiakaslähtöisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Markkinointisuunnitelma toimii osana omaa liiketoimintasuunnitelmaasi. Opit suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointia sekä kotimaan että kansainvälisillä markkinoilla.
Opintojakson osaamiset
Toimintaympäristöosaaminen
Liiketoimintaosaaminen
Opintojakson osaamistavoite
Opintojaksolla opit tekemään toimivan, asiakaslähtöisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Markkinointisuunnitelma toimii osana omaa liiketoimintasuunnitelmaasi. Opit suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointia sekä kotimaan että kansainvälisillä markkinoilla. Opit markkinoinnin peruskäsitteet.
Content
- Markkinoinnin käsitteet
- Business Model Canvas
- Biotalouden asiakasryhmät ja markkinointikanavat
- Biotalouden ansaintamallit
- Markkinointisuunnitelma osana liiketoimintasuunnitelmaa
Time and location
Kontaktiopetus toteutetaan Biotalousinstituutissa Saarijärvellä. Käytännön markkinointitoimista sovitaan yhdessä opintojakson alussa.
Learning materials and recommended literature
Verkko-oppimisympäristön materiaali. Lisäksi kannattaa käyttää verkosta löytyviä markkinoinnin suunnittelutyökaluja (esim. Yritystulkki).
Teaching methods
Opintojaksolla opiskellaan tavoitteiden mukaisia aihepiirejä kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti tehtäviä suorittaen. Opintojaksolla teet markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle, joka voi olla myös oma yrityksesi. Lisäksi osallistut biotalousalan markkinointiin käytännössä.
Exam dates and retake possibilities
Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä. Opintojakson arviointi perustuu vaiheistetusti tehtyyn markkinointisuunnitelmaan ja käytännön markkinointitöihin.
Alternative completion methods
Opintojakson voit korvata esittelemällä itse tekemäsi markkinointisuunnitelman, joka päivitetään opintojakson vaatimusten mukaiseksi.
Student workload
Kontaktiopetus 20 tuntia
Käytännön markkinointityöt 16 tuntia
Itsenäinen opiskelu 72 tuntia
Yhteensä 108 tuntia
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Arvosana 1:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnet Business model canvas -työkalun.
Arvosana 2:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnet Business model canvas työkalun ja tunnistat sen käyttömahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämisessä. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat.
Evaluation criteria, good (3-4)
Arvosana 3:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat suunnitella ja toteuttaa markkinointia, joka kehittää yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Tunnet Business model canvas työkalun ja tunnistat sen käyttömahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämisessä.
Arvosana 4:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat suunnitella ja toteuttaa markkinointia, joka kehittää yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Hallitset Business model canvasin käytön liiketoiminnan kehittämisen välineenä.
Evaluation criteria, excellent (5)
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat suunnitella ja toteuttaa markkinointia, joka kehittää yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Hallitset Business model canvasin käytön liiketoiminnan kehittämisen välineenä. Osaat arvioida biotalousalan yritysten markkinointia ja liiketoimintaa ja ehdottaa kehittämistoimenpiteitä.
Prerequisites
-