Soveltava rakennusfysiikka (3 op)
Toteutuksen tunnus: TRRF0003-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
Opettaja
- Antti Kauppinen
Vastuuopettaja
Jussi Korpinen
Ryhmät
-
TRY20S1Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tämän opintojakson tietoja ja taitoja tarvitset, jotta pystyt tekemään rakennusosien kosteudenhallintaan liittyviä ratkaisuja.
Opintojakson osaamiset:
- Matemaattis- Luonnontieteellinen osaaminen
- Teknologinen osaaminen
Opintojakson tavoite:
Pystyt arvioimaan rakennusosien lämpö- ja kosteusteknistä toimintaa ja tiedät niiden suunnittelulle ja toteutukselle asetetut vaatimukset. Pystyt tekemään kosteudenhallintaan liittyviä ratkaisuja.
Nämä ovat samalla opintojakson perustehtäviä.
Sisältö
Rakennusosien rakennusfysikaalinen toiminta, käsitellään kaikki erilaiset rakennuksen osat rakennetyypeittäin. Rakennusaikainen kosteudenhallinta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
RIL 107-2012, Rakennusten veden- ja kosteudeneristysohjeet
RIL 255-1-2014, Rakennusfysiikka 1, Rakennusfysikaalinen suunnittelu ja tutkimukset
RIL 250-2020, Kosteudenhallinta ja homevaurioiden estäminen
Asetus 782/2017, Ympäristöministeriön asetus rakennusten kosteusteknisestä toimivuudesta
Rakennusten kosteustekninen toimivuus, Ympäristöministeriön ohje rakennusten kosteusteknisestä toimivuudesta
Rakennuksen kosteus- ja sisäilmatekninen kuntotutkimus (sov. osin), Ympäristöministeriö
Toimivat katot 2013, Kattoliitto
Ilmanpitävien rakenteiden ja liitosten toteutus asuinrakennuksessa, TTY 2009
www.hometalkoot.fi
Muu luentojen yhteydessä esitettävä materiaali
Opetusmenetelmät
- Luennot
- Harjoitustyöt / Oppimistehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan opintojakson ensimmäisellä tunnilla.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opinnollistaminen moduulikuvauksessa esitetyllä tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Luennot 40 h
- Itsenäinen työskentely 40 h
( sisältäen mm: harjoitustyöt, kotitehtävät, tenttiin valmistautuminen)
- Yhteensä 80 h
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointimenetelmät:
- Tentti
- Harjoitustyö / Oppimistehtävät,
- Jatkuva näyttö
- Itsearviointi
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista ja kriteeriperusteista. Opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli arvioinnissa.
Ks. myös Arviointi
Opintojakso on osa rakennusinsinöörin rakennesuunnittelupätevyyksiin kuuluvia opintoja (Ympäristöministeriön ohje rakentamisen suunnittelutehtävien vaativuusluokista YM1/601/2015).
Opintojakson sisältö noudattaa ammattikorkeakoulujen ja rakennusteollisuuden kanssa yhteistyössä vuonna 2017 laatimaa rakennesuunnittelun ohjeellista opetussuunnitelmaa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1): Opiskelija tunnistaa kaikki osaamistavoitteissa kuvatut asiat, ymmärtää niiden merkityksen ja hän osaa suorittaa opintojakson tavoitteiden mukaiset perustehtävät.
Tyydyttävä (2): Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä aiheita systemaattisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3): Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata eri ratkaisujen vaikutuksia ja tehdä perusteltuja valintoja vaihtoehtojen välillä.
Kiitettävä (4): Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa oppimaansa itsenäisesti ja arvioida tekemiään ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen syvällistä tuntemusta ja kykyä jäsentää ja analysoida ratkaisujen vaikutuksia laajemmin.
Esitietovaatimukset
Rakennusfysiikan perusteet
Lisätiedot
Pätevyydet:
Opintojakso on osa rakennusinsinöörin rakennesuunnittelupätevyyksiin kuuluvia opintoja (Ympäristöministeriön ohje rakentamisen suunnittelutehtävien vaativuusluokista YM1/601/2015).
Opintojen sisällöt noudattavat ammattikorkeakoulujen ja rakennusteollisuuden kanssa yhteistyössä vuonna 2017 laatimaa rakennesuunnittelun ohjeellista opetussuunnitelmaa.