Skip to main content

Musiikin kuuleminen 2 (pop/jazz) (5 op)

Toteutuksen tunnus: KP00BA48-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Suomalainen musiikkikampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Musiikkipedagogi (AMK)

Opettaja

  • Liisa Lipas

Ryhmät

  • KPD20S1
    Musiikkipedagogi

Objectives

Opintojakson suoritettuasi hahmotat kuulonvaraisesti tavalliset tonaalisessa ja modaalisessa pop- ja jazzmusiikissa esiintyvät rytmiset, melodiset ja harmoniset ilmiöt. Osaat tuottaa ilmiöitä laulaen tai soittaen, sekä kirjoittaa kuulemaasi nuotinnoksiksi. Osaat kirjoittaa partituurin sekä siihen liittyvät stemmat nuotinnusohjelmaa apuna käyttäen.

Tunnistat ja osaat tuottaa tasajakoisia ja kolmimuunteisia rytmejä myös yhdistetyissä ja vaihtuvissa tahtilajeissa. Hallitset sekvenssit ja tavallisimmat polyrytmit, sekä osaat käyttää kehoasi rytmien hahmottamiseen, tuottamiseen ja sisäistämiseen.

Osaat arvioida opintojaksolla käsiteltyjä sisältöjä rakentavan kriittisesti. Osaat myös arvioida omaa osaamistasi sekä sen kehittymistä. Sinulla on valmiudet kehittää musiikin hahmotustaitojasi sekä motoriikkaasi ja koordinaatiokykyäsi edelleen.

Content

RYTMIIKKA
- synkopoivan ja kolmimuunteisen rytmiikan kertaus
- yhdistetyt ja vaihtuvat tahtilajit
- sekvenssit ja polyrytmit
- kehorytmit

SÄVELTAPAILU
- tonaalisessa ja modaalisessa musiikissa esiintyvät laajat sointusoundit
- tonaalisessa ja modaalisessa musiikissa esiintyvät sointukulut
- sävellajista poikkeaminen ja modulaatiot
- melodian suhde vallitsevaan sointuun
- melodian kromaattiset muunnokset

TRANSKRIPTIO JA NOTAATIO
- tavalliset musiikkitermit alkuperäiskielellä sekä suomeksi ja englanniksi
- soivan pop- ja jazzmusiikin melodian, harmonian, bassolinjan ja rytmiikan transkriptio
- nuotinnusohjelman käyttö
- partituurin ja stemmojen kirjoittaminen

Learning materials and recommended literature

Materiaali itseopiskeluun sekä oppimistehtävät jaetaan opintojakson aikana.

Max Tabell: Jazzmusiikin harmonia ISBN 9789524950695
Mark Levine: Jazz Piano Book ISBN 9780961470159
Mark Levine: Jazz Theory ISBN 9781883217044

Teaching methods

Osaamistavoitteet

Suoritettuasi opintojakson hahmotat kuulonvaraisesti pop/jazz-musiikissa ilmeneviä haastavampia melodioita, rytmejä ja sointuja. Kykenet tunnistamaan laajojen sointujen sointivärejä, pystyt kuulemaan ja suullisesti toistamaan duurissa, mollissa ja eri moodeissa meneviä yksi- ja kaksiäänisiä melodioita sekä melodioissa esiintyvää kromatiikkaa. Hallitset erilaisisissa tahtilajeissa meneviä suoria ja kolmimuunteisia rytmejä, ja pystyt niitä kuulemaan ja nuotintamaan sekä myös suullisesti toistamaan. Hallitset notaatiossa käytettävät yleisimmät artikulaatiomerkit sekä niiden käytön pop/jazz-musiikissa. Tiedät, millä tavoilla voit kehittää sävelkorvaasi lisää tulevaisuudessa ammattimuusikon ja pedagogin ammatissa toimiessasi.

Sisältö

Nelisointujen ja laajempien sointujen tunnistaminen sekä pianolla soitettuna että bändillä soitettua musiikkia kuunnellen. Erilaisten rytmien hahmottaminen kuunnellen ja kirjoittaen sekä suullisesti rytmejä lukien. Melodioiden hahmottaminen kuunnellen ja kirjoittaen sekä laulaen.
Opettajan kustakin aiheesta antamien kotitehtävien tekeminen.

Student workload

Kontaktitunnit 45 h, itsenäinen työskentely 90 h

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksytty (S):
Tunnistat ja osaat tuottaa sekvenssejä ja polyrytmejä sekä rytmejä yhdistetyissä ja vaihtuvissa tahtilajeissa. Tunnistat tyypillisiä tonaalisessa ja modaalisessa musiikissa esiintyviä melodioita sekä yksittäisiä sointusoundeja ja sointukulkuja. Kirjoitat kuulemaasi nuotinnusohjelmalla selkeiksi nuotinnoksiksi – tarvittaessa myös partituureiksi sekä niistä johdetuiksi stemmoiksi. Arvioit omaa osaamistasi sekä sen kehittymistä jatkuvasti. Osaat hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti. Otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta.