Agrologin biologia (8 op)
Toteutuksen tunnus: LMSB1400-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 20.01.2023
Ajoitus
16.02.2023 - 31.10.2023
Opintopistemäärä
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Biotalousinstituutti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Maaseutuelinkeinot (AMK)
Opettaja
- Ulla Heinonen
- Arto Riihinen
Ryhmät
-
LMS23KMMaaseutuelinkeinot (AMK)
-
ZJALMS23KMMAvoin amk, AMK-polut, Agrologi monimuoto
Objectives
Opintojakson tarkoitus:
Suoritettuasi tämän opintojakson olet oppinut maa- ja metsätalouden biologiset perusteet ja ekosysteemien toiminnan pääpiirteet.
Opintojakson osaamiset
-maatalousosaaminen
-metsätalousosaaminen
-ympäristöosaaminen
-luonnontieteiden osaaminen
Opintojakson osaamistavoite
Osaat määritellä populaation, eliöyhteisön, ekosysteemin ja agroekosysteemin keskeiset tunnukset ja peruskäsitteet ja tunnet metsien ja soiden luokittelun. Osaat määrittää kasvien kasvuun vaikuttavat tekijät ja tunnet agroekologian perusteet. Tunnistat maa- ja metsätalouden kannalta keskeiset kasvilajit. Tunnet vesiekosysteemin toiminnan. Osaat käyttää mikroskooppia ja tehdä havaintoja peltomaan kasvukunnosta.
Content
-ekologian peruskäsitteet
-populaatio- ja ekosysteemiekologia
-ravinnekierrot
-kasvutekijät
-maaperä ja sen ominaisuudet
-metsäekosysteemi ja metsätyypit
-vesiekologia
-laboratoriotyöt
-kasvit, kasvu ja kasvintunnistus
Learning materials and recommended literature
Haakana, H. 2018. Vesistöopas. Suomen luonnonsuojeluliitto. Heinonen, R. 1992. Maa,viljely ja ympäristö. Porvoo. (soveltuvin osin); Pankakoski, A. 1997. Puutarhurin kasvioppi. Edita, Helsinki TAI Fagerstedt, K. 2008, Kasvioppi siemenestä satoon, Edita, Helsinki (soveltuvin osin); Kanerva, K. 1995. Kasvun tekijät, mitä kasvi tarvitsee kasvaakseen? Tampere (soveltuvin osin; Tiainen, J. ym. 2004. Elämää pellossa, Suomen maatalousympäristön monimuotoisuus. Edita, Helsinki. (soveltuvin osin); JAMKin verkko-oppimisympäristön materiaali.
Teaching methods
Luennot ja verkkoluennot, laboratoriotyöt, maasto-opetus, oppimistehtävät ja verkkotestit
Exam dates and retake possibilities
Opintojakson loppuun sovitaan aloitustunnilla tentti ja - tai maastotentti, sekä kaksi uusintamahdollisuutta.
International connections
Luennot 16 h, maasto-opetus 16 h, laboratoriotyöt 4 h, verkko-opiskelu 50 h, harjoitustyöt 50 h, itsenäinen työskentely 80 h
Content scheduling
Opintojakson maastotehtäviä tehdään kasvukauden aikana kesällä ja opintojakso päättyy syksyllä.
Pakolliset läsnäolot:
-24.3. klo 08:15-11:45 mikroskooppiharjoitus
-syksyn maastotentti (ajankohta sovitaan myöhemmin)
Lähitunnit luokasta zoomataan. Maastotunteja ei voi seurata zoomissa.
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä 1:
Osaat määritellä populaation, eliöyhteisön, ekosysteemin ja agroekologian keskeiset tunnukset ja peruskäsitteet, osaat nimetä metsätyypit ja tunnet soiden tyypittelyn. Tunnet ekosysteemin ravinnekierron ja energian virtauksen perusteet. Osaat nimetä kasvien kasvuun vaikuttavat tekijät ja tunnistat tärkeimmät viljelyyn liittyvät kasvit ja metsätyyppien opaskasvit ja tuotat 70 lajin valokuvakasvion. Tunnet vesiekosysteemin toiminnan pääpiirteet. Osaat käyttää mikroskooppia ja suorittaa peltomaan laatutekijöitä mittaavia toimenpiteitä. Oppimistehtävät on hyväksytty, mutta ne sisältävät puutteita.
Tyydyttävä 2:
Osaat selittää populaation, eliöyhteisön, ekosysteemin ja agroekologian keskeiset tunnukset ja peruskäsitteet ja tunnistat metsätyypit ja tunnet soiden tyypittelyn. Osaat selittää ekosysteemin ravinnekierron ja fotosynteesin toiminnan. Osaat selittää kasvien kasvuun vaikuttavat tekijät ja tunnistat tärkeimmät viljelyyn liittyvät kasvit ja metsätyyppien opaskasvit ja tuotat 70 lajin valokuvakasvion. Ymmärrät vesiekosysteemin toiminnan pääpiirteet. Osaat käyttää mikroskooppia ja tehdä peltomaan laatutekijöitä mittaavia toimenpiteitä luotettavasti. Oppimistehtävät on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä 3:
Osaat soveltaa populaation, eliöyhteisön, ekosysteemin ja agroekologian keskeisiä tunnuksia ja peruskäsitteitä ja osaat luokitella metsätyypit ja suot. Osaat soveltaa tietojasi ravinnekierroista ja energian virtauksesta ja kasvutekijöistä viljelyyn ja metsätalouteen toimintojen kestävyysvaikutukset tunnistaen. Tunnistat tärkeimmät viljelyyn liittyvät kasvit ja metsätyyppien opaskasvit ja tuotat virheettömän 70 lajin valokuvakasvion. Osaat itsenäisesti käyttää mikroskooppia ja suorittaa peltomaan laatutekijöitä mittaavia toimenpiteitä täsmällisesti. Oppimistehtävät on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja oppimateriaalia soveltaen.
Kiitettävä 4:
Osaat analysoida populaation, eliöyhteisön, ekosysteemin ja agroekologian keskeisiä tunnuksia ja peruskäsitteitä ja osaat luokitella metsätyypit ja suot. Osaat analysoida ravinnekierron, energian virtauksen ja kasvutekijöiden merkitystä viljelyssä ja metsätaloudessa ja osaat arvioida toimintojen kestävyyttä. Tunnistaa kattavasti tärkeimmät viljelyyn liittyvät kasvit ja metsätyyppien opaskasvit ja tuotat virheettömän 70 lajin valokuvakasvion. Osaat itsenäisesti käyttää mikroskooppia ja tehdä analysoiden peltomaan laatutekijöitä mittaavia toimenpiteitä. Oppimistehtävät on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja monipuolisia lähteitä käyttäen.
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5:
Osaat selittää populaation, eliöyhteisön, ekosysteemin ja agroekologian toimintaa tunnukset ja käsitteet halliten. Hallitsee kattavasti metsätyyppien luokituksen ja osaat luokitella suot. Osaa perustella ravinnekierron, energian virtauksen ja kasvutekijöiden merkitystä viljelyssä ja metsätaloudessa ja osaat huomioida toimintojen ekologiset vaikutukset. Tunnistat kattavasti tärkeimmät viljelyyn liittyvät kasvit ja metsätyyppien opaskasvit ja tuotat virheettömän 70 lajin valokuvakasvion. Osaat itsenäisesti käyttää mikroskooppia ja mitata peltomaan laatua tehden johtopäätöksiä havainnoistasi. Oppimistehtävät on laadittu tehtävänannon mukaisesti, virheettömästi ja monipuolisia lähteitä käyttäen.