Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten mielen hyvinvointi ja sen edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00CM36-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 19.08.2024

Ajoitus

23.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 10

Koulutus

  • Kätilö (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Tiia Luotojoki
  • Heidi Pasonen

Vastuuopettaja

Elina Tiainen

Ryhmät

  • ZJA24SS
    Avoin AMK, sote

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tämän opintojakson käytyäsi sinulla on valmius edistää ja tukea lasten ja nuorten mielen hyvinvointia sekä tunnistat keskeisiä mielenterveyteen vaikuttavia suojaavia ja kuormittavia tekijöitä.

Opintojakson osaamiset
Eettisyys
Terveyden edistämisen osaaminen
Ohjaus- ja vuorovaikutusosaaminen sekä omahoidon tukeminen

Opintojakson osaamistavoite

Opintojakson käytyäsi ymmärrät lapsen ja nuoren normaalin kasvun ja kehityksen vaiheet. Tunnet lasten ja nuorten yleisimmät mielenterveydenhäiriöt sekä tunnistat niiden yhteyden heidän ja perheiden hyvinvointiin. Sinulla on valmiuksia tukea lasten ja nuorten mielen hyvinvointia.

Ymmärrät seksuaalisuuden ja sen moninaisuuden merkityksen osana lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia. Osaat tukea lapsen ja nuoren seksuaalikehitystä.

Tiedät keskeisimmiltä osin lasten, nuorten ja perheiden mielenhyvinvointia edistävän palvelujärjestelmän sekä palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä.

Sisältö

Lapsen ja nuoren normaali kasvu ja kehitys
Mentalisaatio ja resilienssi
Lasten ja nuorten yleisimmät mielenterveydenhäiriöt
Seksuaalikehitys
Seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus
Tunne- ja turvataidot sekä digiturvataidot
Palvelujärjestelmä sekä lainsäädäntö

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu syyslukukauden 2024 aikana Jyväskylän ammattikorkeakoulun Moodlen verkko-oppimisympäristössä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Aaltonen, J. 2012. Turvataitoja nuorille - opas sukupuolisen häirinnän ja seksuaalisen väkivallan ehkäisyyn
Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen, M., Puura, K. & Sourander, A. (toim.) 2016. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria.
Laitinen, I. & Ollikainen, S (toim.) 2017. Mentalisaatio: teoriasta käytöntöön.
Lajunen, K. Andell, M. & Ylenius-Lehtonen, M. 2022. Tunne- ja turvataitoja lapsille
Storvik-Sydänmaa, S., Tervajärvi, L. & Hammar, A-M. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro

Lisäksi Moodlen verkko-oppimisympäristöstä löytyvät artikkelit.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu kokonaan verkkototeutuksena Jyväskylän ammattikorkeakoulun Moodlen verkko-oppimisympäristössä.
Opiskelija perehtyy itsenäisesti opintojakson materiaaliin (kirjallinen materiaali sekä videotallenteet).
Opintojaksolla opiskelija suorittaa itsenäisiä tehtäviä, ryhmätehtäviä sekä verkkotestin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tehtävät ja muut suoritukset tulee suorittaa opintojakson aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kokonaiskuormitus on 135h (27h x 5 op= 135h)
Orientaatio opintojaksoon 2h
Oppimateriaaleihin perehtyminen (kirjallinen aineisto, videotallenteet, videot, Podcastit) yhteensä 70h
Oppimistehtävien tekeminen (kirjalliset tehtävät, verkkokeskustelut, osaamistesti) yhteensä 50h
Arviointi / palaute: itsearviointi, vertaispalaute, opintojaksopalaute yhteensä 13h

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 10
CampusOnline 15
EduFutura 5 (vain Jyväskylän yliopiston opiskelijoille)
Tutkinto-opiskelijat 10

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat kuvata lapsen ja nuoren normaalin kasvun ja kehityksen vaiheet. Tunnet lasten ja nuorten yleisimmät mielenterveydenhäiriöt sekä tunnistat niiden yhteyden heidän ja perheiden hyvinvointiin. Osoitat omaavasi valmiuksia tukea lasten ja nuorten mielen hyvinvointia.

Osoitat ymmärtäväsi seksuaalisuuden ja sen moninaisuuden merkityksen osana lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia. Osoitat osaavasi tukea lapsen ja nuoren seksuaalikehitystä.

Tiedät keskeisimmiltä osin lasten, nuorten ja perheiden mielenhyvinvointia edistävän palvelujärjestelmän sekä palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä.