Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: ZZPP0620-3198
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
21.05.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Minna Haapakoski
- Tuija Ketola
- Pauliina Soanvaara
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
SFT21S1Fysioterapeutti (AMK)
-
SOS21SMSosionomi (AMK)
-
STT21S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
SFT22SMFysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
SAR22S1Sairaanhoitaja (AMK)
-
SAR22S2Sairaanhoitaja (AMK)
-
SAR22KMSairaanhoitaja (AMK)
-
STT21SMToimintaterapeutti (AMK)
-
SKO21SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- 21.05.2024 08:30 - 11:30, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3198
- 24.05.2024 08:30 - 11:30, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3198
- 28.05.2024 12:30 - 15:30, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3198
- 31.05.2024 08:30 - 11:30, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3198
- 04.06.2024 08:30 - 11:30, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3198
- 07.06.2024 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3198
- 11.06.2024 09:00 - 10:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3198 - Tentti
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Opintojakson osaamiset:
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
Tutkimukset ja tiedonhaku
Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Viestintä ja tiimityö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis- ja tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien yleisimmät vaihtoehdot. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät). Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin, osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja suunnitelman, jossa perustelet tekemäsi menetelmälliset valinnat. Tunnet opinnäytetyötä koskevan tutkimusetiikan ja toimit niiden ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti.
Content
Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, avoin tiede)
Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
Kuvaileva kirjallisuuskatsaus menetelmänä
- tutkimuskysymysten asettaminen, aineiston haku ja hankinta, aineiston keruu, aineiston laadun arviointi ja aineiston analysointi
Kvalitatiivinen tutkimus:
- yleisimmät kvalitatiiviset aineistonkeruumenetelmät, analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu
Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu, mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät perustasolla hyödyntämällä esim. Webropolin analysointimenetelmiä (esim. tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastollinen merkitsevyys), määrällisen tutkimuksen luotettavuustarkastelu (reliabiliteetti ja validiteetti)
Tutkimuksellinen kehittämistoiminta:
- kehittämisongelmien/-kysymysten asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Time and location
21.05.24 klo 08.30 - 11.30 Webinaari: Opintojakson aloitus
24.05.24 klo 08.30 - 11.30 Webinaari: Hyvä tieteellinen käytäntö
28.05.24 klo 12.30 - 15.30 Webinaari: Tutkimuksellinen kehittämistoiminta
31.05.24 klo 8.30 - 11.30 Webinaari: Laadullinen tutkimus
04.06.24 klo 08.30 - 11.30 Webinaari: Kirjallisuuskatsaus
07.06.24 klo 12.00-15.00 Webinaari: Määrällinen tutkimus
Teaching methods
Osallistut aikataulutettuihin webinaareihin, jotka sisältävät pienryhmätyöskentelyä. Teet ennakko- ja oppimistehtäviä itsenäisesti, perehdyt opintojakson materiaaleihin ja menetelmäkirjallisuuteen sekä etsit tutkimus- ja kehittäimisttoimintaan liittyvää tietoa.
Exam dates and retake possibilities
Tentit
11.06.24 klo 9 - 10
13 .08.24 klo 9 - 10 / 1. uusinta
20.08.24 klo 9 - 10 / 2. uusinta
Further information for students
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty, arvosana perustuu tenttisuoritukseen (100 %)
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija tuntee kehittämis- ja tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa. Hän tunnistaa kehittämis- ja tutkimusmenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä. Hän osaa valita opinnäytetyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusmenetelmän. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa valita omaan kehittämis- tai tutkimustyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusotteen ja -menetelmän ja perustella valintansa. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Opiskelija osaa hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin
Hän osaa analysoida kehittämis- ja tutkimusmenetelmien eroja ja perustella kehittämis- tai tutkimusmenetelmien valinnan opinnäytetyöhönsä. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.