Skip to main content

Työelämäprojekti (15 op)

Toteutuksen tunnus: TLYX1560-3014

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

31.12.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

15 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Lotta Happo
  • Minna Kervinen
  • Anna Riikonen
  • Jutta Nihtilä

Ryhmät

  • ZJA25KTHA2
    Avoin amk, Hankintaosaaja 2, Monimuoto

Objectives

Opiskelija osaa toteuttaa työelämää, omaa alaa tai ammatillista osaamista hyödyttävän kehittämisprojektin itsenäisesti, vastuullisesti ja yhteistyössä muiden kanssa. Hän osaa viestiä työnsä eri vaiheissa selkeästi, perustellusti ja havainnollisesti sekä vertaisyhteisölle että eri yleisöille. Opiskelija osaa raportoida työnsä tulokset, arvioida niitä ja tuoda esiin kehitysehdotuksen tarkoituksenmukaisella tavalla kirjallisesti, suullisesti ja visuaalisesti.

Content

Opiskelija tekee työelämäprojektin siihen yritykseen, jossa hän on normaalissa työsuhteessa opiskelunsa aikana. Mikäli opiskelija ei ole töissä, hän pyrkii etsimään yhteyden sellaiseen yritykseen tai laitokseen, johon on mahdollista tehdä projektiluonteinen kehittämistehtävä.

Työelämäprojektin aihe voi liittyä mihin tahansa logistiikan alueeseen. Tarkoitus on, että opiskelija perehtyy syvällisesti yrityksen logistiseen toimintaan ja/tai tekee kehittämistyötä jollakin sovitulla alueella.

Työelämäprojektista laaditaan raportit:
- aihe-ehdotus. Lyhyt selvitys projektikohteesta, yritys, yhteyshenkilö, työn aihe ja sisältö, aikataulusuunnitelma ym. Kirjallinen ehdotus toimitetaan koulutus-vastaavalle.
- loppuraportti. Kirjallinen selvitys projektin tavoitteista, toteutuksesta ja tuloksista sekä arviointi projektityön annista ja merkityksestä opiskelijalle.
Raporttien laatimisessa noudatetaan JAMK:n yleisiä raportointiohjeita.

Työelämäprojekti voidaan tehdä myös kahdessa osassa, joko saman yrityksen eri projekteista tai kokonaan eri yrityksiin. Molemmista kohteista on laadittava raportit.
Koulutusvastaava toimii työelämäprojektin valvojana, mutta hän voi tarvittaessa antaa ohjaustehtäviä myös muille opettajille.

Learning materials and recommended literature

Verkko-oppimisympäristön materiaali.

Teaching methods

Työelämäprojektissa opiskelija saa henkilökohtaisen ohjaajan, jonka kassa sovitaan yksilöllisesti ohjaustapaamisista. Ohjaustapaamisia on noin kerran kuukaudessa. Ohjaustapaamiset pidetään joko verkossa tai face-to-face.
Työelämärojektiin kuuluu oppimistehtävät, joiden avulla varmistetaan ammattimainen työelämäprojektin toteuttaminen.
Oppimismateriaali Moodle verkkotyötilassa itsenäiseen opiskeluun.

Yhteiset kontaktit 2 kpl erillisen aikataulun mukaisesti.

Practical training and working life connections

Työelämäprojekti tehdään omaan organisaatioon tai valittuun organisaatioon.

Exam dates and retake possibilities

Tällä toteutuksella ei ole tenttiä.

International connections

Osa materiaaleista on englannin kielellä.

Student workload

Ohjaustapaamiset n. 10 h
Oppimistehtävät ja itseopiskelu 80 h
Projektin toteuttaminen n. 315 h

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Oppimisen arviointi on ns. kehittävää arviointia. Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli. Arvioinnin kohteet on kuvattu ”Suoritukset” - kohdassa.
Oppimistulokset arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan arvosana-asteikolla hyväksytty (S) / hylätty (0).
Hyväksytty (S)
Opiskelija:
• toteuttaa työelämää, omaa alaa tai ammatillista osaamista hyödyttävän kehittämisprojektin itsenäisesti, vastuullisesti ja yhteistyössä muiden kanssa.
• osaa käsitellä ja arvioida oman alansa tietoja, teorioita, käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita kriittisesti
• osaa raportoida työnsä tulokset, arvioida niitä ja tuoda esiin kehittämisehdotuksia tarkoituksenmukaisella tavalla kirjallisesti, suullisesti ja visuaalisesti.
• osaa viestiä työnsä eri vaiheissa selkeästi, perustellusti ja havainnollisesti sekä vertaisyhteisölle että eri yleisöille.
• osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja omaa valmiuden jatkuvaan oppimiseen

Opinnäytetyö arvioidaan kokonaisuudessa raportin valmistumisen ja esittämisen jälkeen erillisten opinnäytetyön arviointikriteereiden mukaisesti viisiportaisella arvosana-asteikolla: 5 (erinomainen), 4 (kiitettävä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä) ja 1 (välttävä). Opinnäytetyön arviointikriteerit on julkaistu jamk.fi –sivustolla.

Prerequisites

Riittävä perehtyneisyys omaan ammattialueeseen ja kehittämismenetelmien hallinta. Opiskelija on osannut laatia hyväksytyn kehittämissuunnitelman.