Yhdenvertaisuus opetuksessa ja ohjauksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BN78-3020
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
06.06.2024 - 05.06.2027
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 350
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Tiina Parviainen
- Kaisa Räty
- Anu Mustonen
- Jari Karttunen
Ryhmät
-
AJA24SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJCAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJFAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojaksolla perehdyt opiskelijoiden oppimisen ja opiskelun moninaisuuteen: opiskelijan yksilöllisiin tuen tarpeisiin, kulttuurin ja kielen merkitykseen sekä sukupuolisensitiiviseen ohjaukseen. Perehdyt myös ohjauksen ja tuen yhteistyöverkostoihin oppilaitoksessa. Opintojaksolla edistät valmiuksiasi saavutettavan opiskelun ja opetuksen kehittäjänä yhdessä eri toimijoiden kanssa.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität kohtaamisosaamista ja reflektio-osaamista.
Kohtaamisosaamisen tavoitteena on, että kykenet vahvistamaan oppijoiden toimijuutta. Tuet kaikessa toiminnassasi oppijoiden jatkuvan oppimisen taitoja, kuten itsesäätely- ja reflektiotaitoja sekä oppijan oman oppimisprosessinsa omistajuutta. Kykenet huomioimaan oppijoiden henkilökohtaiset oppimisen lähtökohdat ja tavoitteet. Ohjaat oppijoita sensitiivisesti ymmärtäen heidän elämismaailmansa sekä oppimis- ja ohjaustilanteen kontekstin. Työotteesi on oppijoiden hyvinvointia tukevalla tavalla dialoginen ja eettinen.
Reflektio-osaamisen tavoitteena on, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaanitsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.
Osaamistavoitteet
Osaat arvioida omia lähtökohtiasi moninaisten oppijoiden ohjaajana ja tukea kaikkien oppijoiden oppimista.
Olet tietoinen oppijoiden yksilöllisistä tavoitteista, tuen tarpeista ja taustoista, ja niiden merkityksen oppimisprosessissa. Ymmärrät myös kulttuuri- ja sukupuolisensitiivisyyden merkityksen opettajan työssä.
Sisältö
Erityinen tuki ja ohjaus opettajan osaamisena. Yhdenvertaisuuden, saavutettavuuden ja osallisuuden kysymykset. Kulttuurisensitiivinen ja kielitietoinen ohjaus ja opetus sekä sukupuolisensitiivinen ohjaus ja opetus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ahonen. T., Aro. M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2020. Oppimisen vaikeudet. NMI, Otavan kirjapaino.
Korhonen, V. & Puukari, S. 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. PS-Kustannus.
Verkkojulkaisuja:
Karvinen, M. & Venesmäki, E. 2019. Tilaa moninaisuudelle! Opas seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuuden edistämiseen. https://ranneliike.net/uutiset/15428/tilaa-moninaisuudelle-opas-auttaa-seksuaali-ja.
Niemi, A-M. 2015. Erityisiä koulutuspolkuja? Tutkimus erityisopetuksen käytännöistä peruskoulun jälkeen. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/158436
Verkkosivustoja:
Aarnio, H. 2012. Dialogiset menetelmät -sivusto. Hämeen ammattikorkeakoulu. http://www3.hamk.fi/dialogi/diale/menetelmat/
Kuntoutussäätiön oppaat ja hankejulkaisut. https://oppimisvaikeus.fi/materiaalit/kuntoutussaation-hankejulkaisut/
Muu oppimateriaali informoidaan verkko-oppimisympäristössä oppimistehtävien yhteydessä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja oppimistehtäviin. Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta. Opintojaksolla on aloituswebinaari, jossa esitellään sisältö ja ohjeistetaan eteneminen.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen ja osoittaminen:
Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät hyväksytysti.
Olet voinut jo hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen suorittamalla Jamkin avoimessa amk:ssa vastaavan opintojakson, jolla voit hakea korvaavuutta opintojaksosta.
Olet voinut hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen myös työelämässä tai muissa yhteyksissä ennen opettajaopintoja tai niiden aikana. Osaamisen tunnustamiseen ei riitä vain todistus suoritetusta koulutuksesta, vaan osaamisesta tarvitaan muunlainen arviointiaineisto ja näyttö. Opintojakson kouluttajat arvioivat osaamisesi suhteessa opettajankoulutuksen osaamisiin ja päättävät tunnustamisesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen. Tarkoittaa yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä seuraavasti:
- orientoituminen 5 h (sisältää aloituswebinaarin 2 h).
- oppimateriaaleihin/kirjallisuuteen perehtyminen, oppimistehtävät ja verkkokeskustelut 130 h
Sisällön jaksotus
Voit suorittaa tämän opintojakson henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmasi mukaisesti 15.8.2024-31.5.2027. Opintojakso on auki erikseen ilmoitettuina aikoina: 15.8.2024-31.5.2025; 15.8.2025-31.5.2026. Tehtäviä voi tehdä kesänkin aikana ja palauttaa sitten elokuussa. Jo tehdyt tehtävät säilyvät verkkoalustalla myös kesätauon ajan.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu opintojakson oppimistehtävistä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn tason arviointikriteerit:
Kohtaamisosaaminen
• ymmärrät oppijoiden moninaisuuden merkityksen omassa opettajan työssäsi ja opiskelijaryhmien toiminnassa
• olet tietoinen oppijoiden mahdollisista erityisen tuen tarpeista
• ymmärrät kulttuuri- ja sukupuolisensitiivisyyden merkityksen opetus- ja ohjaustyössä.
Reflektio-osaaminen
• tunnistat ja arvioit omaan opettajuuteesi liittyviä peruskäsityksiäsi, arvojasi ja asenteitasi sekä omia ajattelu- ja toimintamallejasi oppijoiden yhdenvertaisuuden ja osallisuuden edistämisen näkökulmasta
• asetat itsellesi uusia tavoitteita oppijoiden moninaisuutta kohtaavana opettajana.