Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: ZZPP0620-3210
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 25.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Minna Haapakoski
- Tuija Ketola
- Pauliina Soanvaara
Vastuuopettaja
Minna Haapakoski
Ryhmät
-
SFT22SMFysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
STT22SMToimintaterapeutti (AMK)
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
-
SAR23K1Sairaanhoitaja (AMK)
-
SAR23KMSairaanhoitaja (AMK)
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- 04.09.2024 12:00 - 15:00, Research and Development ZZPP0620-3210
- 11.09.2024 12:00 - 15:00, Research and Development ZZPP0620-3210
- 18.09.2024 12:00 - 15:00, Research and Development ZZPP0620-3210
- 25.09.2024 12:00 - 15:00, Research and Development ZZPP0620-3210
- 02.10.2024 12:00 - 15:00, Research and Development ZZPP0620-3210
- 09.10.2024 12:00 - 15:00, Research and Development ZZPP0620-3210
- 23.10.2024 12:00 - 13:00, Research and Development ZZPP0620-3210
- 25.10.2024 09:00 - 10:00, Research and Development ZZPP0620-3210
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Opintojakson osaamiset:
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
Tutkimukset ja tiedonhaku
Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Viestintä ja tiimityö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis- ja tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien yleisimmät vaihtoehdot. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät). Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin, osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja suunnitelman, jossa perustelet tekemäsi menetelmälliset valinnat. Tunnet opinnäytetyötä koskevan tutkimusetiikan ja toimit niiden ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti.
Content
Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, avoin tiede)
Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
Kuvaileva kirjallisuuskatsaus menetelmänä
- tutkimuskysymysten asettaminen, aineiston haku ja hankinta, aineiston keruu, aineiston laadun arviointi ja aineiston analysointi
Kvalitatiivinen tutkimus:
- yleisimmät kvalitatiiviset aineistonkeruumenetelmät, analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu
Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu, mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät perustasolla hyödyntämällä esim. Webropolin analysointimenetelmiä (esim. tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastollinen merkitsevyys), määrällisen tutkimuksen luotettavuustarkastelu (reliabiliteetti ja validiteetti)
Tutkimuksellinen kehittämistoiminta:
- kehittämisongelmien/-kysymysten asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Time and location
Webinaarit Zoomissa:
ke 4.9.2024 klo 12-15 /Opintojakson aloitus
ke 11.9.2024 klo 12-15 /Hyvä tieteellinen käytäntö
ke 18.9.2024 klo 12-15 /Määrällinen tutkimus
ke 25.9.2024 klo 12-15 /Laadullinen tutkimus
ke 2.10.2024 klo 12-15 /Kirjallisuuskatsaus
ke 9.10.2024 klo 12-15 /Tutkimuksellinen kehittämistoiminta
Tentit (verkkotentti Moodlessa):
ke 23.10.2024 klo 12-13
pe 25.10.2024 klo 9-10 /1.uusinta
ke 30.10.2024 klo 12-13 /2.uusinta
Teaching methods
Osallistut aikataulutettuihin webinaareihin, jotka sisältävät pienryhmätyöskentelyä. Teet ennakko- ja oppimistehtäviä itsenäisesti, perehdyt opintojakson materiaaleihin ja menetelmäkirjallisuuteen sekä etsit tutkimus- ja kehittäimisttoimintaan liittyvää tietoa.
Exam dates and retake possibilities
Tentit (verkkotentti Moodlessa):
ke 23.10.2024 klo 12-13
pe 25.10.2024 klo 9-10 /1.uusinta
ke 30.10.2024 klo 12-13 /2.uusinta
Student workload
5 x 27 h = 135
-Aihe-ehdotusharjoitus
-Ennakkotehtävä- ja oppimistehtävä hyvään tieteelliseen käytäntöön sekä tutkimusetiikkaan liittyen
-Ennakko- ja oppimistehtävät eri tutkimusmenetelmiin (4) liittyen sekä webinaarit
-Tenttikirjallisuuden ja luentodiojen lukeminen sekä tentti.
Further information for students
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Opintojakson arvosana perustuu tenttisuoritukseen (100 %).
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija tuntee kehittämis- ja tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa. Hän tunnistaa kehittämis- ja tutkimusmenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä. Hän osaa valita opinnäytetyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusmenetelmän. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa valita omaan kehittämis- tai tutkimustyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusotteen ja -menetelmän ja perustella valintansa. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Opiskelija osaa hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin
Hän osaa analysoida kehittämis- ja tutkimusmenetelmien eroja ja perustella kehittämis- tai tutkimusmenetelmien valinnan opinnäytetyöhönsä. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.