Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: ZZPP0620-3212
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
TA51 - Kuntoutusinstituutti
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Minna Haapakoski
- Pauliina Soanvaara
Vastuuopettaja
Minna Haapakoski
Ryhmät
-
SFT22SMFysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
STT22SMToimintaterapeutti (AMK)
-
SAR22S1Sairaanhoitaja (AMK)
-
SAR22SMSairaanhoitaja (AMK)
-
SAR22SM2Sairaanhoitaja (AMK)
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
-
SAR22S2Sairaanhoitaja (AMK)
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- 29.10.2024 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3212
- 05.11.2024 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3212
- 12.11.2024 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3212
- 19.11.2024 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3212
- 26.11.2024 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3212
- 03.12.2024 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3212
- 10.12.2024 12:00 - 13:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3212
- 17.12.2024 12:00 - 13:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3212
- 20.12.2024 12:00 - 13:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3212
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Opintojakson osaamiset:
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
Tutkimukset ja tiedonhaku
Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Viestintä ja tiimityö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis- ja tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien yleisimmät vaihtoehdot. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät). Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin, osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja suunnitelman, jossa perustelet tekemäsi menetelmälliset valinnat. Tunnet opinnäytetyötä koskevan tutkimusetiikan ja toimit niiden ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti.
Content
Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, avoin tiede)
Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
Kuvaileva kirjallisuuskatsaus menetelmänä
- tutkimuskysymysten asettaminen, aineiston haku ja hankinta, aineiston keruu, aineiston laadun arviointi ja aineiston analysointi
Kvalitatiivinen tutkimus:
- yleisimmät kvalitatiiviset aineistonkeruumenetelmät, analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu
Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu, mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät perustasolla hyödyntämällä esim. Webropolin analysointimenetelmiä (esim. tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastollinen merkitsevyys), määrällisen tutkimuksen luotettavuustarkastelu (reliabiliteetti ja validiteetti)
Tutkimuksellinen kehittämistoiminta:
- kehittämisongelmien/-kysymysten asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Time and location
1. Aloitus ja Jamkin opinnäytetyön prosessi: ti 29.10. klo 12-15
2. Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimusetiikka: ti 5.11. klo 12-15
3. Määrällinen tutkimus: ti 12.11. klo 12-15
4. Laadullinen tutkimus: ti 19.11. klo 12-15
5. Kirjallisuuskatsaus: ti 26.11. klo 12-15
6. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: ti 3.12. klo 12-15
Teaching methods
Aktiivinen osallistuminen Zoom-webinaareihin, jotka sisältävät pienryhmätyöskentelyä.
Itsenäinen työskentely, joka sisältää ennakkotehtävien tekemistä, materiaaleihin sekä menetelmäkirjallisuuteen perehtymistä ja näihin liittyvää tiedonhankintaa.
Exam dates and retake possibilities
Verkkotentti Moodlessa: ti 10.12. klo 12-13
Verkkotentti Moodlessa, ensimmäinen uusinta (I): ti 17.12. klo 12-13
Verkkotentti Moodlessa, toinen uusinta (II): pe 20.12. klo 12-13
Student workload
5 x 27 h = 135
Aihe-ehdotusharjoitus.
Ennakkotehtävä hyvätieteellinen käytäntö.
Ennakko- ja oppimistehtävät eri tutkimusmenetelmiin (4) liittyen.
Tenttikirjallisuuden ja luentodiojen lukeminen.
Further information for students
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Opintojakson arvosana perustuu tenttisuoritukseen (100 %).
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija tuntee kehittämis- ja tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa. Hän tunnistaa kehittämis- ja tutkimusmenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä. Hän osaa valita opinnäytetyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusmenetelmän. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa valita omaan kehittämis- tai tutkimustyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusotteen ja -menetelmän ja perustella valintansa. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Opiskelija osaa hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin
Hän osaa analysoida kehittämis- ja tutkimusmenetelmien eroja ja perustella kehittämis- tai tutkimusmenetelmien valinnan opinnäytetyöhönsä. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.