Pedagogisten opintojen lukupiiri (5 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BS39-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.06.2024 - 25.06.2024
Ajoitus
06.06.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Arja Pakkala
- Annu Niskanen
Ryhmät
-
AJA21SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJCAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVNAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVUAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVYAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVMAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
Objectives
Opintokokonaisuuden avulla pohdit ja reflektoit omaa ammattipedagogista kehittymistäsi ja tutustut ja syvennyt ammattipedagogiseen tietoon. Saat opintojakson aikana perehtyä kirjallisuuden ja lukupiirityöskentelyn kautta pedagogisen kehittämisen teemoihin. Tässä opintojaksokokonaisuudessa työskentelet itsenäisesti tietoa hakien ja ryhmässä tietoa reflektoiden. Opintojakso koostuu yksilö- ja ryhmätehtävistä. Opintojaksolla luetut teokset valikoituvat oman kiinnostuksen ja kehittämiskohteiden mukaan.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan ammattipedagogista osaamista, kehittämisosaamista ja reflektio-osaamista.
Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät, tunnistat ja arvioit omaa ammatilliseen kasvuun liittyviä tekijöitä, kehität omaa osaamistasi perustuen tutkittuun tietoon ja kykenet pohtimaan sitä kriittisesti. Ymmärrät oman osaamisen kehittämisen ja tietoon perustuvan ammattipedagogisen toiminnan yhteyden. Sinulla on valmiuksia hyödyntää tutkittua tietoa pedagogisessa kehittämistyössä ja soveltaa sitä omaan työhön. Pystyt perustelemaan omaa käyttöteoriaasi, arvoja, asenteita sekä omia ajattelu- ja toimintamalleja tutkimuksiin perustuen.
Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa opettajan tietämystä ammatillista osaamista ja oppimista koskevista teoreettisista, eettisistä ja filosofisista lähtökohdista. Ammattipedagoginen osaaminen merkitsee taitoa ohjata oppijoiden ammatillisten tietojen ja taitojen oppimista sekä itsesäätelytaitojen kehittymistä työelämän ja ammattialan vaatimusten sekä opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti. Opettaja toimii kriittisesti, kehittävästi ja luovasti oman alansa pedagogisissa toimintaympäristöissä.
Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisönsä toimintaa sekä oppimiskulttuuria sekä tahtoa ja taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se merkitsee myös kykyä hankkia tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista, ja käyttää sitä oppimisen edistämiseksi. Hän toimii kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa innovatiivisella ja ratkaisukeskeisellä tavalla erilaisia menetelmiä hyödyntäen.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Hän kykenee tarvittaessa mukauttamaan omaa toimintaansa saamansa palautteen pohjalta. Hän arvioi oman ajattelunsa ja toimintansa eettisiä lähtökohtia ja pystyy kehittämään niitä sen perusteella.
Content
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit tekemällä opintojakson oppimistehtävät.
Time and location
Opintojaksoon kuuluu yksi pakollinen yhteinen aloituswebinaari (ti 27.8.2024 klo 16-18), muuten opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja lukupiirissä.
Opintojakson suorittaminen alkaa itseohjautuvasti jo ennen aloituswebinaaria. Kesä-heinäkuun aikana ei ole tarjolla ohjausta. Moodle-työtila aukeaa opintojakson alussa.
Ennen aloituswebinaaria valitset ja tutustut alustavasti yhteen (1) pedagogista osaamistasi kehittävään kirjaan. Aloituswebinaarin jälkeen lukupiirit työskentelevät yhteistoiminnallisesti Moodlen tehtäväohjeiden mukaan ja kouluttajat ohjaavat työskentelyä.
Learning materials and recommended literature
Jokainen osallistuja valitsee yhden (1) teoksen, lehden tai tutkimuksen. Luettavan teoksen tulee olla tutkimustietoa tai tutkimustietoon perustuva kirja. Jos valitset lehden teemanumeron, luet koko lehden. Voit valita teoksen oman opettajuutesi ja/tai pedagogisen osaamisesi kehittymisen näkökulmasta.
Alla lista esimerkeistä, mistä luettavan teoksen voit valita:
Väitöskirjat
UAS-journalin teemanumero
Aikuiskasvatus-lehden teemanumero
Ammattikasvatuslehden teemanumero
Kasvatus: kasvatustieteellinen aikakauskirja
Nuorisotutkimus
Sosiaalipedagoginen aikakauskirja
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti
Yliopistopedagogiikka
Peda-forum: yliopistopedagoginen aikakausjulkaisu
Yksittäinen, tiettyä teemaa käsittelevä kirja, täsmennettyjä esimerkkejä löydät moodlesta
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu yksi pakollinen yhteinen aloituswebinaari ti 27.8.2024 klo 16-18.
Muuten opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja lukupiirissä. Oppimistehtävinä ovat luetun teoksen alustuksen tekeminen ja toisten alustukseen tutustuminen ennen lukupiirin tapaamista, lukupiirin tapaamiset ja niissä käytäviin keskusteluihin osallistuminen, lukupiirikohtaisten tiivistelmien ja koontien kirjoittaminen ja lopuksi itsearviointi.
Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle, tekemällä siihen kuuluvat oppimistehtävät sekä osallistumalla lukupiiritoimintaan. Opintojakson oppimistehtävät koostuvat itsenäisistä tehtävistä ja lukupiirityöskentelystä. Opintojaksolla reflektoit omaa oppimistasi oppimistehtävissä sekä opintojakson kokoavalla itsearvioinnilla.
Opintojakson etenemisprosessi:
Aluksi valitset yhden pedagogista osaamistasi kehittävän kirjan kirjallisuusohjeiden mukaan. Tutustu alustavasti kirjaan jo ennen aloituswebinaaria. Opintojakson alussa pääset Moodle-työtilaan, ja sieltä löydät täsmennettyjä tehtävä- ja työskentelyohjeita.
Muista lukea Jamkin opiskelijasähköpostia, kouluttajat lähettävät sinne ajankohtaisia tiedotteita Moodlen kautta.
Aloituswebinaari on pakollinen, koska siinä jaetaan osallistujat lukupiireihin ja kouluttajat ohjaavat lukupiirejä työskentelyn käynnistämisessä ja organisoinnissa.
Aloituswebinaarin jälkeen lukupiirit työskentelevät yhteistoiminnallisesti seuraavilla tavoilla:
Jokainen lukee yhden kirjan, laatii siitä alustuksen ja palauttaa sen Moodleen toisten tutustuttavaksi. Lukupiirin tapaamisessa käsitellään mieluiten yhtä kirjaa kerrallaan. Alustuksen laatija esittelee lukemaansa kirjaa, jonka jälkeen ryhmä keskustelee siitä Moodlen ohjeiden mukaan. Lukupiirin tapaamisesta laaditaan tiivistelmä ja lukupiirityöskentelyn lopuksi laadit henkilökohtaisen itsearviointisi.
Student workload
Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen. Sinulle on varattu erilaisiin tehtäviin laskennallisesti 135 tunnin työskentelymahdollisuus. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu lähtökohdistasi ja niihin perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä.
Further information for students
Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.
Lisätietoa kurssin opinnoista, tehtävistä ja toteutuksesta löydät moodlealueelta.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.
Tällä opintojaksolla arvioidaan ammattipedagogista osaamista, kehittämisosaamista ja reflektio-osaamista.