Skip to main content

Tutkiva kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YZ00CK87-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 26.08.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Tradenomi

Opettaja

  • Sami Kalliomaa
  • Anne Törn-Laapio

Ryhmät

  • ZJAYJH24S1
    Avoin AMK, lita, YAMK-väylät, Johtaminen, ylempi amk, Organisaation ja talouden johtaminen
  • YHP24S1
    Projektijohtaminen ylempi AMK, tradenomi
  • ZJAYJM24S1
    Avoin AMK, marata, YAMK-väylät, Johtaminen, ylempi amk, Vastuullisuuden ja palveluiden johtaminen
  • YJH24S1
    Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, tradenomi
  • YJM24S1
    Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, restonomi
  • 10.09.2024 13:00 - 15:00, Tutkiva kehittäminen YZ00CK87-3013
  • 09.10.2024 15:00 - 17:00, Tutkiva kehittäminen YZ00CK87-3013
  • 10.12.2024 15:00 - 17:00, Tutkiva kehittäminen YZ00CK87-3013

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä.

Opintojakson osaamiset
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Oppimaan oppiminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.

Content

Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta
Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit
Arviointi osana tutkivaa kehittämistä

Time and location

-

Learning materials and recommended literature

Arene ry. (2018). Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset.
Arene ry. (2020). Vastuullinen opinnäytetyö-diasarja.
Hirsjärvi, S., Remes, P., & Sajavaara, P. (2013). Tutki ja kirjoita. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Hyytinen, H. (2015). Looking beyond the obvious: Theoretical, empirical and methodological insights into critical thinking. Väitöskirja. Helsingin yliopisto.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu. (2023). 4.4.3 Hyvä tieteellinen käytäntö, tietosuoja ja tutkimuslupa.
Kananen, J. (2015). Opinnäytetyön kirjoittajan opas. Näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Mattila, M. (N.d). Tutkimusasetelma. Kvantitatiivisen tutkimuksen verkkokäsikirja. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto.
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro.
Silverman, D. (2024). Interpreting Qualitative Data. UK: Sage.
Seppola, R. (2023). Liiketalous- ja yhteiskuntatieteen tutkimusstrategiat. BoD.
Tietoarkisto. (2024, 3.4.2024). Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto (Tampereen yliopisto).
Tietoarkisto. (2024, 3.4.2024). Kvantitatiivisen tutkimuksen verkkokäsikirja. (Tampereen yliopisto).
Tietoarkisto. (2024, 3.4.2024). Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja. (Tampereen yliopisto).
Toikko, T., & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirja TamPub-julkaisuissa.
Tomperi, T. (2017). Kriittisen ajattelun opettaminen ja filosofia.
Tomperi, T. (2022). Keskustelutaitojen vahvistaminen opetuksessa – koulutussarja. Opetushallitus.
Tutkimuseettinen neuvottelukunta. (2023). Hyvään tieteelliseen käytäntöön ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen -Tutkimuseettisen neuvottelukunnan HTK-ohje.
Vilkka, H. (2020). Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vuori, J. (N.d). Johdanto: Tutkimusasetelman rakentaminen. Teoksessa Jaana Vuori (toim.) Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja.

Teaching methods

Opiskelumenetelmät
Tutkiva kehittäminen on verkossa toteutettava opintojakso. Opiskelet Moodle-oppimisympäristössä. Moodlesta löydät opintojakson ohjeistukset, aikataulut, tehtävät ja opiskelumateriaalit. Osallistut myös webinaareihin. Webinaareissa reflektoit ja jaat oppimaasi yhteisöllisesti vertaisopiskeli-joidesi kanssa.
Teet itsenäistä tiedonhankintaa ja sovellat oppimaasi Tutkiva kehittäminen -oppimispäiväkirjaan tehtävissä oppimistehtävissä.

Ohjaus
Saat ohjausta Moodle-oppimisympäristössä (mm. kysymys- ja vastauspalsta) sekä webinaareissa. Ohjausta saat myös vertaisopiskelijoiltasi.

Palaute
Saat sekä laadullista että määrällistä arviointia ja palautetta Oppimispäiväkirja-oppimistehtävästäsi.
Annat palautetta opintojaksosta (puoliväli- ja loppupalaute toteutuksesta).

Practical training and working life connections

Opiskelijaryhmäsi muodostaa työelämälähtöisen vertaisoppimisverkoston.

International connections

Opintojaksolla hyödynnät kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Alternative completion methods

Voit tutustua Jamkin tutkintosäännön 17§:ään harkitessasi opintojakson osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (hyväksilukemista) perustuen aiemmin hankkimaasi osaamiseesi ja opintojakson tavoitteisiin.

Student workload

Ohjeellinen ajankäyttösi 5 opintopisteen opintojaksolla on 135 työtuntia, joka jakautuu seuraavasti:

Orientaatio opintojaksoon 6 h
Oppimateriaaliin perehtyminen 52 h
Oppimistehtävien tekeminen 66 h
Verkkoluennot ja webinaarit 8 h
Itsearviointi ja palautteen antaminen 3 h

Content scheduling

2 op Tutkimustoiminta
2 op Kehittämistoiminta
1 op Opinnäytetyöprosessi

Further information for students

Saat formatiivista ja summatiivista arviointia (opettaja-/vertaisarviointi) sisällön jaksotuksen sekä tehtävien mukaisesti.
Opintojaksolla tekoälyn hyödyntämisessä, ohjeistuksissa ja mahdollisissa eettisissä kysymyksissä noudatetaan päivitettyjä Arenen suosituksia ja Jamkin sääntöjä.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, pass/failed

Kykenet vertailemaan tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Kykenet analysoimaan kehittämisprosesseja, kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kirjallisuutta hyödyntäen. Ymmärrät tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa. Pystyt laatimaan aiheehdotuksen opinnäytetyöllesi.

Lisätiedot

Opintojakso voidaan opinnollistaa tutkintosäännön 17 § Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen ohjeiden sekä Jamkin prosessien mukaisesti.