Verkostoharjoittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: AO00CQ49-3001
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
04.09.2024 - 03.09.2027
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 50
Koulutus
- Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Päivi Kauppila
- Pirjo Hänninen
- Pasi Savonmäki
- Riikka Michelsson
Ryhmät
-
AJO24SJOOpinto-ohjaajan koulutus
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt elinikäisen ohjauksen toimintaympäristöihin ja ohjaustyön yhteistyöverkostoihin. Opintojaksolla tutustut ohjauksen tavoitteisiin ja toteuttamiseen sekä ohjaajan työhön eri oppilaitoksissa ja muissa ohjaustyön konteksteissa. Ohjaat asiakkaita yhteistyössä muiden toimintaympäristössä työskentelevien ohjaajien kanssa.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität verkosto-osaamistasi, yhteiskuntaosaamistasi, ammatilliseen kehittymiseen liittyvää reflektio-osaamistasi sekä vuorovaikutusosaamistasi.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi
• tunnistat elinikäisen ohjauksen yhteistyöverkostoja ja osaat toimia vuorovaikutussuhteissa eri toimijoiden ja ohjattavien kanssa
• tunnet eri oppilaitosmuotojen ja muiden ohjaustyön kontekstien palveluita, ohjauksen käytäntöjä ja ohjaajan työtä
• kykenet kriittisesti tarkastelemaan ja uudistamaan ohjaustyötä yhteistyössä eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa
Content
• Elinikäisen ohjauksen verkostot
• Elinikäinen ohjaus ja opinto-ohjaus eri toimintaympäristöissä
• Ohjauspalvelut ja ohjauksen toteuttaminen eri toimintaympäristöissä
Learning materials and recommended literature
Opiskelija hyödyntää opintojaksolla harjoittelupaikkaansa koskevaa kirjallisuutta.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu koulutuspäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Ohjattu verkostoharjoittelu elinikäisen ohjauksen toimintaympäristöissä.
Alternative completion methods
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen tekemällä verkostoharjoittelut ja niihin liittyvät oppimistehtävät.
Student workload
Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).
Content scheduling
Verkostoharjoittelut suoritetaan yksilöllisesti ajoitettuina ja tavoitteellisesti suunniteltuina jaksoina.
Further information for students
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:
Verkosto-osaaminen
· Tunnistat elinikäisen ohjauksen verkostoja alueellasi ja kykenet luomaan tarkoituksenmukaisia ohjauksen yhteistyöverkostoja
Yhteiskuntaosaaminen
• Tunnet eri ohjauspalveluiden lainsäädäntöä, erityispiirteitä, ohjauksen käytäntöjä ja ohjaajan työtä
• Osaat arvioida ohjauksen toteutumista suhteessa ohjaukselle asetettuihin tavoitteisiin
Ammatillinen kehittyminen ja reflektio-osaaminen
• Osaat reflektoida kriittisesti kehittyvää ohjausalan asiantuntijuuttasi sekä harjoittelupaikkojen ohjauskäytäntöjä
Vuorovaikutusosaaminen
• Toimit ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa tarkoituksenmukaisella tavalla