Ohjaus yhteiskunnassa (8 op)
Toteutuksen tunnus: AO00CQ50-3001
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
04.09.2024 - 03.09.2027
Opintopistemäärä
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 50
Koulutus
- Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Päivi Kauppila
- Pirjo Hänninen
- Pasi Savonmäki
- Riikka Michelsson
Ryhmät
-
AJO24SJOOpinto-ohjaajan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt ohjaukseen ja elämänsuunnitteluun vaikuttaviin koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiin ilmiöihin. Opintojaksolla tutustut megatrendeihin ja tulevaisuuksien tutkimisen menetelmiin ohjauksessa. Syvennyt moninaisen yhteiskunnan yhdenvertaisuuden ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämisen kysymyksiin sekä pohdit, miten ohjauksella voidaan rakentaa hyvää elämää planetaarisissa rajoissa. Lisäksi opintojaksolla tarkastellaan yhteiskunnallisen toimijuuden kysymyksiä sekä ohjaajan mahdollisuuksia toimia aktiivisena tulevaisuuden rakentajana yhteiskunnassa.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität yhteiskuntaosaamistasi, eettistä osaamistasi ja kehittämisosaamistasi.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan
• osaat käydä kriittistä keskustelua koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisistä ilmiöistä
• tunnistat megatrendit ja pohtii niiden vaikutusta ohjaukseen ja elämänsuunnitteluun
• tunnet menetelmiä tutkia mahdollisia, todennäköisiä ja toivottavia tulevaisuuksia ohjattavien kanssa
• tunnistat yhdenvertaisuuden edistämisen kysymyksiä ohjauksessa
• ymmärrät ekososiaalisen sivistyksen merkityksen ohjauksessa ja kestävän tulevaisuuden rakentamisessa
• tunnistat ohjaajan mahdollisuuksia toimia muutoksen tekijänä yhteiskunnassa
Sisältö
• Sosiaalinen oikeudenmukaisuus ohjauksessa
• Normit ja normikriittisyys
• Megatrendit, tulevaisuuksien tutkimisen menetelmiä
• Toimintahorisontin käsite ja sen merkitys ohjauksessa
• Ohjaajan yhteiskunnallinen toimijuus (agency)
• Ekososiaalinen sivistys ja green guidance
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (Eds.). (2017). Career guidance for social justice: Contesting neoliberalism. Routledge.
Plant, P. 2014. Green guidance. Teoksessa Arulmani, G. & Watts, A.G. (toim.) Handbook of Career Development: International Perspectives. London: Springer, 309–316.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu koulutuspäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla koulutuspäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat koulutuspäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 216 h (8 op x 27 h opiskelijan työtä).
Lisätietoja opiskelijoille
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:
Yhteiskuntaosaaminen
• Osaat kuvata koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä
• Osaat nimetä megatrendit ja pohtia niiden vaikutusta ohjaukseen ja elämänsuunnitteluun
• Osaat nimetä menetelmiä tutkia mahdollisia, todennäköisiä ja toivottavia tulevaisuuksia ja kuvata tapoja käyttää niitä ohjattavien kanssa
• Osaat kuvata tapoja edistää yhdenvertaisuutta ohjauksessa
Eettinen osaaminen
• Osaat käydä kriittistä keskustelua koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisistä ilmiöistä
• Osaat kuvata tapoja, joilla yhteiskunnassa vallitsevat käsitykset, arvot ja asenteet voivat vaikuttaa ohjattavien elämänkulkuun
• Osaat perustella ekososiaalisen sivistyksen merkityksen ohjauksessa ja kestävän tulevaisuuden rakentamisessa
Kehittämisosaaminen
• Pystyt nimeämään tapoja, miten ohjausalaa tulisi kehittää suhteessa yhteiskunnan muutokseen
• Tunnistat ohjaajan mahdollisuuksia toimia muutoksen tekijänä yhteiskunnassa