Siirry suoraan sisältöön

Vahvistuva vanhemmuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS2025-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 15.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Merja Nybacka
Katja Kokkinen
Ryhmät
ERS25S1
Erillinen opiskeluoikeus, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
SOS23SM2
Sosionomi (AMK)
ZJA26KS
Avoin AMK, sote
SOS23SM
Sosionomi (AMK)
Opintojakso
SOSS2025
Toteutukselle SOSS2025-3006 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa ja tukea vanhemmuutta. Tämän lisäksi osaat kehittää ja soveltaa reflektiivistä työtapaa perheiden kanssa tehtävässä työssä sekä syvennät teoreettista ajattelua vanhemmuuden tukemisessa. Osaat tunnistaa perheiden kanssa työskentelyyn liittyviä tunteita ja ajatuksia sekä perheen jäsenten kokemuksia, ajatuksia ja tunteita.

Sisältö

Opintojakson sisältöinä ovat mentalisaatio, varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja reflektiivinen kyky. Tämän lisäksi tarkastellaan ylisukupolvista vanhemmuutta sekä reflektiivisyyden merkitystä vanhemmuudessa ja lapsen kehityksessä. Opintojakson aikana opiskellaan terveyttä ja voimavaroja vahvistavaa vanhemmuutta, sekä harjoitellaan reflektiivistä työotetta oman ja vanhemman reflektiivisen kyvyn vahvistamiseksi.

Aika ja paikka

Katso koodilla SOSS2025-3006 opintojakson webinaarien aikataulut osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi.

Oppimateriaalit

Keinänen, Matti & Martin, Minna (2019) Mieli meissä - Tasapainoista arkea mielentämisen keinoin.

Laitinen, I. & Ollikainen, S. (2017). Mentalisaatio. Teoriasta käytäntöön. Therapeia-säätiö.

Sinkkonen, J. (2019) Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. Helsinki: Duodecim.

Viinikka, A. (toim). (2014). Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto Oy. Tampere: Hämeen Kirjapaino Oy.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä yhteiseen keskusteluun perustuvia webinaareja, itsenäistä työskentelyä, lukupiirityöskentelyä sekä kirjallista reflektiotehtävää.

Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita ja tulet niihin valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti. Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.

Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 12 h, webinaareihin valmistautuminen, itsenäinen työskentely ja reflektiotehtävä 96 h, lukupiirityöskentely 27h, yhteensä 135 h.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää opintojakson keskeiset käsitteet ja osaa pohtia reflektiivisen työtavan merkityksiä ja periaatteita sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä. Opiskelija tiedostaa reflektiivisten menetelmien mahdollisuuksia ja osaa arvioida sekä perustella omaa toimintaansa ammatillisesti sekä kykenee keskustelemaan opintojakson sisällöistä monipuolisesti. Opintojakson kirjallisessa tehtävässä opiskelija osoittaa kykyä pohtia opintojaksoon liittyviä keskeisiä sisältöjä kirjoittaen lähteisiin perustuvaa asiantuntijatekstiä.

Lisätiedot

Arviointi perustuu lukupiiritehtävän ja reflektiotehtävän arviointiin sekä itsearviointiin.

Siirry alkuun