Erityispedagoginen tietoperusta (5 op)
Toteutuksen tunnus: AE00CQ27-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
09.08.2025 - 08.08.2028
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 50 - 50
- Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
- Opettajat
- Tiina Parviainen
- Leena Selkivuori
- Kaisa Räty
- Kaija Peuna-Korpioja
- Jari Karttunen
- Ryhmät
-
AJE25SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
- Opintojakso
- AE00CQ27
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Tunnet erityisopettajan työn keskeiset periaatteet sekä erityisopetuksen eettisen arvopohjan, joka perustuu jokaisen ihmisen ihmisarvon tunnustamiselle. Teoreettisten perusteiden ja keskeisten käsitteiden avulla opit hyödyntämään ammatillisen erityisopetuksen tutkimusta ja tiedonlähteitä. Erityispedagoginen tietoperusta muodostaa ammatillisen erityisopettajan osaamisen pohjan.
Sisältö
- Erityiskasvatuksen teoria ja filosofia: käsitteistö ja käsitteet, toimintaa ohjaavat paradigmat, soveltava tieto käytännön toimintana.
- Erityispedagogiikka tieteenalana.
- Tieteellisen tutkimuksen merkitys ja käytäntö erityisen tuen suunnittelun, toteutuksen ja kehittämisen välineenä.
- Erityiskasvatuksen ajankohtaiset teemat.
Aika ja paikka
Verkkokurssi on avoinna 4.8.- 31.12.2025
Opintojakson info on 9.8.2025 orientaatiopäivän yhteydessä.
Koontiwebinaari on 23.10.2024 kello 14-16.
Oppimateriaalit
Opintojakson perusteokset:
Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. (2019). Erityispedagogiikan perusteet. Uudistettu 4. painos. PS-kustannus.
Jahnukainen, M. & Harrikari, K. (2024). Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. 3. osa. Vastapaino.
Lisäksi opintojaksolla tutustutaan tutkimuskirjallisuuteen sovitusti.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja se sisältää 1-2 webinaaria. Muu työskentely tapahtuu itsenäisesti verkossa opintojakson aineistoihin perehtyen ja tehtäviä tehden.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson korvaaminen aiemmilla opinnoilla:
- Opintojakson voit korvata aiemmin suoritetuilla:
* Erityispedagogiikan perusopinnoilla, 25 op, jotka on suoritettu 1.8.2015 jälkeen tai
* Jamkin täydennyskoulutuksen tai avoimen amkin kautta suoritetuilla Ammatillisen erityisopetuksen perusteet I, 5 op -opintojaksolla tai Erityispedagoginen tietoperusta, 5 op -opintojaksolla, jotka on suoritettu 1.1.2018 jälkeen.
Korvaavuutta ja sisällyttämistä haet Peppi-järjestelmän eAhot-hakemuksella, johon liität kopion korvaavaksi esittämästäsi opintojen todistuksesta ja tarvittaessa sisältökuvauksen.
Opintojakson osaamisen tunnistaminen ja arviointi:
- Opintojaksosta voi hakea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja arviointia omalta kouluttajalta. Hakeminen tehdään erillisellä lomakkeella, johon liitetään 1) se kirjallinen aineisto, jonka perusteella tunnistamista ja arviointia haet ja 2) kirjoitettu arviointiaineiston osoittamasta osaamisesta suhteessa opintojakson osaamistavoitteeseen ja arviointikriteereihin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn tason arviointikriteerit:
Kehittämisosaaminen:
Ymmärrät erityispedagogisen tutkimuksen tiedonrakentumisen ja soveltavan tiedon mahdollisuudet erityisen tuen käytännön ratkaisuihin. Osaat soveltaa tutkimustietoa oman työn ja työyhteisön erityisen tuen osaamisen kehittämiseen.
Reflektio-osaaminen:
Osaat reflektoida omaan ammattialaasi liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita liittyen moninaisuuteen, erityiseen tukeen ja osallisuuteen. Osaat asettaa itsellesi tavoitteita inklusiivisen toimintaympäristön kehittämiseksi.
Esitietovaatimukset
Tämä opintojakso kuuluu ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opetussuunnitelmaan.
Lisätiedot
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ohjauspäivillä ja oppimispiirissä, kirjallisuuteen ja muuhun aineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät.