Inclusion in the vocational education and training (5cr)
Code
General information
- Timing
- 09.08.2025 - 08.08.2028
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- School of Professional Teacher Education
- Campus
- Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 50 - 50
- Degree programmes
- Vocational Special Needs Teacher Education
- Teachers
- Tiina Parviainen
- Kaisa Räty
- Kaija Peuna-Korpioja
- Jari Karttunen
- Groups
-
AJE25SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
- Course
- AE00CX75
Unfortunately, no reservations were found for the realization Inclusion in the vocational education and training AE00CX75-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Pass/Fail
Objective
Ammatilliseen erityisopetukseen liittyy ymmärrys ja osaaminen inklusiivisesta koulutuksesta. Tavoite inklusiivisesta ammatillisesta koulutuksesta määrittelee erityisopettajan toimintaa. Inklusiivisten periaatteiden ymmärrys luo pohjaa erityisopetuksen jatkumolle kouluasteelta toiselle sekä työelämään ja yhteiskuntaan. Tällä opintojaksolla perehdyt inkluusion käsitteeseen ja toteutukseen eri kouluasteilla, työelämässä ja yhteiskunnassa.
Content
- Inkluusio käsitteenä, tavoitteena ja toimintana
- Inklusiivinen ammatillinen koulutus
- Inklusiivinen työelämä ja yhteiskunta
- Erityisopettajan tehtävä ja merkitys inklusiivisen oppimisympäristön, työelämän ja yhteiskunnan rakentajana
Materials
Takala, M. ym. 2020. Mahdoton inkluusio. PS-kustannus.
Loukomies, A. & Laine, S.2023. Inkluusio onnistuu! Näin rakennat inklusiivisen toimintakulttuurin. PS-kustannus.
Pesonen, H. & Nieminen, J. 2021. Huomioi oppimisen esteet: inklusiivinen opetus korkeakoulutuksessa. PS-kustannus.
Seppälä, M., Kuusisto, E., & Mäkihonko, M. (2024). Ammatillisen koulutuksen opettajat ja inkluusio. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(3), 48–69. https://doi.org/10.54329/akakk.148290
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan ohjauspäivinä, itsenäisinä tehtävinä ja oppimispiirityöskentelynä. Osaamista hankit osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä ohjeistetut tehtävät itsenäisesti ja oppimispiirisi kanssa. Oppimispiirikeskusteluissa syvennät tietoa ja osaamista inkluusiosta ammatillisessa koulutuksessa, työelämässä ja yhteiskunnassa.
Student workload
Opintojakson laajuus on 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: tunnistat erilaisia inkluusion muotoja erityisopetuksen ympäristöissä.
Verkosto-osaaminen: tunnet erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa inklusiivista pedagogiikkaa erilaisissa oppimisympäristöissä.
Further information
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ohjauspäivillä ja oppimispiirissä, kirjallisuuteen ja muuhun aineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät.