Siirry suoraan sisältöön

Oppimisen ohjaaminen (14 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BC14-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
14 op
Lähiosuus
14 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 340
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Anu Utter
Päivi Kauppila
Mika Loponen
Pirjo Hänninen
Outi Pylkkä
Siru Lehto
Maarit Miettinen
Marja Olsonen
Heli Kinnunen
Essi Silvennoinen
Mikael Viitasaari
Virva-Liisa Pekkarinen
Ari Langén
Tuulia Kiilavuori
Ritva Ylitervo
Mari Kolu
Markku Rissanen
Arja Pakkala
Kirsti Vänskä
Annu Niskanen
Ryhmät
AJA20SJE
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJV
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJL
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJVE
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJVA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJB
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJVI
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJVO
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJHK
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
Opintojakso
AJ00BC14
Toteutukselle AJ00BC14-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakson työskentely alkaa syksyllä 2020 ja työskentelyä ohjaa oma kouluttajasi. Oppimisen ohjaamisen osaamista kehittävän opetuskokonaisuuden ajankohdasta sovit erikseen kouluttajasi ja mahdollisen ohjaavan opettajan kanssa.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä, opettajankoulutuksen laajimmalla opintojaksolla perehdyt ammatillisen oppimisen ympäristöihin ja kehität oppimisen ohjaamisen osaamistasi suunnittelemalla ja toteuttamalla sellaisen opetuskokonaisuuden, joka parhaiten edistää pedagogista osaamistasi.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität

oppimisen ohjaamisen osaamista, joka tarkoittaa opettajan tietoisuutta oppimista koskevista teoreettisista ja filosofisista lähtökohdista sekä kykyä suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielekkäitä oppimisprosesseja monenlaiset oppijat huomioon ottaen.

oppimisympäristöosaamista, tarkoittaa opettajan kykyä kehittää ja uudistaa erilaisia ammatilliseen oppimiseen soveltuvia, turvallisia ja esteettömiä oppimisympäristöjä yhteistyössä muiden asianosaisten kanssa sekä kykyä toimia niissä oppimista edistäen. Se tarkoittaa myös opettajan taitoa hyödyntää erilaisia digitaalisia resursseja oppimista tukevalla tavalla. vuorovaikutusosaamista, tarkoittaa opettajan kykyä toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa ja kumppanuusverkostoissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden kannalta mielekkäällä ja eettisesti perustellulla tavalla.

reflektio-osaamista, joka tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.

toimijuusosaamista, joka tarkoittaa opettajan aloitteellista asennetta oman ammatillisen kehittymispolkunsa rakentajana ja kykyä asettaa tavoitteita omalle ammatilliselle kehittymiselleen. Se tarkoittaa opettajan kykyä tehdä erilaisia työhönsä liittyviä ratkaisuja ammattipedagogiseen tietoon perustuen. Se on myös kykyä osallistua yhteisöllisen tiedon rakentamiseen sekä taitoa toimia monenlaisissa kumppanuusverkostoissa oman ja työyhteisönsä toiminnan kehittämiseksi. 

Opintojakson osaamistavoite

Olet tietoinen oppimisen ilmiöistä ja osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielekkäitä, teoreettisesti ja eettisesti perusteltuja oppimistilanteita ja -kokonaisuuksia kulloinkin tarkoituksenmukaisissa ympäristöissä. Osaat toimia erilaissa vuorovaikutustilanteissa oppimista edistävällä tavalla. Tunnet ammatillisen oppimisen erilaiset oppimisympäristöt. Osaat reflektoida omaa toimintaasi oppimisen ohjaajana.

Sisältö

Ammatillisen oppimisen ympäristöihin perehtyminen. Opetuskokonaisuuden ja oppimisprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi. Vertaisarviointi ja oman osaamisen arviointi.

Opetusmenetelmät

Ammatillisen oppimisen ympäristöihin perehtyminen tapahtuu yhteistoiminnallisesti jo opettajan työssä olevien ja muusta työelämästä tulevien opiskelijoiden kesken.

Opetuskokonaisuuden suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin voit tehdä yksilöllisesti tai yhdessä opiskelijakollegasi tai oppimispiirisi kanssa. Oppimispiirin jäsenet toimivat vertaisohjaajina joko yhteistä suunnittelu- ja toteutustehtävää tehden tai toinen toistensa tehtävää tukien.

Opetuskokonaisuuden suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin lisäksi seuraat opiskelija-kollegoidesi opetusta sekä osallistut palautekeskusteluihin. Keräät portfolioosi arviointiaineistoa itsearvioinnin tueksi koko opintojakson ajan.

Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena tai verkko-opintoina. Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn sekä oppimispiirityöskentelyyn.
Opintojaksolla on läsnäoloa edellyttäviä kasvokkain tai verkossa toteutuvia ohjauspäiviä. Muutoin ohjaus ja oppimistehtävien rakentaminen toteutuvat verkossa ja itsenäistä työtä tehden.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tämä opintojakso sisältää ammatilliseen opettajankoulutukseen kuuluvat opetusharjoitteluopinnot. Jo opettajantyössä olevilla opiskelijoilla ne toteutuvat oman opetustyön yhteydessä ja muilla opiskelijoilla erikseen määrittyvässä, ammatillisen opettajankoulutuksen tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaisessa opiskeluympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähtökohdistasi riippuen voit suorittaa tämän opintojakson kolmen polun kautta. Ensimmäinen polku on tarkoitettu vasta-alkajille, toinen polku jo jonkin aikaa opettajan tehtävissä toimineille ja kolmas niille, joilla on jo vahva pedagoginen osaaminen.

Osaamisen hankkiminen

Polku 1:
Jos olet juuri aloittanut tai vasta tulossa opettajan työhön, voit hankkia opintojakson tavoitteena olevan osaamisen opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien avulla. Aloitat tämän opintojakson tutustumalla erilaisiin ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöihin, opettajan työhön ja opiskelijaryhmiin yhdessä opiskelijakollegojesi kanssa. Perehdyt kirjallisuuden, erilaisten verkkomateriaalien ja ohjauspäiviin osallistumisen avulla oppimista ja oppimisen ohjaamista koskeviin tiedollisiin ja teoreettisiin lähtökohtiin. Oppimisen ohjaamisen osaamisen kehittämistä varten suunnittelet, toteutat ja arvioit riittävän laajan opetuskokonaisuuden jossakin oppilaitoksessa ja/tai muussa tarkoituksenmukaisessa oppimisympäristössä.

Polku 2:
Jos olet jo toiminut opettajana, voit tämän opintojakson oppimistehtävien avulla kehittää oppimisen ohjaamiseen liittyvää osaamistasi henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaasi perustuen. Suunnittelet, toteutat ja arvioit riittävän laajan opetuskokonaisuuden, jonka puitteissa voit keskittyä johonkin sinulle merkityksellisen, oppimisen ohjaamiseen liittyvän asian kehittämiseen. Sitä varten hankit tarpeellista tiedollista ja taidollista osaamista perehtymällä kirjallisuuteen ja erilaisiin verkkomateriaaleihin sekä osallistumalla ohjauspäiviin, joilla käsitellään oppimisen ohjaamisen peruskysymyksiä.

Polku 3:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen olet jo voinut hankkia omaa opettajantyötäsi tehden ja pedagogisia asioita opiskellen.

Osaamisen osoittaminen

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen voit osoittaa erilaisilla tavoilla lähtökohdistasi ja tavoitteistasi riippuen.

Polku 1:
Jos olet juuri aloittanut tai vasta tulossa opettajan työhön osoitat opintojakson tavoitteena olevan osaamisesi opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien avulla. Keskeisen arviointiaineiston muodostavat konkreettisen oppimisen ohjaamisen tilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Polku 2:
Jos olet jo toiminut opettajana, sovit yhdessä kouluttajasi kanssa, minkälaisilla oppimis-tehtävillä ja muulla arviointiaineistolla osoitat hallitsevasi opintojakson tavoitteena ole-van osaamisen. Arviointiaineistoon kuuluu aina konkreettisen oppimisen ohjaamisen ti-lanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Polku 3:
Jos sinulla on jo pitkä kokemus opettajan työstä, kehittämisosaamista ja vahvaa pedagogista teoriatietoa, voit osoittaa oppimisen ohjaamisen osaamisesi näytöillä. Ne koostuvat näyttöportfoliosta ja siihen sisältyvästä konkreettisesta oppimisen ohjaamisen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Näyttöportfolion ja oppimisen ohjaamisen havainnoinnin perusteella opettajankouluttaja tekee päätöksen siitä, voidaanko opintojakso kokonaisuudessaan näiden näyttöjen perusteella hyväksilukea vai onko opiskelijan vielä täydennettävä osaamistaan joltain osin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämä opintojakso on 14 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee sinulta itseltäsi laskennallisesti noin 378 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu lähtökohdistasi ja siihen perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Oppimisen ohjaamisen osaaminen:
olet tietoinen oppimista koskevista teoreettisista ja filosofisista lähtökohdista sekä analysoit ja perustelet omaa oppimisen ohjaamisen käyttöteoriaasi suunnittelet mielekkäitä, kulloinkin tavoitteena olevaan osaamiseen perustuvia oppimisprosesseja otat huomioon moninaiset oppijat ja heidän henkilökohtaiset tavoitteensa opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa, oppimisen ohjaamisessa ja arvioinnissa ohjaat opiskelijoidensa oppimista ja arvioi heidän oppimistaan ja osaamistaan oppimista tukevalla tavalla

Oppimisympäristöosaaminen:
tunnet erilaisia ammatillisen oppimisen ympäristöjä ja osaat toimia erilaisissa oppimisympäristöissä mielekkäällä, oppimista edistävällä tavalla kehität ja uudistat opetusta ja oppimista tukevia, turvallisia oppimisympäristöjä yhteistyössä muiden asianosaisten kanssa

Vuorovaikutusosaaminen:
toimit rakentavasti, innostavasti ja eettisesti perustellulla tavalla erilaisissa vuorovaikutustilanteissa oppijoiden ja eri sidosryhmien kanssa.

Lisätiedot

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet (ml. vertaisarviointi ja ohjaavien opettajien arvioinnit), itsearvioinnit ja arviointikeskustelut. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkea-koulun kouluttaja, kun kaikki opiskelijan valitsemaan polkuun sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, itsearvioinnit sekä oppimisen ohjaamistilanteisiin liittyvät havainnoinnit ja arviointikeskustelut.

Siirry alkuun