Developing Competency in Guidance (5cr)
Code
General information
- Enrollment
- 20.10.2025 - 31.10.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 26.01.2026 - 17.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- School of Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- School of Professional Teacher Education
- Teachers
- Pirjo Hänninen
- Pasi Savonmäki
- Groups
-
YTB23S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTG23S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV23S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB23S1Projektijohtaminen YAMK
-
YMJ23S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
AJA24SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTB25S1Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
-
YSY22SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY22STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YHP23S1Projektijohtaminen ylempi AMK, liiketalous
-
YLO23S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTV23S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTM23S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YTO20S1Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YSY22SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YTO22S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YTB22S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTK22S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTG22S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSU25K1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSC25KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YMB23S1Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
-
YTR25K1Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YTH25K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YSY21SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YTO21S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YMJ24S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YTM21S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YMV24S1Verkostojohtaminen, marata, YAMK
-
YTK21S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YLO24S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTG21S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YMB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
-
YSV24S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
AJA24SJCAmmatillinen opettajankoulutus
-
YMV23S1Verkostojohtaminen, marata, YAMK
-
YHV23S1Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
-
YSG24S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YSB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
-
YLO21S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YHB25S1Logistiikan tutkinto-ohjelma YAMK, Tradenomi
-
YSB21S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTB24S1Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
-
AJA25SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTY23K1Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
AJA25SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA25SJCAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTV24S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTM24S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YKM23S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YTO24S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YTG24S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV22S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB22S1Projektijohtaminen YAMK
-
YSG23S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YTV22S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YSC23KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YLO22S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
AJA25SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
YKB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, musiikkipedagogi
-
AJA25SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY21SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
ZJA26KAAvoin AMK, AOKK
-
YTH23K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YKB25S1Projektijohtaminen ylempi AMK, musiikkipedagogi
-
YKM25S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YTR21S1Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
AJA25SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA25SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSR25S1Toimintaterapian tutkinto-ohjelma YAMK
-
AJA25SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSF25S1Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK)
-
YSY25S1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
AJA23SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
AJA23SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
YSY23KTSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
AJA23SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSF24S1Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK)
-
AJA23SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSC24KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
AJA23SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
YLB23K1Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
-
YHV24S1Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
-
YKM24S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YHP24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, tradenomi
-
YHO24S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YSV21S1Master's Degree Programme in Business Network Management
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YTB21S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
YHP25S1Projektijohtaminen ylempi AMK, tradenomi
-
YSB25SMProjektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
-
YLO25S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YSU24S1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSY20STMaster’s Degree Programme in Health Care and Social Services
-
YSB20S1Master's Degree Programme in Project Management
-
YRA25K1Rakennusmestari (YAMK)
-
YSU25S1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSG25S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YSU23KMMonialainen kuntoutus (YAMK)
-
YTG20S1Master's Degree Programme in Robotics
-
YTH22K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTK24K1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTO23S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YSI24S1Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YHO23S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YTK25K1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YSU24K1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YMB25S1Projektijohtaminen ylempi AMK, restonomi
-
YTY24K1Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YTH24K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
- Course
- AJ00BN77
Unfortunately, no reservations were found for the realization Developing Competency in Guidance AJ00BN77-3010. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Pass/Fail
Content scheduling
Start-up webinar Wed 28.1.2026 from 16.00 to 18.00
2nd webinar meeting Tue 14.4.2026 from 16.00 to 18.00
Objective
The purpose of the study unit
During this study unit, you will familiarise yourself with the guidance counselling that takes place at educational institutions, or how employees are guided and supported in their work communities/organisations to perform their tasks, develop their competence and cope at work.
Study unit competences:
Ethics (s able to promote ethically sustainable activities and the realisation of ethical refle
tion in their different operating environments.)
Learning to learn (Is able to assess and develop their expertise diversely and in a goal-ori
ented manner at different stages of their career and life, Is able to acquire, critically as-sess
and produce information while taking into account the perspectives of different fields)
Proactive development (Is able to analyse the current situation and anticipate the future of
their field and changes in the operating environment)
Operating in a workplace (Promotes the resilience of a work community)
During this study unit
- You will develop your guidance skills by familiarising yourself with the basics of guidance activities and their theoretical, ethical and practical starting points in either educational institutions or other work communities.
- Your social skills by identifying phenomena, relationships and changes taking place in education, the world of work and society, as well as the guidance needs of students/employees to which they give rise.
- Your networking skills by acquiring skills to identify appropriate cooperation relationships and partner-ships related to guidance activities, and to understand the importance of coordinating guidance activities taking place in your organisation.
- Your development skills by critically reflecting on your own and your community’s guidance activities in relation to the changing operating environment, and by setting goals for developing guidance activities in both knowledge-based and experience-based ways.
- Your reflection skills by identifying and critically evaluating your basic concepts, values and attitudes related to guidance and the identity of a guidance counsellor, your own thinking patterns and operating models, the ethical starting points of your own activities and thinking, and your ability to assess the development of your competence.
Learning objectives
You understand the importance of guidance activities as part of students’/employees’ effective learning, coping at work, and well-being. You know how to set goals for guidance activities and their provision and evaluation, as well as their development in relation to changes in the operating environment. You are able to assess the development of your own guidance competence and vision.
Content
Concepts of counseling and study guidance, guidance and changing operating environment, organization and evaluation of guidance
Materials
Pirttiniemi, J., Kasurinen, H., Kettunen, J., Merimaa, E. & Vuorinen, R. (toim.) 2018. OPO 2. Opinto-ohjaajan käsikirja. Helsinki: Opetushallitus.
Arola, M. 2020. Elinikäinen oppiminen Suomessa 2019 - kyselyn tulokset. Helsinki: Sitra. Viitattu 19.4.2024. https://media.sitra.fi/2020/01/23135035/elinikainen-oppiminen-suomessa-2019-kyselyn-tulokset.pdf.
Elinikäisen ohjauksen käsikirja - Katsaus elinikäisen ohjauksen valtakunnalliseen kehittämiseen 2020 - 2024 ja uusiin ohjaustyötä tukeviin työkaluihin. Viitattu 28.4.2025. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-616-1
Elinikäisen ohjauksen strategia 2020–2023: ELO-foorumi. 2020. Valtioneuvoston julkaisuja 2020: 34. Viitattu 19.4.2024. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162576
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen. 2014. Helsinki: Opetushallitus. Viitattu 19.4.2024. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/hyvan_ohjauksen_kriteerit_0.pdf.
Opinto-ohjaajan työn eettiset periaatteet. 2009. Tampere: Suomen opinto-ohjaajat ry. Viitattu 19.4.2024. https://www.sopo.fi/yhdistys/eettiset-periaatteet/.
Työhyvinvointi ja työkyky -sivusto. Helsinki: Työterveyslaitos. Viitattu 19.4.2024. https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky/.
You will find additional learning materials and assignments in the online learning environment.
Teaching methods
Open UAS students and Master's Degree education students: This study unit is implemented as online studies. It is based on independent work and possibly work done in pairs. The course includes online guidance.
The study unit has two webinar meetings, a starting webinar and a peer-to-peer guidance webinar taking place in the middle of the semester. Otherwise, the learning assignments are completed and the guidance is implemented online and through independent work.
During this study unit, you will acquire the desired competence by familiarising yourself with both the study material of the course, as well as the objectives, provision, evaluation and development of guidance counsel-ling/guidance in the educational institution/work community of your choice. The acquisition of competence also involves self-assessment of the development of your own competence.
You can demonstrate the desired competence by completing the learning assignments included in the study unit and by participating in the two webinar meetings.
The implementation methods deepen your professional skills and the development of your own profession.
International connections
Students that familiarise themselves with the guidance of a work community/organisation may also choose to focus on an international work community/organisation.
Student workload
In total, the course consists of 135 hours (5 x 27h) of students’ work:
- Orientation 5 h (incl. a start-up webinar 2 h)
- Second webinar meeting 2 h
- Self-directed learning in online environment, reading the learning materials, completing the learning assignments and participating in online discussions 126 - 120 h
- Peer tutoring, self-assessment and feedback 8 h
Assessment criteria, approved/failed
The criteria for assessing the approved (Pass) level are as follows:
Guidance skills
- You have familiarised yourself with the key concepts and ethical principles of guidance activities, and the pro-vision of guidance in practice.
Social skills
- You recognise the importance and impact of a changing operating environment in terms of guidance and its provision.
Networking skills
- You understand the importance of networks as part of guidance and its provision.
Development skills
- You have the skills and vision to develop study guidance/counseling in your own operating environment.
Reflection skills
- you are able to assess your own learning and competence in a relevant manner.
0 (Fail):
The student does not achieve the competence goals of the course
Further information
The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and self-assessment tasks.