Siirry suoraan sisältöön

Monipuoliset verkko-oppimistehtävät (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BP45-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
15.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Mika Loponen
Henna Pernu
Ryhmät
YTB23S1
Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
YTG23S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YSV23S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
YSB23S1
Projektijohtaminen YAMK
YMJ23S1
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
AJA24SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJB
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
YSY22SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
YSY22ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
YSY22SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
YHP23S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, liiketalous
YLO23S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YTV23S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YTM23S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
AJA22SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
YTO20S1
Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
YSY22SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
AJA22SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
YTO22S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
AJA22SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
YTB22S1
Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
YTK22S1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YTG22S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YLB21K1
Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
YSU25K1
Monialainen kuntoutus (YAMK)
YSC25KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
YLB24K1
Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
YMB23S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
YTR25K1
Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
YTH25K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YSY21SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
YSY21SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
YTV21S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YTO21S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YMJ24S1
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
YTM21S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
YMV24S1
Verkostojohtaminen, marata, YAMK
YTK21S1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YLO24S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YTG21S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YMB24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
YSV24S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
AJA24SJC
Ammatillinen opettajankoulutus
YMV23S1
Verkostojohtaminen, marata, YAMK
YHV23S1
Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
YSG24S1
Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
YSB24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
YLO21S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YSB21S1
Projektijohtaminen YAMK
YTB24S1
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
YTY23K1
Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
YTV24S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YTM24S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
YKM23S1
Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
YTO24S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YTG24S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YSV22S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
YSB22S1
Projektijohtaminen YAMK
YTM22S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
YSG23S1
Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
YTV22S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YSC23KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
YLO22S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YKB24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, musiikkipedagogi
YLP24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, agrologi
YSY21SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
YTK20S1
Kestävä energia (YAMK)
YLB22K1
Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
YTH23K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTR21S1
Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
ZJA25SA
Avoin AMK, AOKK
AJA23SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
YSY20SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
YSY20SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
AJA23SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
YSY20S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
YSY23KT
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
AJA23SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
YSF24S1
Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK)
AJA23SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
YSC24KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
AJA23SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
YLO20S1
Logistiikka
YLB23K1
Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
YHV24S1
Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
YKM24S1
Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
YHP24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, tradenomi
YHO24S1
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
YSV21S1
Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
YSY21ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
YTH21S1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTB21S1
Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
YSU24S1
Monialainen kuntoutus (YAMK)
YSY20ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
YSV20S1
Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
YSB20S1
Projektijohtaminen YAMK
YRA25K1
Rakennusmestari (YAMK)
YSU23KM
Monialainen kuntoutus (YAMK)
YTV20S1
Verkostojohtaminen, teknologia
YTG20S1
Robotiikka YAMK
YTH22K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTK24K1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YTO23S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YSI24S1
Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)
YHO23S1
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
YKM21S1
Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
YTK25K1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YSU24K1
Monialainen kuntoutus (YAMK)
YTY24K1
Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
YTH24K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
Opintojakso
AJ00BP45
Toteutukselle AJ00BP45-3008 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Osioiden ajoitus:
• Osio 1: 15.9.-28.9.2025
• Osio 2: 29.9.-19.10.2025 (sisältää syysloman)
• Osio 3: 20.10.-9.11.2025
• Osio 4: 10.11.-30.11.2025

Vapaaehtoiset verkkotapaamiset:​
- Aloituswebinaari: ti 16.9.2025 klo 16.00-17.00
- Ohjausklinikka 1: ti 30.9.2025 klo 16.00-17.00
- Ohjausklinikka 2: ti 21.10.2025 klo 16.00-17.00
- Ohjausklinikka 3: ti 11.11.2025 klo 16.00-17.00

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla perehdyt erilaisiin työelämälähtöisiin ja osallistaviin oppimistehtäviin ja opit suunnittelemaan, rakentamaan ja ohjaamaan monipuolisia oppimisprosesseja, jossa verkkoa hyödynnetään tarkoituksen mukaisella tavalla.

Opit laatimaan pedagogisen käsikirjoituksen oppimisprosessille. Laajennat oppimisympäristöajatteluasi hyödyntämällä oppimistehtävän eri vaiheissa erilaisia Tivi-mahdollisuuksia (ohjelmistot, verkko-palvelut, laitteet ja välineet). Opit tiivistämään oppimisprosessin tehtävänannoksi.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität oppimisprosessien ohjausosaamista, reflektio-osaamista ja kehittämisosaamista.

Oppimisprosessien ohjausosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä yhteistyössä muiden kanssa suunnitella, johtaa, arvioida ja kehittää oppimis-, ohjaus- ja opetusprosesseja huomioiden oppijoiden moninaisuuden ja yksilöllisyyden. Opettaja ymmärtää ryhmässä tapahtuvia ilmiöitä ja osaa tukea ryhmän rakentumista. Hän hyödyntää ryhmää oppimisen voimavarana. Opettaja käyttää monipuolisia ja työelämälähtöisiä oppimisen resursseja ja ympäristöjä. Hän hyödyntää digitaalisuutta pedagogisesti perustellulla tavalla ohjatessaan ja johtaessaan oppimisprosesseja.

Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Hän kykenee tarvittaessa mukauttamaan omaa toimintaansa saamansa palautteen pohjalta. Hän arvioi oman ajattelunsa ja toimintansa eettisiä lähtökohtia ja pystyy kehittämään niitä sen perusteella.

Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisönsä toimintaa sekä oppimiskulttuuria sekä tahtoa ja taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se merkitsee myös kykyä hankkia tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista, ja käyttää sitä oppimisen edistämiseksi.  Hän toimii kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa innovatiivisella ja ratkaisukeskeisellä tavalla erilaisia menetelmiä hyödyntäen. 

Opintojakson osaamistavoite

Tunnet erilaisia työelämälähtöisiä ja osallistavia menetelmiä ja tiedostat niiden merkityksen oppimisprosessin osana. Osaat suunnitella, rakentaa, ohjata ja arvioida laatimiasi oppimisprosesseja opetustyössäsi. Osaat reflektoida ja perustella oppimistehtäviäsi ja omaa oppimistasi. Osaat kehittää suunnittelemaasi oppimisprosessia eteenpäin saamasi vertaispalautteen perusteella.

Sisältö

Tämä opintojakso muodostuu 4 osiosta.
Osiossa 1 opettelet tuntemaan erilaisia oppimistehtävätyyppejä sekä opit tunnistamaan hyvän oppimistehtävän elementit.
Osiossa 2 opettelet suunnittelemaan oppimistehtäviä/oppimisprosessin ottamalla huomioon mm. osaamistavoitteet sekä oppijan näkökulman.
Osiossa 3 rakennat aiemmin suunnittelemasi oppimistehtävän/oppimisprosessin. Saat tietoa erilaisista digitaalisista sovelluksista sekä ympäristöistä ja osaat sijoittaa niitä perustellusti suunnittelemaasi oppimistehtävään tai oppimisprosessiin.
Osiossa 4 toteutat aiemmin rakentamasi oppimistehtävän/oppimisprosessin. Vaihtoehtoisesti syvennyt vertaisten rakentamiin tehtäviin/prosesseihin ja annat niistä rakentavaa palautetta.

Oppimateriaalit

- Vanninen, R. 2013. Oppimistehtävät verkossa, Ideoita lähi- ja verkkotyöskentely sisältävälle kurssille, https://www.slideshare.net/RiikkaVanninen/oppimistehtvt-verkossa-290813-ss?qid=2c69bb20-c03b-443c-810c-de1a6c03fbbf&v=&b=&from_search=2
- Johns Hopkins Univesity. 2014. Course Design on a Shoestring Budget: Meaningful Learning Activities, https://www.youtube.com/watch?v=OOfotsHDIwE
- Pönkä, H. 2016. (Verkko-)vuorovaikutus ja ohjaus, https://www.slideshare.net/hponka/verkkovuorovaikutus-ja-ohjaus?qid=1ce1cdc2-7e2a-4d27-b009-f657d373a46d&v=&b=&from_search=1
- Leppisaari, I. 2004. Oppimistehtävät ja palaute verkko-opetuksessa ja -ohjauksessa, http://www.averko.fi/tiedostot/verkkomentorointi/Leppisaari_oppimistehtavatjapalaute.pdf
- Top 100 Tools for Learning, https://www.toptools4learning.com/

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Opiskelu on aikataulutettu, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Ohjausta saat viikottaisten ohjausviestien muodossa. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Saat yhteisöllistä palautetta osasta oppimistehtäviäsi. Opintojakson lopussa saat kouluttajalta kokoavan videomuotoisen, eteenpäin suuntaavan palautteen ja arvioinnin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.

Opintojakso toteutetaan aikataulutettuna verkkototeutuksena hyödyntäen erilaisia verkkovälineitä ja työskentelytapoja. Itsenäistä työskentelyä on noin 6 - 8 h/vko. Opintojakso muodostuu neljästä osiosta. Opiskeluprosessi osioissa 1 - 3 on etukäteen aikataulutettu ja etenee tasaisella kuormituksella, joten opiskelijan kannattaa kalenteroida opiskeluaika itselleen etukäteen. Osiossa 4 on reilummin aikaa suhteessa opiskeltavaan aiheeseen, jotta halukkaat ehtivät testata käytännön opetustyössä aiemmissa osioissa suunnittelemaansa oppimistehtävää/-prosessia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Oppimisprosessien ohjausosaaminen:
Tunnet erilaisia työelämälähtöisiä ja osallistavia menetelmiä ja tiedostat niiden merkityksen oppimisprosessin osana. Osaat suunnitella, rakentaa, ohjata ja arvioida laatimiasi oppimisprosesseja opetustyössäsi.

Reflektio-osaaminen
Osaat reflektoida ja perustella oppimistehtäviäsi ja omaa oppimistasi.

Kehittämisosaaminen:
Osaat kehittää suunnittelemaasi oppimisprosessia eteenpäin saamasi vertaispalautteen perusteella.

Esitietovaatimukset

Verkko-opiskelun perustaidot

Lisätiedot

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Saat myös yhteisöllistä palautetta osasta oppimistehtäviäsi. Opintojakson lopussa saat kouluttajalta kokoavan videomuotoisen, eteenpäin suuntaavan palautteen ja arvioinnin.

Siirry alkuun