Siirry suoraan sisältöön

Saavutettavuus opetuksessa ja ohjauksessa (5op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BY42-3005

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
02.02.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Minna Koskinen
Essi Silvennoinen
Ryhmät
ZJA26KA
Avoin AMK, AOKK
Opintojakso
AJ00BY42

Toteutukselle Saavutettavuus opetuksessa ja ohjauksessa AJ00BY42-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Aloituswebinaari ti 3.2.2026 klo 16.00 - 17.00
Ohjausklinikka ke 11.2.2026 klo 16.00 - 17.30
Ohjausklinikka ma 9.3.2026 klo 16.00 - 17.30
Ohjausklinikka to 9.4.2026 klo 16.00 - 17.30

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Digitaalinen saavutettavuus on yksi verkko-opetuksen laatutekijöistä. Se on myös lain vaatima velvoite ja jokaisen oppijan oikeus. Digitaalinen saavutettavuus on kuitenkin vain yksi saavutettavuuden osa-alue. Tällä opintojaksolla opit, mitä saavutettavuus opetustyössä tarkoittaa, ja miten otat saavutettavuusnäkökulmat huomioon oppimisprosessin suunnittelussa, opetustilanteissa ja opetusmateriaaleissa.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität kohtaamisosaamista, oppimisprosessien ohjausosaamista ja kehittämisosaamista.

Kohtaamisosaamisellaan opettaja vahvistaa oppijoiden toimijuutta. Hän tukee kaikessa toiminnassaan oppijoiden jatkuvan oppimisen taitoja, kuten itsesäätely- ja reflektiotaitoja sekä oppijan oman oppimisprosessinsa omistajuutta. Opettajalla on kyky huomioida oppijoiden henkilökohtaiset oppimisen lähtökohdat ja tavoitteet. Hän ohjaa oppijoita sensitiivisesti ymmärtäen heidän elämismaailmansa sekä oppimis- ja ohjaustilanteen kontekstin. Hänen työotteensa on oppijoiden hyvinvointia tukevalla tavalla dialoginen ja eettinen. 

Oppimisprosessien ohjausosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä yhteistyössä muiden kanssa suunnitella, johtaa, arvioida ja kehittää oppimis-, ohjaus- ja opetusprosesseja huomioiden oppijoiden moninaisuuden ja yksilöllisyyden. Opettaja ymmärtää ryhmässä tapahtuvia ilmiöitä ja osaa tukea ryhmän rakentumista. Hän hyödyntää ryhmää oppimisen voimavarana. Opettaja käyttää monipuolisia ja työelämälähtöisiä oppimisen resursseja ja ympäristöjä. Hän hyödyntää digitaalisuutta pedagogisesti perustellulla tavalla ohjatessaan ja johtaessaan oppimisprosesseja.

Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisönsä toimintaa sekä oppimiskulttuuria sekä tahtoa ja taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se merkitsee myös kykyä hankkia tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista, ja käyttää sitä oppimisen edistämiseksi.  Hän toimii kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa innovatiivisella ja ratkaisukeskeisellä tavalla erilaisia menetelmiä hyödyntäen. 

Opintojakson osaamistavoite

Tavoitteena on, että opintojakson jälkeen tiedät, mitä saavutettavuus tarkoittaa ja ymmärrät, miksi se on tärkeää oppijan näkökulmasta. Osaat ottaa huomioon saavutettavuuden näkökulmia oppimisprosessin suunnittelussa ja erilaisissa opetustilanteissa. Osaat tuottaa saavutettavaa opetusmateriaalia.

Sisältö

Saavutettavuuden käsite, Universal Design for Learning -viitekehys, saavutettava oppimisprosessi, saavutettavuus opetustilanteissa, saavutettava opetusmateriaali

Oppimateriaalit

Muuronen, A. & Eskola, S. 2020. Tulevaisuuden korkeakoulu - Kaikkien korkeakoulu. Opettaja saavutettavuuden arvioijana ja kehittäjänä. Julkaisussa Tulevaisuuden opettajuus. Toim. P. Risku, S. Laitinen-Väänänen, A-L. Ojala, A-K. Tiihonen, & H. Torvinen. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu, s. 222-242. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 283. https://www.theseus.fi/handle/10024/344999

Saavutettavuuskriteeristö. 2019. Väline korkeakoulun saavutettavuuden arviointiin. OHO-hanke. https://esok.fi/hankkeet/oho-hanke/julkaisut/saavutettavuuskriteeristo/at_download/file

Työelämän saavutettavuus. Vates. https://www.vates.fi/tietopaketit/tyoelaman-saavutettavuus.html

Ylänne, K. & Kirsi, M. 2022. Saavutettavat asiakirjat verkossa. eOppiva-koulutus. https://www.eoppiva.fi/koulutukset/saavutettavat-asiakirjat-verkossa/

Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina, ja se perustuu itsenäiseen työskentelyyn aineistojen ja tehtävien parissa. Opintojaksoon sisältyy neljä vapaaehtoista verkkotapaamista. Työskentely on vaiheistettu mutta voit opiskella oman aikataulusi puitteissa. Työskentelyä ohjataan ohjausklinikoilla ja säännöllisin ohjausviestein.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tähän opintojaksoon ei sisälly tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämä opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen. Se merkitsee, että sinulle on varattu opintojakson aineistoihin ja tehtäviin laskennallisesti 135 tunnin työskentelymahdollisuus:
- Orientaatio 5 h
- Aineistoon perehtyminen 55 h
- Oppimistehtävien ja itsearviointien tekeminen 74 h
- Palaute 1 h

Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi ja niihin perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Kohtaamisosaaminen
Tunnistat oppijoiden monenlaisuuden ja sinulla on keinoja erilaisten oppijoiden kohtaamiseen.

Oppimisen ohjaamisen osaaminen
Osaat ottaa huomioon saavutettavuuden näkökulmia ja erilaisten oppijoiden tarpeita oppimisprosessin suunnittelussa, erilaisissa opetustilanteissa ja digitaalisissa opetusmateriaaleissa.

Kehittämisosaaminen
Osaat kehittää itse tuottamasi digitaalisen sisällön saavutettavuutta.

Lisätiedot

Huom! Ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoiden ilmoittautumisaika opintojaksolle julkaistaan myöhemmin. YAMK-opiskelijoiden ilmoittautumisaika opintojaksolle on 17.11.2025 - 8.1.2026.

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opintojakson kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Siirry alkuun