Skip to main content

Language Awareness in Teaching Practices (5cr)

Code

General information


Enrollment
20.10.2025 - 31.10.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
19.01.2026 - 10.04.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Professional Teacher Education
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
School of Professional Teacher Education
Teachers
Anu Mustonen
Groups
YTB23S1
Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
YTG23S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YSV23S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
YSB23S1
Projektijohtaminen YAMK
YMJ23S1
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
AJA24SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJB
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
YTB25S1
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
YSY22SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
YSY22ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
YSY22SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
YHP23S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, liiketalous
YLO23S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YTV23S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YTM23S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
AJA22SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
YTO20S1
Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
YSY22SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
AJA22SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
YTO22S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
AJA22SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
YTB22S1
Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
YTK22S1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YTG22S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YSU25K1
Monialainen kuntoutus (YAMK)
YSC25KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
YMB23S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
YTR25K1
Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
YTH25K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YSY21SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
YSY21SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
YTO21S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YMJ24S1
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
YTM21S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
YMV24S1
Verkostojohtaminen, marata, YAMK
YTK21S1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YLO24S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YTG21S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YMB24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
YSV24S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
AJA24SJC
Ammatillinen opettajankoulutus
YMV23S1
Verkostojohtaminen, marata, YAMK
YHV23S1
Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
YSG24S1
Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
YSB24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
YLO21S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YHB25S1
Logistiikan tutkinto-ohjelma YAMK, Tradenomi
YSB21S1
Projektijohtaminen YAMK
YTB24S1
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
AJA25SJJ
Ammatillinen opettajankoulutus
YTY23K1
Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
AJA25SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA25SJC
Ammatillinen opettajankoulutus
YTV24S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YTM24S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
YKM23S1
Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
YTO24S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YTG24S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YSV22S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
YSB22S1
Projektijohtaminen YAMK
YSG23S1
Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
YTV22S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YSC23KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
YLO22S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
AJA25SJB
Ammatillinen opettajankoulutus
YKB24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, musiikkipedagogi
AJA25SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
YSY21SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
ZJA26KA
Avoin AMK, AOKK
YTH23K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YKB25S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, musiikkipedagogi
YKM25S1
Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
YTR21S1
Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
AJA25SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA25SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
YSR25S1
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma YAMK
AJA25SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
YSF25S1
Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK)
YSY25S1
Monialainen kuntoutus (YAMK)
AJA23SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
YSY20SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
YSY20SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
AJA23SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
YSY20S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
YSY23KT
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
AJA23SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
YSF24S1
Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK)
AJA23SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
YSC24KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
AJA23SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
YLB23K1
Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
YHV24S1
Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
YKM24S1
Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
YHP24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, tradenomi
YHO24S1
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
YSV21S1
Master's Degree Programme in Business Network Management
YSY21ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
YTB21S1
Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
YHP25S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, tradenomi
YSB25SM
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
YLO25S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YSU24S1
Monialainen kuntoutus (YAMK)
YSY20ST
Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
YSB20S1
Master's Degree Programme in Project Management
YRA25K1
Rakennusmestari (YAMK)
YSU25S1
Monialainen kuntoutus (YAMK)
YSG25S1
Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
YSU23KM
Monialainen kuntoutus (YAMK)
YTG20S1
Master's Degree Programme in Robotics
YTH22K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTK24K1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YTO23S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YSI24S1
Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)
YHO23S1
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
YTK25K1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YSU24K1
Monialainen kuntoutus (YAMK)
YMB25S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, restonomi
YTY24K1
Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
YTH24K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
Course
AJ00CT72

Unfortunately, no reservations were found for the realization Language Awareness in Teaching Practices AJ00CT72-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

Start-up webinar on Tue 20.1.2026 at 15 - 17.30
Guidance webinar I on Tue 17.2.2026 at 15 - 17.30
Guidance webinar II on Tue 3.3.2026 at 15 - 17.30
Guidance webinar III on Tue 24.3.2026 at 15 - 17.30

Objective

The purpose of the course

In this course, you will enhance your skills to work in a multicultural environment and support multilingual learners. You will learn the principles of language-aware pedagogy and practical methods that you can apply in your work as a teacher and instructor.

Course competences

In this course, you will promote and develop your interpersonal competence, professional pedagogical competence, facilitating learning and reflection skills.

Interpersonal competence refers to teacher’s ability to strengthen learners’ competence. You will be able to support learners’ competence for continuous learning, such as self-regulation and reflection skills, and the ownership of their own learning process. As a teacher, you will also have the ability to take into account learner diversity and learners’ personal starting points and goals when planning and carrying out learning sessions and guiding learning. Your approach is dialogical and ethical in a way that supports the well-being of learners.

Professional pedagogical competence refers to the theoretical, ethical, and philosophical principles for vocational competence and learning. It refers to your ability to act in different learning guidance sessions in accordance with the set learning objectives, and the documents that define teaching. It refers to your ability to analyse and justify your own facilitating learning activities.

Facilitating learning skills refer to a teacher's collaborative approach and ability to planning, implementing, assessing, and developing learning and guidance processes taking into consideration the diversity of learners. It also refers to understanding of group processes and group phenomena in learning, employment of versatile and working life-oriented learning resources and ability to design, implement and facilitate learning processes in digital environments in a pedagogically meaningful way.

Reflection skills refer to your ability to recognise and assess your own pedagogical assumptions, and working methods as a facilitator of learning. It refers also to an ability to assess in realistic way your own learning and competence and ability to set new goals as a facilitator of learning.

Learning objectives

After completing the course, you will understand the principles of language awareness and language-aware pedagogy and be able to apply them in a multilingual teaching group. You will recognize the importance of culture and the opportunities offered by multilingualism in learning. You will be able to develop teaching and learning environments that support the participation and learning of all students

Content

Language-aware pedagogy, multilingualism as a resource, the importance of culture in learning

Materials

Andersen, L. K. & Ruohotie-Lyhty, M. (2019). Mitä on kielitietoisuus ja miten se näkyy koulussa?. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10(2). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/mita-on-kielitietoisuus-ja-miten-se-nakyy-koulussa.

Opetushallitus (ei pvm.). Kielitietoisuus. https://www.oph.fi/fi/opettajille/kielitietoisuus.

You will find additional learning materials and assignments in the online learning environment.

Teaching methods

This course is implemented as online studies. It is based mainly on independent work and peer work. The implementation methods deepen your professional competence and the development of your own professional field.

This course includes a start-up webinar and three online guidance webinars. The start-up webinar covers the course structure and its contents. In the three guidance webinars, questions related to learning assignments are addressed. You will receive peer feedback from other students and guidance from the course instructor. Otherwise, guidance is provided online through the Moodle learning platform.

Exam schedules

This course does not include an exam.

Student workload

In total, the course consists of 135 hours (5 x 27h) of students’ work:
- Orientation 7 h
- Lectures 8 h
- Self-directed learning in online environment, reading the learning materials, completing the learning assignments and discussions 90 h
- Peer tutoring and self-assessment 25 h
- Feedback 5 h

Assessment criteria, approved/failed

The criteria for assessing the approved level are as follows:

Interpersonal skills: You will develop your communication skills and ability to work in a multicultural environment. This includes skills to engage and support multilingual learners and understand the importance of cultures in learning.

Professional pedagogical skills: You will understand the principles of language-aware pedagogy and be able to apply them in multicultural and multilingual teaching groups. This includes pedagogical methods and practices that support the learning of diverse students.

Facilitating learning skills: You will be able to plan, implement, and evaluate learning processes that support the participation and learning of multicultural and multilingual learners. This includes the ability to utilize the opportunities offered by multilingualism in teaching and guidance work.

Reflection skills: You will be able to evaluate your own learning and skills and develop your pedagogical activities in a multicultural and multilingual environment.

Qualifications

-

Further information

The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and self-assessment tasks.

Go back to top of page