Opettaja tulevaisuuden tekijänä (6op)
Toteutuksen tunnus: AJ00CY01-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.05.2028
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 350
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Henna Pernu
- Anna Leppäkorpi
- Maarit Miettinen
- Ryhmät
-
AJA25SJCAmmatillinen opettajankoulutus
- Opintojakso
- AJ00CY01
Toteutukselle Opettaja tulevaisuuden tekijänä AJ00CY01-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt tulevaisuuden megatrendeihin ja analysoit aluekehityksen kannalta keskeisiä kehitystrendejä. Lisäksi perehdyt tulevaisuuden ennakointiin ja tutkimukseen liittyviin käytäntöihin. Opintojakso tukee valmiuksiasi toimia aktiivisena kehittäjänä muuttuvassa yhteiskunnassa. Tutkit alueryhmäsi opiskelijoista muodostetun tiimin kanssa ammatillisen koulutuksen tehtäviä ja mahdollisuuksia yhteiskunnan ja työelämän tulevaisuuden rakentajana oman alueesi erityistarpeista lähtien. Kehittämistehtävä voidaan toteuttaa yhteistyössä oppilaitoksen tai työelämän toimijoiden kanssa, ja siihen voi sisältyä myös pilotti tai kokeilu. Työskentelyssä korostuvat tiedonhankinta, yhteistyö, kriittinen ajattelu ja kokeilukulttuuri.
Tällä opintojaksolla kehität toimintaympäristöosaamistasi kolmen keskeisen osa-alueen osalta: yhteiskuntaosaaminen, oppilaitososaaminen ja työelämäosaaminen.
Osaamistavoitteet
Opintojakson aikana kehität toimintaympäristösaamista seuraavasti:
- Yhteiskuntaosaaminen
Osaat analysoida megatrendejä ja tulevaisuuden osaamistarpeita sekä arvioida niiden vaikutuksia ammatillisen koulutuksen kehittämiseen.
- Oppilaitososaaminen
Tunnistat ja analysoit oppilaitoksen käytäntöjä, rakenteita ja kehittämistarpeita
Osaat suunnitella ja toteuttaa kehittämistyötä oppilaitoskontekstissa
- Työelämäosaaminen
Opit projektitoimintaa sekä yhteistyö- ja verkostoitumistaitoja.
Sisältö
Opintojakson sisällöt
Tulevaisuuden tutkimus ja kehittäminen
- Megatrendit osana toimintaympäristön kriittistä analyysia.
Aluekohtainen tarkastelu. Miten megatrendit vaikuttavat alueen kehityksessä. Millaisia erityiskysymyksiä aluekehityksessä on tunnistettavissa?
- Työelämän kestävän tulevaisuuden rakentaminen
- Työelämän osaamistarpeet tulevaisuudessa
- Alueen toimijat ja verkostot, oppilaitosten tehtävät ja toimijat tulevaisuuden kehittämisen kannalta
- Aluestrategiat, alueellinen koulutuspolitiikka ja sen painopisteet
- Tulevaisuuteen suuntautuva kehittämistehtävä tiimikohtaisesti alueella, voi kohdistua koulutuksen yhteiskunnallisiin tehtäviin, työelämän kehittämiseen ja/tai oppilaitoksen sisäiseen kehittämiseen tiimien valinnan mukaisesti
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit ovat löydettävissä Moodle-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena. Opintojakso perustuu oppimispiiri-, vertais- ja itsenäiseen työskentelyyn.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 6 opintopistettä, mikä vastaa 162 h opiskelijan työtä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn tason arviointikriteerit
Yhteiskuntaosaaminen: Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä oppilaitoksen ja opettajan roolin yhteiskunnallisena vaikuttajana ja osaa tarkastella opetusta osana laajempaa yhteiskunnallista kontekstia.
Oppilaitososaaminen: Opiskelija osoittaa valmiuksia toimia aktiivisena kehittäjänä omassa työyhteisössään ja ymmärtää oppilaitoksen toimintaa osana koulutusjärjestelmää.
Työelämäosaaminen: Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä koulutuksen ja työelämän yhteyksiä, osaavansa kehittää toimintaansa opettajana työelämälähtöisesti. Opiskelija osoittaa osaavansa toimia osana tiimiä projektimuotoisessa kehittämistyöskentelyssä.
Lisätiedot
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista ja kriteeriperusteista. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä. Arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty.