Skip to main content

Teacher as a Creator of the Future (6cr)

Code

General information


Timing
01.08.2025 - 31.05.2028
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
6 cr
Local portion
6 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 350
Degree programmes
School of Professional Teacher Education
Teachers
Kati Jokio
Ari Hyyryläinen
Groups
AJA25SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
Course
AJ00CY01

Unfortunately, no reservations were found for the realization Teacher as a Creator of the Future AJ00CY01-3009. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Pass/Fail

Objective

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt tulevaisuuden megatrendeihin ja analysoit aluekehityksen kannalta keskeisiä kehitystrendejä. Lisäksi perehdyt tulevaisuuden ennakointiin ja tutkimukseen liittyviin käytäntöihin. Opintojakso tukee valmiuksiasi toimia aktiivisena kehittäjänä muuttuvassa yhteiskunnassa. Tutkit alueryhmäsi opiskelijoista muodostetun tiimin kanssa ammatillisen koulutuksen tehtäviä ja mahdollisuuksia yhteiskunnan ja työelämän tulevaisuuden rakentajana oman alueesi erityistarpeista lähtien. Kehittämistehtävä voidaan toteuttaa yhteistyössä oppilaitoksen tai työelämän toimijoiden kanssa, ja siihen voi sisältyä myös pilotti tai kokeilu. Työskentelyssä korostuvat tiedonhankinta, yhteistyö, kriittinen ajattelu ja kokeilukulttuuri.

Tällä opintojaksolla kehität toimintaympäristöosaamistasi kolmen keskeisen osa-alueen osalta: yhteiskuntaosaaminen, oppilaitososaaminen ja työelämäosaaminen.

Osaamistavoitteet
Opintojakson aikana kehität toimintaympäristösaamista seuraavasti:
- Yhteiskuntaosaaminen
Osaat analysoida megatrendejä ja tulevaisuuden osaamistarpeita sekä arvioida niiden vaikutuksia ammatillisen koulutuksen kehittämiseen.
- Oppilaitososaaminen
Tunnistat ja analysoit oppilaitoksen käytäntöjä, rakenteita ja kehittämistarpeita
Osaat suunnitella ja toteuttaa kehittämistyötä oppilaitoskontekstissa
- Työelämäosaaminen
Opit projektitoimintaa sekä yhteistyö- ja verkostoitumistaitoja.

Content

Opintojakson sisällöt
Tulevaisuuden tutkimus ja kehittäminen
- Megatrendit osana toimintaympäristön kriittistä analyysia.
Aluekohtainen tarkastelu. Miten megatrendit vaikuttavat alueen kehityksessä. Millaisia erityiskysymyksiä aluekehityksessä on tunnistettavissa?
- Työelämän kestävän tulevaisuuden rakentaminen
- Työelämän osaamistarpeet tulevaisuudessa
- Alueen toimijat ja verkostot, oppilaitosten tehtävät ja toimijat tulevaisuuden kehittämisen kannalta
- Aluestrategiat, alueellinen koulutuspolitiikka ja sen painopisteet
- Tulevaisuuteen suuntautuva kehittämistehtävä tiimikohtaisesti alueella, voi kohdistua koulutuksen yhteiskunnallisiin tehtäviin, työelämän kehittämiseen ja/tai oppilaitoksen sisäiseen kehittämiseen tiimien valinnan mukaisesti

Materials

Learning materials can be found in the Moodle learning environment.

Teaching methods

The course is implemented in a mixed-method implementation. The course is based on learning circle-, peer- and independent work.

Student workload

The course is worth 6 credits, which corresponds to 162 hours of student work.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment Criteria (Pass Level)

Societal Competence:
- You demonstrate an understanding of the role of educational institutions and teachers as societal influencers and can examine teaching as part of a broader societal context.

Institutional practices competence:
- You demonstrate readiness to act as an active developer in your work community and understand institutional operations as part of the education system.

Working Life Competence:
- You demonstrate understanding of the connections between education and working life, can develop your teaching in a work-oriented way, and are able to work as part of a team in project-based development tasks.

Further information

The assessment is based on learning objectives, qualitative and criteria-based. The assessment material consists of the learning tasks of the course and the self-assessment task. The assessment decision is made by the teacher educator when all learning tasks have been completed.

Go back to top of page