Espanjan alkeet 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: BI00BB14-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.11.2021 - 30.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
31.01.2022 - 11.05.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 12 - 21
- Opettajat
- Petteri Ruuska
- Opintojakso
- BI00BB14
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Jatkat tutustumista espanjan kieleen ja kulttuuriin. Sovellat oppimaasi suullisessa ja kirjallisessa viestinnässä. Osaat toimia espanjalaisen kulttuurin normien edellyttämällä tavalla tavallisissa asiointitilanteissa. Tunnet ja hallitset kielen perusteet sekä arkielämän perussanaston. Osaat soveltaa niitä tavallisissa vuorovaikutustilanteissa. Suullisessa ja kirjallisessa viestinnässä voi olla virheitä, mutta toteutat sitä silti ymmärrettävästi. Kurssi kehittää ja antaa valmiuksia toimia ja työskennellä kansainvälisissä ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä.
Sisältö
Tavanomaisissa arkielämän vuorovaikutustilanteissa tarvittava kirjallinen ja suullinen espanjan kielen taito. Aiheita ovat esimerkiksi vapaa-aika ja matkailu, asuminen ja omasta elämästä kertominen.
Kielen ja kulttuurin erityispiirteitä.
Keskeisin kielioppi käsittelee menneen ajan ilmaisuja (perfekti, imperfekti, preteriti) sekä objektipronomineja.
Oppimateriaalit
Material on Moodle and provided by the lecturer.
Recommended supplementary material: any Spanish manual, .e.g. a school book.
Opetusmenetelmät
31.1.2022 - 11.5.2022
Face-to-face lessons on Mon and Wed 12:15 - 13:45
Lessons, exercises on Moodle and in class, learning assignments, tests, exam.
Minimum of 80% attendance of the lessons is required.
Starting level: A1
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teaching sessions 48–50 h
Preparing for lectures 58–70 h
Studying online 8–18 h
Assignments 3–6 h
Preparing for exam 3–6 h
Total 135 h (one credit equals 27 hours of student work).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1
Ymmärrät hitaasta ja selkeästä puheesta perustason ilmauksia. Tunnet yksinkertaisen puhetilanteen normit ja selviät niiden avulla, vaikka ääntämisongelmat ja tauot puheessa vaikeuttavat viestin välitystä. Tunnistat tutut asiat helposta tekstistä. Pystyt kirjoittamaan yksinkertaisen perustason tekstin. Sanaston ja kielen rakenteiden käytössä on usein virheitä.
2
Ymmärrät selkeää ja hidasta puhetta, joka käsittelee tuttuja asioita. Sovellat oppimaasi rutiininomaisissa puhetilanteissa, vaikka puheessa on usein taukoja. Ymmärrät pääasiat lyhyistä, yksinkertaisista teksteistä. Pystyt kirjoittamaan lyhyen tekstin tutusta aiheesta. Sanaston ja kielen rakenteiden käytössä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3
Normaalitempoisen puheen ymmärtämisessä on vaikeuksia, jos puhejakso on pitkä. Hallitset rutiininomaisen puhetilanteen. Ymmärrät tuttuja aihepiirejä käsitteleviä tekstejä. Hallitset lyhyiden, yksinkertaisten tekstien kirjoittamisen. Kielen rakenteissa, sanastossa ja ääntämisessä voi olla puutteita, mutta ne eivät häiritse vuorovaikutusta.
4
Ymmärrät normaalitempoista kasvotusten tapahtuvaa puhetta yksinkertaisten aihepiirien osalta, mutta syntyperäisen kielenpuhujan puhenopeus tuottaa vaikeuksia. Hallitset lyhyet puheenvuorot melko sujuvasti. Ymmärrät tuttuja aihepiirejä käsitteleviä tekstejä hyvin. Luot lyhyitä tekstejä soveltaen opittuja rakenteita ja sanastoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Ymmärrät normaalitempoista puhetta tutuista aihepiireistä. Arvioit puhetilanteita oikein ja osaat toimia niissä. Ymmärrät tuttuja aihepiirejä käsitteleviä tekstejä vaivattomasti. Kirjoitat tutuista aiheista selkeästi ja lähes virheettömästi. Hallitset asiaankuuluvan sanaston ja kielen rakenteet sekä sovellat niitä monipuolisesti suullisessa ja kirjallisessa viestinnässä.
Esitietovaatimukset
Eurooppalaisen viitekehyksen CEFR:n taitotaso A1 (https://europass.cedefop.europa.eu/sites/default/files/cefr-fi.pdf), esimerkiksi Espanjan alkeet 1, 5 op (JAMK) tai lukiossa hyväksytysti suoritetut B3-espanjan kurssit 1 – 3 tai niitä vastaavat tiedot ja taidot.
Lisätiedot
Continuous feedback, self-evaluation, peer evaluation.
The assessment of learning is enhancement-led evaluation. The assessment is based on learning objectives, quality and criteria, and self-evaluation by the student plays an important role in the process.