Development of Practices in Child and Adolescent Protection and Family Work (5cr)
Code
General information
- Enrollment
- 09.10.2025 - 23.01.2026
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 19.01.2026 - 16.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Institution
- Satakunta University of Applied Sciences, SAMK kampus Pori
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 10
- Course
- C-02507-YHU250020
Unfortunately, no reservations were found for the realization Development of Practices in Child and Adolescent Protection and Family Work C-02507-YHU250020-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation methods and criteria
Opintojakson tehtävät arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5
Evaluation scale
1-5
Content scheduling
Luentokeskustelujen kokonaisuudet ovat seuraavat (4 x 3 h). Kukin kokonaisuus on itsenäinen ja ne toteutuvat kevään 2026 aikana. Koko opintojakson viimeiset tehtävän palautukset ovat -Vanhemmuus yhteiskunnallisena ilmiönä ja sosiaalisena diskurssina; vanhemmuuden tukemisen ja perhetyön tavoitteet ja kehittämishaasteet -Varhaisen tuki, ehkäisevän perhetyö -Kuntouttava lastensuojelun areenat: systeeminen lastensuojelutyö ja terapeuttinen lastensuojelullinen laitostyö; -Perhetyön ja vanhemmuuden tukemisen menetelmät vuorovaikutuksellisessa ohjaustyössä Opiskelija työskentelee luentokeskustelujen teemoihin liittyen itsenäisesti perehtyen annettuun materiaaliin, ja kirjoittaen teemasta ohjeistuksen mukaisesti. Viimeisen kirjallisen tehtävän palautuspäivä on 25.5.2026
Objective
Opiskelija tunnistaa, arvioi ja analysoi kriittisesti vanhemmuudelle, vanhempana toimimiselle ja lastensuojelu- ja perhetyölle annettuja merkityksiä osana yhteiskunnallista ja ammatillista diskurssia muuttuvassa yhteiskunnallisessa sekä kansainvälisessä kehyksessä. Opiskelija jäsentää, analysoi ja kehittää vanhempia osallistavien diskurssien, tavoitteiden ja toimintatapojen ilmenemistä sekä ehkäisevän hyvinvointityön että lastensuojelun toimintaympäristöissä. Opiskelija jäsentää, analysoi ja kehittää vanhemmuuden ja perheiden tukemiseen liittyviä ehkäisevän, kuntouttavan sekä lastensuojelullisen perhetyön palveluita osana lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointityön kokonaisuutta. Opiskelija kehittää teoreettista ja ammatillista osaamistaan perheiden tukemiseen liittyvissä ammatillisissa käytännöissä ja prosesseissa.
Content
Vanhemmuus ja perhetyö käsitteenä, yhteiskunnallisena ilmiönä ja sosiaalisena diskurssina; vanhemmuuden tukemisen ja perhetyön tavoitteet, positiot, laatu ja kehittämishaasteet uudistuvassa hyvinvointipalvelujärjestelmässä; sosiaalisen asiantuntijuuden merkitys, roolit ja tehtävät varhaisen tuen, ehkäisevän perhetyön sekä kuntouttavan lastensuojelun areenoilla; perheiden tuen keskeiset menetelmät ja hyvät käytännöt; systeeminen lastensuojelutyö ja terapeuttinen lastensuojelullinen laitostyö; vanhempien ja perheiden osallisuutta tukevat menetelmät
Location and time
verkkototeutus Satakunnan ammattikorkeakoulun hill-opiskeluympäristössä Satu Vainisen hill-huoneessa sekä luentokeskusteluihin liittyvät kirjalliset pohdintatehtävät opintojakson tavoitteisiin liittyen. https://hill.webex.com/meet/satu.vaininen Neljä luentokeskusteluaväällä 2026, joiden aika varmistuu viimeistään joulukuun alussa 2025.
Materials
Oppimateriaali löytyy moodlesta opintojakson alkaessa.
Teaching methods
Opintokokonaisuudessa on neljä luentokeskustelua, jossa pohditaan seuraavia teemoja. Luentokeskusteluiden yhteydessä kuhunkin teemaan liittyy pohdintatehtävä etukääteen annetun materiaalin pohjalta. Luentokeskustelujen kokonaisuudet ovat seuraavat (4 x 3 h): -Vanhemmuus yhteiskunnallisena ilmiönä ja sosiaalisena diskurssina; vanhemmuuden tukemisen ja perhetyön tavoitteet ja kehittämishaasteet -Varhaisen tuki, ehkäisevän perhetyö -Kuntouttava lastensuojelun areenat: systeeminen lastensuojelutyö ja terapeuttinen lastensuojelullinen laitostyö; -Perhetyön ja vanhemmuuden tukemisen menetelmät vuorovaikutuksellisessa ohjaustyössä
Employer connections
Opintojakson pohdintatehtävät tai erikseen valittu kehittämissuunnitelma liittyvät käytännön työelämän, ja organisaatioiden ajankohtaisiin kysymyksiin ja haasteisiin ja opiskelija voi hyödyntää työelämään liittyvää osaamistaan ja/tai kehittymistarpeitaan.
Exam schedules
Opintojakson luentokeskusteluihin liittyvät tehtävät tehdään luentokeskusteluihin liittyvän aikataulun mukaisesti, joka näkyy opintojakson alkaessa moodleessa. Tai vaihtoehtoisesti kehittämissuunnitelman valittaessa sen palautus päivä on 25.5.2026.
International connections
Moodle
Completion alternatives
Opintojakson osalta neljän pohdintatehtävän osalta voi vaihtoehtoisesti tehdä kehittämissuunnitelman, joka on ohjeistettu myös moodlealustalla opintojakson alkaessa.
Student workload
-Luntokeskustelut 12 h -Itsenäinen luku- ja kirjoitustyö ja annettuun materiaaliin perehtyminen 21 h