Skip to main content

Data-driven Service Design (5cr)

Code

General information


Enrollment
01.12.2025 - 15.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
06.02.2026 - 13.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Institution
Satakunta University of Applied Sciences, SAMK kampus Pori
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 5

Unfortunately, no reservations were found for the realization Data-driven Service Design C-02507-YTJ250004-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation methods and criteria

Tyydyttävä (1-2) Opiskelija käyttää palvelumuotoilun ja datatalouden peruskäsitteitä sujuvasti ja systemaattisesti huomioiden asiakaskeskeisen arvonluonnin. Hän tunnistaa palvelumuotoiluun liittyvät avainkäsitteet ja lähdeaineistot ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti ja soveltaen konsepteja, käsitteitä ja teorioita omaan työkenttäänsä. Opiskelija soveltaa datajohdetun palvelumuotoilun periaatteita omassa toiminnassaan osoittaen sen annetuissa tehtävissä. Opiskelija perustelee tekemänsä valinnat oman alansa substanssiin soveltuviksi ja käyttää alansa erityisosaamista vastaavia tietoja tehtävien tukena. Opiskelija on perehtynyt datajohdetun toiminnan ja palvelumuotoilun tietoperustaan ja soveltaa sitä oman työympäristönsä näkökulmasta. Hyvä (3-4) Opiskelija käyttää ja selittää palvelumuotoilun ja datatalouden teoriaa ja tekniikoita asiantuntevasti ja tarkoituksenmukaisesti omaan alaansa. Hän arvioi aiheeseen liittyvien tutkimus- ja lähdeaineistojen luotettavuutta, käyttää lähteitä monipuolisesti ja johdonmukaisesti hyödyntäen myös ulkomaisia aineistoja. Opiskelija toimii hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti ja arvioi omia tuotoksiaan suhteessa niihin. Opiskelija tekee luotettavia ja perusteltuja ratkaisuja ja johtopäätöksiä soveltaen opittua oman alansa erityisosaamista vaativissa tehtävissä. Hän tunnistaa työelämän muutoksiin liittyviä ilmiöitä ja löytää datajohdetun palvelumuotoilun kehittämisestä ratkaisuja oman organisaationsa ja alansa kehittämiseen unohtamatta asiakaskeskeistä arvonluontia. Kiitettävä (5) Opiskelija käyttää koko datatalouden ja palvelumuotoilun käsitteistöä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti osoittaen hallitsevansa siihen liittyviä kokonaisuuksia oikein ja omaan alaan sovellettuna. Hän arvioi kriittisesti dataohjattuun palvelumuotoiluun liittyvien tutkimusten ja lähdeaineistojen luotettavuutta sekä niiden soveltuvuutta kehittämiseen. Hän soveltaa aineistoja laajasti ja perustelee niiden käyttöä asiantuntevasti. Hänen toimintansa on vastuullista ja noudattaa hyvän tieteellisen ja kehittämistutkimuksellisen käytännön periaatteita. Opiskelija kehittää/suunnittelee ja arvioi innovatiivisa asiakasarvoa luovia uusia ratkaisuja, joissa hän soveltaa ja yhdistää oman alansa palvelumuotoilun ja dataohjauksen toiminnan käyttöön. Opiskelijalla on laaja-alaiset ja syvät tiedot substanssin tietoperustasta ja hän soveltaa sitä luovasti erilaisissa toimintaympäristöissä, myös kansainvälisesti.

Objective

Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun ja asiakaslähtöisyyden mahdollisuuksia datatalouden arvonluonnin ja kilpailukyvyn kehityksessä. Opiskelija osaa soveltaa tiedolla johtamisen toimintamalleja ja palvelumuotoilun menetelmiä työntekijä- ja asiakaslähtöisesti luodessaan uutta arvoa, kasvua ja kilpailukykyä. Opiskelija ymmärtää datan merkityksen asiakas- ja työntekijäkokemuksen strategisessa kehittämisessä.

Content

Asiakas- ja tarvelähtöinen palvelumuotoilu, dataan perustuva liiketoimintamuotoilu; strateginen datatiekartta ja tiedolla johtamisen priorisoinnit osana muotoilua; digitaalisen asiakaskokemuksen johtaminen, CX (customer experience) ja EX (employee experience), asiakkaiden sitouttamispotentiaali ja arvonluonti; yhteiskehittäminen, työntekijäkokemuksen kehittäminen datajohdetulla, osallistavalla yhteistyöllä; modernit dataohjatut ratkaisut, sujuvuus, tunnekokemus, visuaalisuus, saavutettavuus, datamuotoilu ja tulevaisuuteen suuntaavuus

Location and time

Teams seminaarit ja Moodle verkkopohja ajalla 6.2.-13.3.2026 Seminaarien aikataulut: 6.2.2026 9.00-12.00 27.2.2026 9.00-12.00 13.3.2026 13.00-16.00

Teaching methods

Opiskelija kuvaa ja analysoi yrityksen datajohdettua digitalisaatiota palvelumuotoilun keinoin ja tunnistaa dataan ja liiketoimintaan liittyviä kehittämistarpeita. Hän määrittää mittarit asiakaslähtöiselle ja arvopohjaiselle datatalouden johtamiselle ja toiminnan kehittämiselle, ja mittaa kehityksen tehokkuutta, onnistumista sekä kehittää palveluratkaisuja myös kokonaisvaltaisen liikkeenjohdon näkökulmasta. Hän kehittää datasta arvoa ja tulevaisuuden kilpailukykyä ennakoinnin ja johtamisen keinoin. Hän tuntee palvelumuotoilun merkityksen asiakaslähtöisessä ja työntekijälähtöisessä toiminnan kehittämisessä ja arvio sen vaikutuksia liiketoimintaan sekä tulevaisuuden ennakointiin. Lisäksi hän tuntee palvelumuotoilun yhteyden yrityksen strategiaan ja sen johtamiseen. Palvelumuotoilun perusteet, dataohjattu liiketoiminta, datan kaupallistamiseen ja mahdollisuuksien tunnistamiseen liittyvät kysymykset, asiakaslähtöisen arvonluonnin keinot, ongelma- ja kehittämiskohtien tunnistaminen ja analysointi, konseptien ja innovaatioiden onnistumisen mittaaminen, palvelumuotoilun ajattelutavan jalkauttaminen muutoksena, datatalouden kaupallinen tarkastelu

Go back to top of page