NAONK26DIAK Youth Housing Advicing and Counseling (5cr)
Code
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 26.04.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 07.01.2026 - 31.07.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Institution
- Diaconia University of Applied Sciences, Diakin yhteinen toteutus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Course
- C-02623-NAO0005A23S
Unfortunately, no reservations were found for the realization NAONK26DIAK Youth Housing Advicing and Counseling C-02623-NAO0005A23S-3006. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation methods and criteria
Opintojakson arviointi perustuu tietotestien ja oppimistehtävien tekemiseen.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintojaksossa on neljä osiota 1) nuorten asuminen, 2) nuorten asuminen ilmiönä, 3) nuorten asumisneuvonnan käsitteet ja toimintakenttä sekä 4) asumisneuvonnan työmenetelmät. Opintojaksot suoritetaan järjestyksessä 1-4.
Objective
Opiskelija - tuntee nuorten asumisen ja asunnottomuuden erityispiirteitä - tietää asumisneuvonnan ja asumissosiaalisen työn keskeiset käsitteet ja lähtökohdat - ymmärtää asumisneuvonnan oikeudellista perustaa, muun muassa huoneenvuokralaki ja vuokrasopimus - tuntee nuorten asumisneuvonnan toimijakenttää - osaa soveltaen käyttää asumisneuvonnan työkäytäntöjä, kuten asumisen puheeksiotto, neuvonta ja ohjaus, kotiin vietävä tuki sekä monialainen yhteistyö
Content
Ydinsisällöt - nuorten asumisen ja asunnottomuuden erityispiirteet - asumisneuvonnan ja asumissosiaalisen työn keskeiset käsitteet ja lähtökohdat - asumisneuvonnan oikeudellinen perusta, muun muassa huoneenvuokralaki ja vuokrasopimus - nuorten asumisneuvonnan toimijakenttä - asumisneuvonnan työkäytännöt
Materials
Opintojakson keskeistä ja suoriteltavaa kirjallisuutta ja tutkimusta ovat muun muassa seuraavat julkaisut. Aho, P., Myllymäki, T., Sandqvist, S. & Strandell, A. (2021). Nuorten asuminen 2020: Kyselytutkimus. Ympäristöministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-361-217-4 Ara – Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (2022). Asunnottomat 2021. (ARAn selvitys 2/2022). https://asuntoensin.fi/assets/files/2022/02/Asunnottomat_2021_ARAn_Selvitys_2_2022.pdf Granfelt, R. (2022). Asumissosiaalinen työ: Asunnottomuudesta irti ja asunnosta kodiksi. Y-Säätiö. https://asuntoensin.fi/assets/files/2022/04/Asumissosiaalinen-tyo-Granfelt-2022.pdf Kettunen, M. (2013). Asunto ensin -malli Yhdysvalloista ja soveltaminen Suomessa. Yhteiskuntapolitiikka, 78 (5), s. 562–570. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201402101419 Niemi V., & Ahola, E. (2017). Pathways between Housing and Homelessness of Young Income Support Recipients in Helsinki, Finland. European journal of homelessness, 11(2), s. 39–61. https://www.feantsaresearch.org/en/publications/european-journal-of-homelessness?journalYear=2017 Oosi, O., Kortelainen, J., Karinen, R., Jauhola, L. & Luukkonen, T. (2019). Asumisneuvonta Suomessa. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA). https://www.ara.fi/download/noname/%7B96F10A1A-248F-486E-8F83-C2E73186F8AC%7D/146422 Tykkyläinen, S. (2017). Asumisneuvonnan vaikutus nuorten itsenäiseen ja vakaaseen asumiseen. Nuorisoasuntoliitto ry. https://nal.fi/wp-content/uploads/2019/12/Asumisneuvonnan-vaikutus-tutkimus.pdf Viitanen, V. (2015). Nuoret asunnottomat Suomessa. Teoksessa Kilpeläinen, Päivi & Kostiainen, Eeva & Laakso, Seppo. Toiveet ja todellisuus – Nuorten asuminen 2014 (s. 86–91). (Suomen ympäristö 2/2015). Ympäristöministeriö. https://nal.fi/wp-content/uploads/2019/12/SY_2_2015.pdf
Teaching methods
Opiskelija tekee opintojakson itsenäisenä opiskeluna verkko-oppimisympäristö Diaklessa. . Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tuntee nuorten asumisen ja asunnottomuuden erityispiirteitä - tietää asumisneuvonnan ja asumissosiaalisen työn keskeiset käsitteet ja lähtökohdat - ymmärtää asumisneuvonnan oikeudellista perustaa, muun muassa huoneenvuokralain ja vuokrasopimuksen - tuntee nuorten asumisneuvonnan toimijakenttää - osaa soveltaen käyttää asumisneuvonnan työkäytäntöjä, kuten asumisen puheeksi otto, neuvonta ja ohjaus, kotiin vietävä tuki sekä monialainen yhteistyö. Opintojakson ydinsisällöt ovat - nuorten asumisen ja asunnottomuuden erityispiirteet - asumisneuvonnan ja asumissosiaalisen työn keskeiset käsitteet ja lähtökohdat - asumisneuvonnan oikeudellinen perusta, muun muassa huoneenvuokralaki ja vuokrasopimus - nuorten asumisneuvonnan toimijakenttä - asumisneuvonnan työkäytännöt. Opintojaksossa on neljä osiota 1) nuorten asuminen, 2) nuorten asuminen ilmiönä, 3) nuorten asumisneuvonnan käsitteet ja toimintakenttä sekä 4) asumisneuvonnan työmenetelmät. Opintojakso koostuu asiantuntijatallenteista, muusta opetusmateriaalista ja oppimistehtävistä (tietotesteistä). Asiantuntijatallenteissa käsitellään nuorten asumista ja nuorten asunnottomuutta ilmiöinä, asunnottomuuden riskitekijöitä, nuorten asumisen palveluiden tulevaisuuden tarpeita ja asumisneuvonnan keskeisiä käsitteitä, palveluita ja toimintakenttään. Opetusmateriaalit tukevat ja täydentävät asiantuntijatallenteita. Asiantuntijatallenteisiin ja muuhun opetusmateriaaliin perehdyttyään opiskelija tekee osiokohtaisen tietotestin. Opintojakson suorittaminen perustuu tietotestien ja oppimistehtävien tekemiseen.
Employer connections
Opintojakso on suunniteltu yhteistyössä työelämäntahon kanssa, joka on nuorten asumisen asiantuntija. Opintojakson oppimistehtävät on otettu huomioon ammatillinen osaaminen, jonka nuorten asumisneuvonnan ja -ohjauksen tehtävissä tarvitaan.
Exam schedules
Opintojaksossa on neljä osiota 1) nuorten asuminen, 2) nuorten asuminen ilmiönä, 3) nuorten asumisneuvonnan käsitteet ja toimintakenttä sekä 4) asumisneuvonnan työmenetelmät. Opintojakso sisältää neljä tietotestiä. Opintojakson asiantuntijatallenteisiin ja muuhun opetusmateriaaliin perehdyttyään opiskelija tekee osiokohtaisen tietotestin. Opintojakson suorittaminen perustuu tietotestien tekemiseen. Ei rästioikeutta. Mikäli opintojakso jää kesken, ilmoittautuu opiskelija seuraavaan toteutukseen ja suorittaa jakson kokonaan uudestaan.
Completion alternatives
-
Student workload
135h itsenäistä ajasta ja paikasta riippumatonta opiskelua.
Qualifications
Ei esitietovaatimuksia