Osaava etähoito ja vuorovaikutus digitaalisissa sotepalveluissa (5op)
Toteutuksen tunnus: C-02629-TO00CF21-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 24.11.2025 - 17.05.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.12.2025 - 15.06.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Laurea-ammattikorkeakoulu, Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 300
- Opintojakso
- C-02629-TO00CF21
Toteutukselle Osaava etähoito ja vuorovaikutus digitaalisissa sotepalveluissa C-02629-TO00CF21-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024). Opinnon arvosana muodostuu opinnon lopputestistä. Opinto on täysin automatisoitu, eikä opinnon tehtäviä arvioida opettajan toimesta. Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla. Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.) Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Ota haltuun etähoidon ja etävuorovaikutuksen osaaminen sote-palveluissa! Kun sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut laajenevat sähköisille alustoille, ammattilaisen osaaminen on erityisen tärkeää asiakaslähtöisen ja vaikuttavan palvelun tarjoamiseksi. Digitalisaation myötä ammatillinen vuorovaikutus on moninaistunut ja saanut uusia kanavia. Opinto antaa sote-ammattilaiselle työkaluja yhdistää ammatillinen osaaminen etäkohtaamiseen asiakkaan kanssa videovälitteisesti, puhelimessa, chatissä ja muissa sähköisissä viestintäkanavissa. Osaaminen luo varmuutta toimia vastuullisesti ja eettisesti etäpalveluiden ammattilaisena sekä osana työyhteisöä. Opinnon aikana vahvistetaan osaamista etäpalveluiden asiakaslähtöisestä toteuttamisesta, etävuorovaikutuksesta, etäpalveluiden digieettisistä kysymyksistä sekä työhyvinvoinnista etäpalveluissa. Opinto on suunnattu sotealan opiskelijoille sekä sotealan ammattilaisille, jotka työskentelevät tai ovat aikeissa työskennellä sote-etäpalveluissa. Opinnon tavoitteena on, että osaat -arvioida ja edistää sosiaali- ja terveydenhuollon etäpalveluiden asiakaslähtöisyyttä ja eri asiakasryhmien digiosallisuutta -suunnitella ja toteuttaa asiakkaan terveyttä ja hyvinvointia tukevia vaikutustilanteita erilaisissa etäpalvelukanavissa -toimia digitaalisissa etäpalveluympäristöissä turvallisesti ja eettisesti -arvioida ja edistää omaa työhyvinvointiasi etäpalveluiden toimintaympäristössä
Tavoitteet
Opinnon tavoitteena on, että osaat - arvioida ja edistää sosiaali- ja terveydenhuollon etäpalveluiden asiakaslähtöisyyttä ja eri asiakasryhmien digiosallisuutta - suunnitella ja toteuttaa asiakkaan terveyttä ja hyvinvointia tukevia verkkovuorovaikutustilanteita erilaisissa etäpalvelukanavissa - toimia digitaalisissa etäpalveluympäristöissä turvallisesti ja eettisesti - arvioida ja edistää omaa työhyvinvointiasi etäpalveluiden toimintaympäristössä
Aika ja paikka
Verkossa Canvas/Digicampus-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.
Oppimateriaalit
Opinnon Canvasissa on lähdemerkinnät opinnon sisältöihin liittyvistä taustamateriaaleista ja lisälukemistosta.
Opetusmenetelmät
Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta. Tekoälyn hyödyntäminen: Opinnon tehtävien palautuksia ei saa laatia tekoälyllä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa. Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.