Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipedagogiikka sosionomin toimintaympäristöissä (5op)

Toteutuksen tunnus: C-10065-SX00FX71-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2025 - 14.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
07.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Metropolia Ammattikorkeakoulu, CHANGES ARE POSSIBLE 16.01.2026 13.00 - 16.00 Orientation Mandatory attendance!!! / Hannele ja Tanja 23.01.2026 08.30 - 11.45 Traditions in Social Pedagogy/ Hannele 29.01.2026 12.45 - 16.00 INDEPENDENT WORK 30.01.2026 08.30 - 11.45 Social Pedagogical Concepts / Tanja 04.02.2026 12.45 - 16.00 Social Pedagogical Working Methods used in Social Service Environments / Tanja 09.02.2026 12.45 - 16.00 INDEPENDENT WORK 23.02.2026 08.30 - 11.45 Social Pedagogical Working Methods used in Social Service Environments /Hannele 03.03.2026 12.45 - 16.00 Ethics in social services /Hannele 05.03.2026 12.45 - 16.00 INDEPENDENT WORK 10.03.2026 12.45 - 16.00 Work orientations in social services / Tanja 19.03.2026 13.00 - 14.30 Voluntary coaching for Project learning task / Tanja ja Hannele 25.03.2026 08.30 - 11.45 Project learning task (exam), part 1. / Tanja ja Hannele
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 5
Opintojakso
C-10065-SX00FX71

Toteutukselle Sosiaalipedagogiikka sosionomin toimintaympäristöissä C-10065-SX00FX71-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

The course will be assessed in accordance with Metropolia University of Applied Sciences Wellbeing 2021 Competence Assessment Framework/ CORE REQUIREMENT STUDIES (1. YEAR) / BEGINNERS, grading 0 - 5 Assessment components: Group work reading reflections pass-fail Automated multiple-choice exam 0 - 5, 30% Project Learning Exam / Final EXAM (cross study students) 0 - 5, 70% Self-assessment pass- fail, a well-executed self-assessment can raise the overall grade of the course. Active participation in online teaching can raise the overall grade of the course.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Tentative Schedule: TIMES MAY CHANGE

Tavoitteet

Opiskelija -tuntee sosiaalipedagogiikan teoreettiset perusteet ja peruskäsitteet -tuntee sosiaalipedagogiselle työotteelle ominaisia piirteitä -tuntee sosionomin työ- ja toimintaympäristöjä ja sosiaalialan työorientaatioita -tuntee sosionomin työnkuvan ja merkityksen erilaisissa työympäristöissä ja verkostoissa -tuntee sosiaalipedagogisen työn arvopohjan ja sosiaalialan ammattieettiset periaatteet -ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen -tuntee reflektion käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen sosionomin työssä -hallitsee sosiaalialan ammattisanastoa sekä sosiaalipedagogisessa työssä käytettäviä ilmaisuja suomeksi ja englanniksi

Sisältö

Sosiaalipedagogiikka tieteen- ja käytännön alana Keskeiset sosiaalipedagogiset käsitteet ja toimintaperiaatteet Sosionomin työ- ja toimintaympäristöt Sosiaalialan työorientaatiot Sosiaalipedagogisen työn arvopohja ja sosiaalialan ammattietiikka Kriittinen ajattelu, reflektio ja niiden merkitys sosionomin työssä Sosiaalipedagogisessa työssä käytettävä yleinen suomen kielen sanasto ja keskeiset käsitteet

Aika ja paikka

CHANGES ARE POSSIBLE 16.01.2026 13.00 - 16.00 Orientation Mandatory attendance!!! / Hannele ja Tanja 23.01.2026 08.30 - 11.45 Traditions in Social Pedagogy/ Hannele 29.01.2026 12.45 - 16.00 INDEPENDENT WORK 30.01.2026 08.30 - 11.45 Social Pedagogical Concepts / Tanja 04.02.2026 12.45 - 16.00 Social Pedagogical Working Methods used in Social Service Environments / Tanja 09.02.2026 12.45 - 16.00 INDEPENDENT WORK 23.02.2026 08.30 - 11.45 Social Pedagogical Working Methods used in Social Service Environments /Hannele 03.03.2026 12.45 - 16.00 Ethics in social services /Hannele 05.03.2026 12.45 - 16.00 INDEPENDENT WORK 10.03.2026 12.45 - 16.00 Work orientations in social services / Tanja 19.03.2026 13.00 - 14.30 Voluntary coaching for Project learning task / Tanja ja Hannele 25.03.2026 08.30 - 11.45 Project learning task (exam), part 1. / Tanja ja Hannele

Oppimateriaalit

o Storø, J. 2013. Practical Social Pedagogy: Theories, values and tools for working with children and young people. Bristol University Press, 2013. JSTOR, https://doi.org/10.2307/j.ctt1t89gms. Accessed 19.8.2025. o Husen, M. 2022. The common third. Article on his website. Available at: https://michaelhusen.dk/the-common-third/. Accessed 19.8.2025. o Berlina, A., & Norlén, G. (Eds.) 2019. Empowerment – Making it happen: A handbook on user involvement in social service design and implementation. SEMPRE Project. Available at: https://www.sempre-project.eu/handbook. Accessed 19.8.2025.

Opetusmenetelmät

Online Lectures, Group Work, Reading reflections, automated multiple-choice exam and project learning exam for degree students. Ripa -studens: Final exam in EXAM -system. (electronic examination system)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

16.1. - 15.3.2026 Automated multiple-choice exam in Moodle Retakes: 2 retakes in Moodle 11.3. - 25.3.2025 Cross study students: Final exam in EXAM -system 25.3.2025 Project Learning Task Exam part 1 (part 2 is done on the course of Professional Communication and Academic Writing) Retakes: 2 retakes to be agreed with students

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

During the course there will be: Dialogy-based on-line lectures  27 h Voluntary supervision and support meeting for Project Learning task and exam 2 h Independent group work: reading and reflecting the contents of readings  40 h Basic concepts of social pedagogy automated multiple-choice exam and studying for it 27 h Information retrieval for the Project Learning task and preparation for the exam 27 h individual assignments    Degree students: Project Learning Task Exam/ Cross study students: Final exam in EXAM -system 4 h Self-assessment 8 h Total workload for student 135 h = 5 ECTS

Siirry alkuun