Oppilaitosympäristön lainalaisuudet ja laadun kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: C-10118-CO00FR37-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2025 - 13.12.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 15.02.2027
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Opintojakso
- C-10118-CO00FR37
Toteutukselle Oppilaitosympäristön lainalaisuudet ja laadun kehittäminen C-10118-CO00FR37-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien hyväksyttyä suorittamista. Numeroarvostelu tenteistä, muista tehtävistä hyväksytty -merkintä
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
Koulujärjestelmäa ja lainsääsäntö: harjoitustehtävät Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset piirteet: Learn tentti Moniammatillinen työskentely: Käsitekartta ja kirjallinen tehtävä keskustelualueella Oppilaitosympäristön laadun kehittäminen: Learn tentti
Tavoitteet
Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän toimintaperiaatteet ja perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön. Tutustut koulun muihin ammattiryhmiin ja rooleihin kasvattajayhteisössä sekä osaat hyödyntää koulun työryhmiä, toimintaympäristöjä ja verkostoja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Tunnet keskeiset oppilaitosnuorisotyön mittarit ja osaat soveltaa niitä omaan työhön. Osaat käyttää laadun seurannasta ja arvioinneista saatua tietoa oman työn kehittämiseen. Osaat viestiä omasta työstä ja sen vaikuttavuudesta eri kohderyhmille.
Oppimateriaalit
Hännikäinen-Uutela, A-L & Penttinen, P. (toim.) 2023. Koulunuorisotyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Xamk oppimateriaalit 2. Kolehmainen, M., Lahtinen P. 2014. Nuorisotyötä koulussa. Yhteisen toimintakulttuurin kehittäminen. Humanistisen ammattikorkeakoulun julkaisuja. Malm, K. 2021. ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja. Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön kehittäminen. Koulunuorisotyön laatua koskeva ohjeistus. 2023. Osaamiskeskus Nuoska – nuorisotyö kouluissa ja oppilaitoksissa. Kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön arviointikriteeristö. Kanuuna. Kyllin hyvän nuorisotyön arviointipaketti. Kanuuna
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena ajasta ja paikasta riippumatta. Alustalta löydät opintojakson ohjevideot. Opintojakso on suoritettavissa 19.1.2026-15.2.2027 Opiskelu tapahtuu Learn-oppimisympäristössä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteistyö osaamiskeskus Nuoskan kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso muodostuu oppimistehtävistä, jotka opiskelija suorittaa annetun aikataulun puitteissa. Tehtävät tulee suorittaa opintojakson voimassaoloaikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Todellinen työmäärä riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.