Kehittämistehtävä (10 op)
Toteutuksen tunnus: EK00BZ70-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.10.2023 - 31.08.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 9 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Ryhmät
-
EKH23KDEKDigitaalisen liiketoiminnan kehittäjä
- Opintojakso
- EK00BZ70
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
1.10.2023 - 30.8.2024
Tavoitteet
Osaat soveltaa kehittämistyössä alan olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Osaat etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden. Ymmärrät hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti. Ymmärrät kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia.
Sisältö
Kehittämistehtävän toteuttaminen ja raportointi. Menetelmät: Innovaatiotutkimus tai ennakointitutkimus: valitaan tutkimusongelman näkökulmasta.
Innovaatiotutkimuksen tavoitteena on joko uudistaa olemassa olevaa toimintaa tai kehittää uutta asiakaslähtöistä liiketoimintaa. Tavoitteena voi olla myös innovaatiotoimintaan tarvittavan tiedon tuottaminen. Menetelmävaihtoehtoja: Aivoriihi (brainstorming), 8x8-menetelmä, kaukainen ajatusmalli, crowdsourcing-alustat, prosessianalyysi, Business Model Canvas, benchmarking.
Ennakointitutkimuksen tavoitteena on tarkastella systemaattisesti ja pitkäjänteisesti toimialan tulevaisuutta. Pyritään tunnistamaan strategisesti tärkeitä alueita, joista koituu suurin hyöty, tai auttaa varautumaan ympäristön muutoksiin ja vaikuttamaan niihin. Menetelmävaihtoehtoja: Delfoi (monivaiheinen asiantuntijakysely), skenaariotyöskentely, mind map, megatrendit, heikkojen signaalien kerääminen (esim uusia yritys/tuoteideoita uusista maista)
Aika ja paikka
Kehittämistehtävä alkaa Erikoistumiskoulutuksen alkaessa ja opiskelija voi itsenäisesti tehdä työtä oman aikataulunsa mukaisesti. Tehtävä tulee kuitenkin saattaa loppuun opiskeluajan puitteissa.
Oppimateriaalit
Ojasalo, K, Moilanen, T & Ritalahti, J. 2021. Kehittämistyön menetelmät. uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3-7 painos. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 4.uud. Jyväskylä: PS-kustannus
Opetusmenetelmät
Ryhmäwebinaarit ja - työpajat, yksilöllinen ohjaus, itsenäinen työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävä tehdään työelämälähtöisesti, siinä tuotetaan yritykseen ja/tai organisaatioon tilanne- ja suunnittelutietoa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kehittämistehtävän seminaarit/työpajat tai webinaarit/verkkotyöpajat 20 h Itsenäinen työskentely 250 h Yhteensä 270 h (yhden opintopisteen työmäärä on 27 tuntia).
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointiaineisto osoittaa, että opiskelija:
Hyväksyttävä osaaminen
- Perustelee aiheen valinnan yrityksen ja/tai organisaation kehittämisen näkökulmasta
- Valitsee lähdekirjallisuutta, jotka tukevat aihetta ja ilmiötä
- Määrittelee keskeiset ja kehittämistyöhön soveltuvat tavoitteet
- Kuvaa valitsemansa menetelmän käytön
- Suunnittelee ja toteuttaa työn itsenäisesti, mutta osaa myös hyödyntää ohjausta
- Esittää johtopäätöksiä ja kehittämisideoita
Tavoiteltava osaaminen
- Perustelee aiheen valinnan ammattialan kehittämisen näkökulmasta
- Määrittelee uuden näkökulman omaavat tavoitteet, jotka on rajattu selkeästi
- Valitsee lähdekirjallisuutta, joka on ajankohtaista, luotettavaa ja osoittaa valinnoillaan perehtyneisyyttä aiheeseen
- Kuvaa, perustelee ja käyttää tehtävään sopivaa menetelmää
- Suunnittelee ja toteuttaa työn itsenäisesti ja tuloksellisesti. Osoittaa aloitteellisuutta, kehittämiskykyä ja tutkimuksellista ajattelua
- Esittää perustellut johtopäätökset ja niihin kehittämisehdotuksia