Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutumisen etäratkaisujen asiantuntijaksi kehittyminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: EKSKZ180-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
18.11.2020 - 30.11.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
9 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Opettajat
Mari Kantanen
Kaisa Lällä
Vastuuopettaja
Mari Kantanen
Ryhmät
EKS20SEK
Etäratkaisut kuntoutumisen tukena
Opintojakso
EKSKZ180
Toteutukselle EKSKZ180-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

HOPS:n laatiminen ja hops-keskustelut: 6 h
Tiedon haku, oppimateriaaliin perehtyminen: 62 h
Portfolion laatiminen: 30 h
Itsearvointi: 10 h
Kontaktiopetukseen osallistuminen 27 h
Yhteensä 135 h (5 op)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat kuvata kuntoutumisen ja etäratkaisujen käsitteitä ja niitä ohjaavia keskeisiä teorioita. Osaat tunnistaa etäratkaisuihin liittyvät ajankohtaiset asiat ja osallistut niitä koskevaan keskusteluun. Olet omaksunut kuntoutumisen etäratkaisuihin tarvittavat monipuoliset tiedonhankinta ja viestintätaidot. Osaat käyttää kriittisesti lähdeaineistoa etäkuntoutuksen käytön ja kehittämisen perusteena. Osaat soveltaa ja analysoida etäratkaisuihin ja kuntoutumiseen liittyvää tutkittua tietoa työelämän tarpeisiin perustellusti ja kehittää sekä arvioida omaa sekä työyhteisösi asiantuntijuutta ja sen kehittämistarpeita aidoissa kuntoutuksen toimintaympäristöissä. Osaat perustella ja toteuttaa valintojasi eettisesti.

Sisältö

Opintojaksolla rakennetaan yhteistä ymmärrystä kuntoutumisen etäratkaisuista sekä harjaannutaan oman ammatillisen kasvun kuvaamisessa ja reflektoinnissa. Opintojaksolla laadit henkilökohtaisen opetussuunnitelman ja portfolion. Tutustut tiedonhankintaan ja tehokkaaseen viestintään. Opintojakson aikana tutustut erilaisiin kuntoutumisen etäratkaisuihin ja kokeilet käytännössä erilaisia vaihtoehtoja. Opintojaksolla perehdytään eettisiin periaatteisiin pyrkimyksenä eettinen herkkyys etäratkaisujen valinnassa ja käytössä.

Oppimateriaalit

Rintala, A., Hakala, S., Sjögren, T., Aaltonen, L., Heinonen, A., Hirvelä, S., ... & Lintunen, T. (2017). Etäteknologian vaikuttavuus liikunnallisessa kuntoutuksessa: Järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus ja meta-analyysi. Sosiaali-ja terveysturvan tutkimuksia; 145.

Salminen, A. L., & Hiekkala, S. (2019). Kokemuksia etäkuntoutuksesta. Kelan etäkuntoutushankkeen tuloksia.

Salminen, A. L., Hiekkala, S., & Stenberg, J. H. (2016). Etäkuntoutus. Kansaneläkelaitoksen julkaisuja. Tampere: Juvenes Print.

Opetusmenetelmät

Opiskelija laatii henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) sekä määrittelee omat oppimistavoitteet opintokokonaisuudelle. Opintojaksolla opiskelija harjaantuu etäratkaisujen asiantuntijaksi etsimällä aktiivisesti aihetta käsittelevää lähdemateriaalia sekä perehtymällä annettuun materiaaliin. Opintojakson aikana opiskelija kokeilee erilaisia etäratkaisuja omassa arjessaan tai työpaikallaan. Opintojakson kontaktitunneilla opiskelija syventää ja jakaa osaamista yhteistyössä ryhmän kanssa. Opiskelija reflektoi omaa oppimistaan koko opintojakson ajan oppimispäiväkirjaan sekä tekee osaamisportfolion valitsemalleen sähköiselle alustalle.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla toteutetaan erilaisia etäkuntoutukseen liittyviä kokeiluita yhteistyössä työelämän kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on laatinut portfolion, jossa kuntoutumisen ja etäratkaisujen käsitteet sekä niitä ohjaavia keskeisiä teorioita on kuvattu laajasti. Opiskelija on perehtynyt sekä osallistunut ajankohtaiseen etäratkaisuihin liittyvään keskusteluun. Opiskelija on perehtynyt aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen useasta eri näkökulmasta ja raportoinut niistä omaan reflektiopäiväkirjaansa. Opiskelija osoittaa hallitsevansa monipuolisesti tiedonhankinta- ja viestintätaitoja. Opiskelija on hyödyntänyt kirjallisissa tehtävissään asianmukaista lähdemateriaalia kriittisesti ja monipuolisesti. Teoriatietoa on sovellettu perustelleen työelämän tarpeisiin. Opiskelija on kehittänyt omaa asiantuntijuuttaan aidoissa kuntoutuksen toimintaympäristöissä. Opiskelija on huomioinut eettisyyden tekemissään valinoissa ja hän on kuvannut sekä perustellut tekemänsä valinnat selkeästi portfoliossa.

Lisätiedot

Opiskelija reflektoi koko opintojakson ajan oman osaamisensa kehittymistä. Opintojakson arviointi toteutetaan arviointikriteerien perusteella, jossa opiskelijan oman osaamisen arvioinnilla on merkittävä rooli.

Siirry alkuun