Siirry suoraan sisältöön

Game Implementation and Modding (5op)

Toteutuksen tunnus: HG00CH08-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
12.01.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 30
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opettajat
Risto Koskenkorva
Kalle Raijonkari
Vastuuopettaja
Teija Koskinen
Ryhmät
HTG24S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opintojakso
HG00CH08

Toteutukselle Game Implementation and Modding HG00CH08-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Kurssin viikoittainen aikataulutus:
~3 tuntia viikossa pakollisia lähiopetusaktiviteetteja (teoria ja esimerkit + demot: toteutus ja testaus)
~5-7 tuntia viikossa itsenäistä työskentelyä tehtävien (viikoittaiset ja muut) osalta, moduulitehtäviä, luennoille valmistautumista ja lopputuotteen työstämistä (kaiken tulisi edistää opiskelijan lopputuotetta)

Tämä tarkoittaa, että sinun tulisi varata ~10 tuntia työaikaa joka viikko tälle kurssille!

Tavoitteet

Kurssin tavoitteet (tavoitteet):
Oletko koskaan miettinyt, miten erilaiset pelimaailmat luodaan? Miksi saman genren eri pelit eivät tunnu ja näytä kopioilta, vaikka niillä on samankaltaisia mekaniikkoja? Oletko koskaan halunnut tehdä

johdonmukaisen pelin?

Nykyään pelikehitystä tehdään laajasti hyödyntämällä ammattimaisia ydintyökaluja ja valmiita pelituotekehyksiä. Tällaisten työkalujen ja kehysten käyttö nopeuttaa kehitystä ja antaa sinulle enemmän keskittymisvaraa pelimaailman kehittämiseen. Jotta kuitenkin saisit pelin näyttämään ja tuntumaan juuri siltä kuin haluat näiden työkalujen avulla, sinun tulisi ymmärtää, miten suunnitella ja toteuttaa pelin eri näkökulmat.

Nyt on mahdollisuutesi käyttää taiteellisia ja teknisiä taitojasi ja tehdä johdonmukaisesti toteutettuja pelejä! Tehdään pelit valmiiksi!

Kurssin kompetenssit:
- Pelituotanto: Opiskelija voi tuottaa peliprojektille pelimaailmaan liittyvää sisältöä ja työskennellä työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla. Opiskelija voi toteuttaa pelimoottorilla pelimaailmaan liittyviä varoja. Opiskelija voi tuottaa arvoa peliprojektille työskennellessään toteutukseen tai suunnitteluun liittyvässä erityisasiantuntijan roolissa.
- Oppimaan oppiminen: Ottaa myös vastuun ryhmän oppimisesta ja jaetusta opitusta.

Kurssin oppimistavoitteet (tulokset):
Kurssin jälkeen tunnet toteutus- ja modifiointiprosessit. Ymmärrät, miten eri erikoisalojen sisältö (grafiikka, ääni, kerronta, suunnittelu, koodi...) rakentuu yhdeksi johdonmukaiseksi pelimaailmaksi toteutuksen kautta. Ymmärrät, miten lisäät johdonmukaisesti osittaisen tai täydellisen pelimaailman avaruuden aiemmin luodussa (valmiissa pelituotteessa) kehyksessä. Voit toteuttaa valitun erikoisalaroolin näkökulmasta johdonmukaista sisältöä ja kuratoida sen valmiiksi pelimaailmaan.

Sisältö

Tällä kurssilla saat kokemusta toteutus-, modifiointi- ja viimeistelyprosesseista, pelimoottorista ja muista keskeisistä kehitystyökaluista toteutusnäkökulmasta. Hiotaan pelikehitystaitojasi ja keskeisten kehitystyökalujen liittyviä toteutustaitoja. Kehität taitoja suunnitella ja toteuttaa pelimaailman tiloja valmiista tai itse tehdyistä valitun erikoisalan sisältöpalikoista ennalta määriteltyyn kehykseen.

Oppimateriaalit

Opiskelija valitsee lisätiedon lähteitä supervoimiensa ja projektin sisällön perusteella.

Opetusmenetelmät

Kurssin aikana opiskelijat oppivat luomaan modeja tai lisäosia olemassa oleviin peleihin. Opiskelijat oppivat tunnistamaan erilaisia ​​vaatimuksia, vaatimustenmukaisuuden, löytämään kehittäjädokumentaatiota ja oppimaan pelimodin julkaisuprosessin. Kurssi koostuu tapaustutkimuksesta ja projektioppimisesta. Kurssi toteutetaan yleisten luentojen, oppimistehtävien ja käytännön projektitöiden avulla. Kurssin aikana opiskelija tuottaa toimivan version upouudesta modista tai lisäosasta ja julkaisee sen Steam Workshopissa, ModDB:ssä tai vastaavalla alustalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssin aikana opiskelijat perehtyvät olemassa olevan julkaistun pelin sisäiseen toimintaan. Tämä valmistaa opiskelijoita työelämään, kun he oppivat tutkimaan kehittäjän dokumentaatiota ja tuottamaan sisältöä olemassa olevaan peliin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin aikana ei ole tenttiä.

Arvioinnin pääasiallinen perusta on yksilöprojekti eli "Final Boss", jossa opiskelijat esittelevät oppimaansa. Myös pienempien tehtävien ja kurssin aktiviteettien suorittaminen sekä itsearviointi vaikuttavat arvosanaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sinulla on oikeus hakea opintosi hyväksilukemista, jos sinulla on aiempaa koulutusta (esim. muualla suoritettua yliopisto-opintoja), joka voidaan hyväksyä parhaillaan suorittamaasi tutkintoon.

Aiemman osaamisen tunnustaminen on mahdollista seuraavilla tavoilla:
- Korkeakouluopintojen hyväksilukeminen (korvaaminen tai sisällyttäminen)
- Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen

Tarkempaa tietoa:
- JAMKin tutkintosäännöt, 18 §
- https://www.jamk.fi/fi/opiskelijalle/tutkinto-opiskelija/hyvaksilukeminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa 27 tuntia työtä, mikä tarkoittaa, että 5 opintopisteen työmäärä on noin 135 tuntia.

135 tuntia jakautuvat karkeasti seuraavasti:
Lähiopetus: ~45 tuntia
Itseopiskelu: ~90 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Tunnet toteutus- ja modausprosessit. Ymmärrät, miten eri erikoisalojen sisältö yhdistetään yhdeksi eheäksi pelimaailmaksi toteutuksen kautta. Ymmärrät, miten lisätä osittainen tai kokonainen pelitila olemassa olevaan kehykseen. Voit toteuttaa johdonmukaista ja yksinkertaista sisältöä valitusta erikoisalaroolista käsin ja kuratoida sen valmiiksi pelitilaksi. Voit olla tuottava rajoitetussa roolissa toteuttajana.

Tyydyttävä (2): Tunnet toteutus- ja modausprosessit. Ymmärrät, miten eri erikoisalojen sisältö yhdistetään yhdeksi eheäksi pelimaailmaksi toteutuksen kautta. Voit soveltaa taitojasi lisätäksesi yksinkertaista osittaista tai kokonaista pelitilaa olemassa olevaan kehykseen. Voit toteuttaa johdonmukaista sisältöä valitusta erikoisalaroolista käsin ja kuratoida sen valmiiksi pelitilaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Ymmärrät toteutus- ja modausprosessit. Voit kuvailla, miten ja miksi eri erikoisalojen sisältö yhdistetään yhdeksi eheäksi pelimaailmaksi toteutuksen kautta. Voit soveltaa taitojasi lisäämällä osittain tai kokonaan pelimaailman tilan määritellyssä kehyksessä. Voit toteuttaa johdonmukaista sisältöä valitusta erikoisalaroolista käsin ja kuratoida sen valmiiksi pelimaailman tilaksi. Voit olla tuottelias roolissa toteuttajana.

Erittäin hyvä (4): Voit analysoida toteutus- ja modausprosesseja. Voit ehdottaa, miten eri erikoisalojen sisällön yhdistämistä yhdeksi eheäksi pelimaailmaksi toteutuksen kautta voidaan muuttaa. Voit soveltaa taitojasi lisäämällä osittain tai kokonaan pelimaailman tilan määritellyssä kehyksessä. Voit toteuttaa johdonmukaista ja monimutkaista sisältöä valitusta erikoisalaroolista käsin ja kuratoida sen valmiiksi pelimaailman tilaksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Osoitat syvällistä ymmärrystä toteutus- ja modifiointiprosesseista. Voit kritisoida, kuinka eri erikoisalojen sisältö yhdistetään yhdeksi johdonmukaiseksi pelimaailmaksi toteutuksen kautta. Voit soveltaa taitojasi lisätäksesi monimutkaisen osittaisen tai kokonaisen pelimaailman avaruuden määriteltyyn kehykseen. Voit toteuttaa johdonmukaista ja monimutkaista sisältöä valitsemastasi erikoisalaroolista käsin ja koota sen valmiiksi pelimaailman avaruudeksi. Olet tehnyt yhteistyötä muiden pelikehittäjien kanssa projekteissasi.

Esitietovaatimukset

Riittävät taidot pelimoottorissa ja muissa keskeisissä kehitystyökaluissa vaaditaan. Aiempi osaaminen valitulla erikoisalalla on erittäin suositeltavaa.

Lisätiedot

Arviointi perustuu jatkuvaan palautteeseen viikoittaisten aktiviteettien aikana oppimistavoitteiden mukaisesti. Itsearviointi tapahtuu henkilökohtaisten tavoitteiden, moduulitehtävien reflektoinnin ja loppukeskustelun kautta. Palautetut moduulitehtävät, lopputuote ja sen esitystapa toimivat pohjana loppuarvioinnille, joka noudattaa annettuja arviointikriteerejä ja -ohjeita. Kurssille voidaan järjestää myös vertaisarviointia.

Siirry alkuun