Urheilu- ja liikuntamarkkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BC18-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
18.09.2020 - 22.10.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 0 - 5
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Liiketalouden koulutusohjelma (AMK)
- Opettajat
- Osmo Laitila
- Ryhmät
-
ZJA20SHSPDAvoin amk, LITA, SOTE, Hyvinvoinnin, liikunnan ja urheilun liiketoiminnan kehittäminen, korkeakouludiplomi
- Opintojakso
- HL00BC18
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
1. lähiopetusjakso 18.9.2020
Verkko- ja etäopinnot 19.9.-21.10.2020
2. lähiopetusjakso 22.10.2020
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opinnot suoritettuaan opiskelija kykenee tarkastelemaan ja analysoimaan urheiluliiketoiminnan markkinaympäristöä kriittisesti sekä ymmärtää urheilun kuluttamiseen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä sekä niiden keskinäistä yhteyttä urheilutapahtumiin sekä urheilun ja liikunnan aktiviteetteihin osallistumisessa.
Opiskelija pystyy myös soveltamaan opintojaksolla hankittua urheilumarkkinoinnin tietämystä ja työkaluja analysoidessaan urheilu- ja liikuntaorganisaatoiden markkinoinnin toimenpiteitä ja soveltamaan tietämystään strategisten sekä taktisten markkinoinnin toimenpiteiden suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi urheilun ja liikunnan markkinaympäristössä.
Opinnoissa opiskelija kommunikoi monipuolisesti osana ryhmää sekä osallistuu aktiivisesti omalla panoksellaan oppijoiden keskinäiseen vuorovaikutukseen erinäisten oppimistilanteiden aikana. Opiskelija osoittaa aktiivista oma-aloiteisuutta ja vuorovaikutteisuutta osallistuessaan ryhmän yhteisiin oppimistekoihin yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa.
Opiskelija ymmärtää eettisen ja vastuullisesti kestävän toiminnan periaatteet sekä niiden merkityksen urheilumarkkinoinnin suunnittelussa ja markkinoinnin toimenpiteiden toteuttamisessa.
Sisältö
Urheilumarkkinoinnin perusteet ja erityispiirteet, urheilun strategisen markkinoinnin suunnittelu, urheilun fanien ja osallistujien kuluttajakäyttäytyminen, urheilun tuotteiden, palveluiden sekä tapahtumien kuluttaminen, strategisen markkinointiyhteistyön (sponsoroinnin) suunnittelu, markkinatutkimuksen perusteet urheilussa, ja "ambush" markkinointi urheilussa.
Oppimateriaalit
Liikuntaliiketoiminnan ekosysteemin muutokset. 2014. TEM raportteja 20/2014:
https://tem.fi/documents/1410877/2871099/Liikuntaliiketoiminnan+ekosysteemin+muutokset+03072014.pdf
No johan nyt on urheilumarkkinat! 2020. Podcast urheilun markkinoinnista korona kriisin keskellä: https://www.supla.fi/audio/3589193
Smith & Stewart. 2015. Introduction to sport marketing.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu kahdesta lähiopetusjaksosta, jotka sijoittuvat opintojakson alkuun ja loppuun. Lähiopetusjaksojen välillä opiskelija suorittaa opintoja virtuaalisina etäopintoina hyödyntäen koulun virtuaalioppimisympäristöä.
Lähiopetusjaksoilla sovelletaan flipped-learning menetelmää. Lähiopetusjaksoihin valmistaudutaan ennakkomateriaalin pohjalta, joka toimii valmentavana ja johdattelevana aineistona lähiopetusjakson aiheisiin. Lähiopetusjaksojen välisen ajana opiskelija tekee opintoja virtuaalisesti verkko-oppimisympäristössä.
Opintojakson aikana opiskelija valmistelee urheilun ja liikunnan markkinaympäristöön soveltuvan henkilökohtaisen markkina-analyysin sekä valmistelee sen pohjalta tiivistetyn markkinointisunnitelman urheilu-, liikunta- tai hyvinvointipalvelulle, tuotteelle tai tapahtumalle. Lisäksi opintojakson suorituksiin sisältyy verkkotentti. Opiskelijan oppimista arvoidaan yksilötehtävän (50 %) sekä verkkotentin (50 %) kautta. Lisäksi opiskelija tekee itsearvioinnin opintojakson alussa ja lopussa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Henkilökohtainen yksilötehtävä pyritään sitomaan urheilun ja liikunnan markkinoinnin kehittämiseen opiskelijan oman työyhteisön tai opiskelijan oman toimeksiannon kautta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti toisen lähiopetusjakson yhteydessä 22.10. mennessä.
Tentin voi uusia enintään kaksi kertaa kuukauden sisällä ensimmäisestä tenttiajankohdasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakson kokonaiskuormittavuus on yhteensä noin 135 tuntia (5 opintopistettä).
Opiskelijan kuormittavuus opintojaksolla jakautuu seuraavasti:
Lähiopetusjaksot (mukaan lukien ennakkovalmistautuminen) 40 tuntia
Itsenäinen virtuaaliopiskelu 40 tuntia
Yksilötehtävä sekä tentti 55 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Osoitat erittäin rajattua kykyä analysoida ja arvioida akateemista sekä markkinalähtöistä informaatiota urheilun ja liikunnan markkinointiin, niihin liitettävien tuotteiden, palveluiden ja tapahtumien kuluttamiseen sekä urheilun markkinaympäristöön liittyen.
Osoitat vähäisiä taitoja ja osaamista urheilun ja liikunnan strategisten ja taktisten markkinoinnin mahdollisuuksien analysoimiseksi ja haasteiden ratkaisemiseksi.
Osallistut rajoitetusti opiskeluryhmän yhteiseen vuorovaikutukseen ja esität hyvin rajallisesti ratkaisuja ja näkökulmia ryhmän yhteisissä oppimistilanteissa.
Tunnistat ja arvioit välttävästi urheilun ja liikunnan markkinointiin liittyviä eettisen ja kestävän toiminnan periaatteita.
Tyydyttävä 2
Osoitat jokseenkin tyydyttävää kykyä analysoida ja arvioida akateemista sekä markkinalähtöistä informaatiota urheilun ja liikunnan markkinointiin, niihin liitettävien tuotteiden, palveluiden ja tapahtumien kuluttamiseen sekä urheilun markkinaympäristöön liittyen.
Osoitat perustasoisia taitoja ja osaamista urheilun ja liikunnan strategisten ja taktisten markkinoinnin mahdollisuuksien analysoimiseksi ja haasteiden ratkaisemiseksi, mutta et perustele ratkaisuja kattavasti.
Osallistut vähissä määrin opiskeluryhmän yhteiseen vuorovaikutukseen ja esität joitain ratkaisuja ja näkökulmia ryhmän yhteisissä oppimistilanteissa.
Tunnistat ja arvioit tyydyttävällä tasolla urheilun ja liikunnan markkinointiin liittyviä eettisen ja kestävän toiminnan periaatteita ja keskustelet niistä jokseenkin sujuvasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osoitat hyvää ja monipuolista kykyä analysoida ja arvioida akateemista ja markkinalähtöistä informaatiota urheilun ja liikunnan markkinointiin, niihin liitettävien tuotteiden, palveluiden ja tapahtumien kuluttamiseen sekä urheilun markkinaympäristöön liittyen, sekä pyrit hyödyntämään tietoa ratkaisujen esittämisessä.
Osoitat perustasoa korkeampaa taitoa ja osaamista urheilun ja liikunnan strategisten ja taktisten markkinoinnin mahdollisuuksien analysoimiseksi ja haasteiden ratkaisemiseksi ja kykenet perustelemaan näkökulmasi johdonmukaisesti.
Osallistut aktiivisesti opiskeluryhmän yhteiseen vuorovaikutukseen ja esität varteenotettavia ratkaisuja ja näkökulmia ryhmän yhteisissä oppimistilanteissa.
Tunnistat ja arvioit monipuolisesti urheilun ja liikunnan markkinointiin liittyviä eettisen ja kestävän toiminnan periaatteita ja keskustelet niistä sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti.
Kiitettävä 4
Osoitat kiitettävää kykyä analysoida ja arvioida akateemista ja markkinalähtöistä informaatiota urheilun ja liikunnan markkinointiin, niihin liitettävien tuotteiden, palveluiden ja tapahtumien kuluttamiseen sekä urheilun markkinaympäristöön liittyen, sekä pyrit monipuolisesti perustellen hyödyntämään tietoa ratkaisujen esittämisessä.
Osoitat hyvin korkeaa taitoa ja osaamista urheilun ja liikunnan strategisten ja taktisten markkinoinnin mahdollisuuksien analysoimiseksi ja haasteiden ratkaisemiseksi ja kykenet perustelemaan näkökulmasi johdonmukaisesti ja syvällisesti.
Osallistut erittäin aktiivisesti opiskeluryhmän yhteiseen vuorovaikutukseen ja esität perusteltuja ratkaisuja ja näkökulmia ryhmän yhteisissä oppimistilanteissa.
Tunnistat ja arvioit syvällisesti urheilun ja liikunnan markkinointiin liittyviä eettisen ja kestävän toiminnan periaatteita ja tuot niitä sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti esiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osoitat erinomaisen kiitettävää kykyä analysoida ja arvioida akateemista ja markkinalähtöistä informaatiota urheilun ja liikunnan markkinointiin, niihin liitettävien tuotteiden, palveluiden ja tapahtumien kuluttamiseen sekä urheilun markkinaympäristöön liittyen, sekä perustelet esittämäsi ratkaisut käytettävissä olevaan tietoon pohjautuen useasta eri näkökulmasta.
Osoitat hyvin korkeaa taitoa ja osaamista urheilun ja liikunnan strategisten ja taktisten markkinoinnin mahdollisuuksien analysoimiseksi ja haasteiden ratkaisemiseksi ja kykenet perustelemaan näkökulmasi johdonmukaisesti ja syvällisesti pyrkien luomaan uusia ratkaisuja.
Osallistut erittäin aktiivisesti opiskeluryhmän yhteiseen vuorovaikutukseen ja esität erinomaisesti perusteltuja ratkaisuja ja näkökulmia ryhmän yhteisissä oppimistilanteissa edistäen koko ryhmän yhteistä oppimista.
Tunnistat ja arvioit laaja-alaisesti ja syvällisesti urheilun ja liikunnan markkinointiin liittyviä eettisen ja kestävän toiminnan periaatteita ja tuot niitä rakentavasti ja tarkoituksenmukaisesti esiin tarjoten omia ratkaisujasi.