Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisen markkinointiviestinnän kanavat (5op)

Toteutuksen tunnus: HL00CA84-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
Liiketalous (AMK)
Opettajat
Nina Viertorinne
Ryhmät
HTL25KIY
Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuotototeutus
HTL25SIY
Liiketalouden AMK
ZJA26KH
Avoin amk, lita
Opintojakso
HL00CA84

Toteutukselle Digitaalisen markkinointiviestinnän kanavat HL00CA84-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla on vuorovaikutteisia luentoja, koko opintojakson ajalle aikataulutettuja oppimistehtäviä sekä teemoihin liittyviä workshopeja.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Kun olet käynyt tämän opintojakson, ymmärrät digitaalisen markkinointiviestinnän merkityksen osana yrityksen markkinointistrategiaa. Opit valitsemaan oikeat kanavat ja hyödyntämään keskeisiä työkaluja sosiaalisen median ja muiden verkkoviestintäratkaisujen osalta. Opit huomioimaan vastuullisuuden ja kuluttajakäyttäytymisen muutosten merkityksen markkinointiviestinnälle erityisesti digitaalisessa toimintaympäristössä ja kanavissa kuten sosiaalisessa mediassa. Ymmärrät mittaamisen ja analysoinnin merkityksen osana markkinointiviestinnän jatkuvaa kehittämistä.

Opintojakson osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on keskeiset tiedot suuntautumisvaihtoehtoon liittyvistä teorioista. Opiskelijalla on vähintään edistyneen aloittelijan taidot suuntautumisvaihtoehdon käytännön työtehtävistä.
Työelämässä toimiminen: Opiskelija hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään

Opintojakson osaamistavoite
Tällä opintojaksolla opit johdonmukaisen ja erottuvan digitaalisen markkinointiviestinnän merkitykseen yrityksen liiketoiminnassa teorian ja käytännön näkökulmasta. Ymmärrät vastuullisuuden merkityksen ja muuttuvan toimintaympäristön vaatimukset markkinointiviestinnälle. Osaat analysoida, suunnitella ja toteuttaa markkinointiviestintää digitaalisissa kanavissa ja palveluissa sekä tehdä dataan pohjautuvan markkinointisuunnitelman. Tiedät, mitkä ovat digitaalisen markkinointiviestinnän keskeiset työkalut ja kanavat.

Sisältö

Opintojakson keskeisiä teemoja ovat digitaalinen markkinointiviestintä ja siihen liitettävät kanavat osana yrityksen markkinointistrategiaa, digitaalisen markkinointiviestinnän merkitys yrityksen liiketoiminnassa, viestinnän mallit ja kuluttajakäyttäytymisen muutokset, digitaalisen markkinointiviestinnän työkalut ja kanavat (sosiaalinen media, verkkopalvelut), mediasuunnittelu sekä mittaaminen ja analysointi osana jatkuvaa kehittämistä.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan 12.1.2026 - 20.5.2026 verkossa. Tarkat ajankohdat ilmoitetaan lukujärjestyksessä.

Oppimateriaalit

Fill, C. & Turnbull, S. (2019). Marketing communications: Touchpoints, sharing and disruption (Eighth edition.). Harlow, England: Pearson.

Chaffey, D., & Ellis-Chadwick, F. (2019). Digital marketing (Seventh edition.). Pearson Education.

Charlesworth, A. (2022). Digital Marketing: A Practical Approach (4th edition). London: Routledge.
Wrigley, C. & Straker, K. (2018). Affected: Emotionally engaging customers in the digital age. Milton, Qld: John Wiley & Sons Australia, Ltd.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on jaettu teemoihin. Teemat tukevat oppimisprosessia ja jokainen teema sisältää seuraavia vaiheita:
1. Itsenäinen perehtyminen aiheeseen ja oppimistehtäviä.
2. Teemaan liittyviä alustuksia (luento, asiantuntijaluento).
3. Yhteisiä luentotehtäviä.
4. Ryhmätyöhön liittyvä workshop.

Oppimistehtävien aineistot ja palautusmuodot vaihtelevat (teksti, kuva, video).

Ryhmätyö läpileikkaa kaikki opintojakson teemat.

Opintojakso toteutetaan verkko-oppimisympäristössä, webinaareina ja workshopeina. Osalla kontaktikerroista on läsnäolopakko.

Opiskelijoiden läsnäolo tarkastetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisesta. Opiskelijan tulee osallistua aloitusluennolle ja tehdä ennakkotehtävä jatkaakseen opintojaksolla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijaluennot ja ryhmätyö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus on 135 tuntia. Opiskelijan ajankäyttö opintojakson aikana jakautuu seuraavasti:
Luennot 14 x 1,5 h
Ryhmätyö 52 h
Itsenäiset oppimistehtävät 62 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija tunnistaa digitaalisen markkinointiviestinnän keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä sekä pystyy tekemään kanavavalintoja. Opiskelija ymmärtää muuttuvan toimintaympäristön ja vastuullisuuden merkityksen digitaaliselle markkinointiviestinnälle ja organisaation mediavalinnoille. Opiskelija löytää yksinkertaisia ratkaisuja yrityksen digitaalisen markkinointiviestinnän tarpeisiin ja pystyy osittain hyödyntämään dataa päätöksenteon tukena. Digitaaliseen markkinointiviestintään liittyvä työkaluosaaminen on perustasolla. Opiskelija reflektoi omaa osaamistaan. Raportoinnissa esiintyy selkeitä virheitä ja tulosten esittäminen on epäjohdonmukaista.

Tyydyttävä 2
Opiskelija tunnistaa digitaalisen markkinointiviestinnän teoriaa, keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä sekä pystyy tekemään kanavavalintoja. Opiskelija huomioi muuttuvan toimintaympäristön ja vastuullisuuden merkityksen digitaaliselle markkinointiviestinnälle ja organisaation mediavalinnoille. Opiskelija osaa ratkaista yrityksen digitaalisen markkinointiviestinnän perustarpeita dataan pohjautuen sekä tunnistaa, kuinka voi hyödyntää markkinointiviestinnän työkaluja. Opiskelija osaa arvioida omaa digitaalisen markkinointiviestinnän osaamista. Raportoinnissa esiintyy virheitä ja tulosten esittäminen on osin epäjohdonmukaista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Hyvä
Opiskelija osaa arvioida ja hyödyntää digitaalisen markkinointiviestinnän keskeisiä teorioita ja käsitteitä sekä pystyy tekemään oikeita kanavavalintoja. Opiskelija yhdistää tietoa eri lähteistä sekä analysoi ja vertailee tuloksia ratkaistessaan digitaaliseen markkinointiviestintään ja kanavavalintoihin liittyviä haasteita. Opiskelija hyödyntää digitaaalisen markkinoinnin työkaluja onnistuneesti omassa työssään ja tunnistaa suunnittelun merkityksen organisaatiolle. Opiskelija tekee dataan pohjautuvia päätöksiä yleisellä tasolla sekä huomioi vastuullisuuden ja muuttuvan toimintaympäristön. Opiskelija ottaa vastuuta omasta ja ryhmän kehittymisestä sekä pystyy reflektoimaan omaa osaamistaan. Raportointi ja tulosten esittäminen on selkeää ja johdonmukaista.

Kiitettävä 4
Opiskelija arvioi ja hyödyntää kriittisesti digitaalisen markkinointiviestinnän keskeisiä teorioita ja käsitteitä huomioiden vastuullisuuden ja muuttuvan toimintaympäristön. Opiskelija osaa valita tavoitteisiin peustuen oikean digitaalisen kanavan. Opiskelijaa hyödyntää kriittisesti eri lähteistä saatavaa tietoa sekä pystyy kehittämään yrityksen digitaalisen markkinointiviestintää tavoitteellisesti. Opiskelija perustaa mediavalinnat dataan ja arvioi kriittisesti lopputulosta. Opiskelija hyödyntää työkaluja ja digitaalisia kanavia onnistuneesti omassa työssään ja pystyy tuottamaan mediasuunnitelman, joka perustuu datan analysointiin. Opiskelija ottaa vastuuta omasta ja ryhmän kehittymisestä sekä pystyy reflektoimaan omaa osaamistaan. Raportointi ja tulosten esittäminen on johdonmukaista ja virheetöntä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija tulkitsee kriittisesti relevantteja digitaalisen markkinointiviestinnän teorioita, käsitteitä, tutkimuksia, menetelmiä ja periaatteita sekä pystyy tekemään synteesejä oppimastaan. Opiskelija osaa valita tavoitteisiin peustuen oikean digitaalisen kanavan. Opiskelija pystyy kehittämään yrityksen digitaalista markkinointiviestintää tavoitteellisesti huomioiden oppimansa, toimintaympäristön muutokset ja vastuullisuuden näkökulmat. Opiskelijan tekemät kanava- ja työkaluvalinnat pohjautuvat dataan, ja ovat kriittisesti tehtyjä ja erinomaisesti perusteltuja. Opiskelija soveltaa digitaalisen markkinoinnin työkaluja erinomaisesti omassa työssään ja pystyy tuottamaan perustellun mediasuunnitelman. Opiskelija omaa erinomaiset yhteistyötaidot ja ottaa vastuuta ryhmästä ja omasta oppimisesta. Opiskelija reflektoi kriittisesti omaa osaamistaan ja pystyy tarvittaessa muuttamaan toimintaansa. Raportointi ja tulosten esittäminen on loogista, kriittistä ja virheetöntä.

Lisätiedot

Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien ja ryhmätyön perusteella. Arvosanaan voi vaikuttaa pakollisiin luentokertoihin osallistuminen.

Itsearviointi, vertaispalaute ja opettajan antama palaute oppimistehtävistä.

Siirry alkuun