Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin suunnittelu (5op)

Toteutuksen tunnus: HL00CA85-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
Liiketalous (AMK)
Opettajat
Nina Viertorinne
Ryhmät
HTLMAR
Markkinointi, liiketalous
HTL24S1
Tradenomi (AMK), liiketalous, päivätoteutus
ZJA26KH
Avoin amk, lita
Opintojakso
HL00CA85

Toteutukselle Markkinoinnin suunnittelu HL00CA85-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla on vuorovaikutteisia luentoja, koko opintojakson ajalle aikataulutettuja oppimistehtäviä sekä teemoihin liittyviä workshopeja.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Kun käyt tämän opintojakson, tunnet markkinoinnin suunnitteluun liittyvät keskeiset teoriat, mallit ja käsitteet. Perehdyt datan ja asiakastiedon merkitykseen suunnittelun lähtökohtana sekä huomioit vastuullisuuden merkityksen osana markkinointia. Opit eri kanavista ja niiden roolista sekä niihin liittyvien eri työkalujen hyödyntämisestä. Osaat toteuttaa markkinointisuunnitelman.

Osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on laaja-alainen käsitys liiketoiminnasta (markkinointi, palvelut, johtaminen, talous, juridiikka, jne.).
Ennakoiva kehittäminen: Opiskelija osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden.

Opintojakson osaamistavoite
Tällä opintojaksolla perehdyt markkinoinnin suunnittelun keskeisiin teorioihin, malleihin ja käsitteisiin. Hyödynnät digitalisaation tuomia mahdollisuuksia suunnittelun lähtökohtana sekä analysoit tuloksia jatkuvan kehittämisen sekä kestävän kehityksen näkökulmasta. Ymmärrät eri kanavien roolin sekä hankit niihin liittyvää työkaluosaamista. Tunnistat markkinointisuunnitelman strategisen merkityksen yrityksen markkinoinnille. Sovellat oppimaasi markkinointisuunnitelman tekemiseen.

Sisältö

Opintojakson keskeisiä teemoja ovat markkinoinnin suunnittelu merkitys yrityksen liiketoiminnalle, vastuullinen markkinointi, datan ja asiakastiedon merkitys suunnittelun lähtökohtana, markkinoinnin kanavat ja työkalut, markkinointisuunnnitelma.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan kampuksella ajalla 12.1.2026 – 20.5.2026. Tarkemmat ajankohdat ja luentojen aikataulut ilmoitetaan lukujärjestyksessä. Osalla kontaktikerroista on läsnäolopakko.

Oppimateriaalit

Opintojakson suorittamiseen tarvittava materiaali koostuu artikkeleista, videoista ja opettajan jakamasta aineistosta. Lisäksi suositellaan seuraavaa kirjallisuutta:

Armstrong, G., Kotler, P., & Opresnik, M. O. (2023). Marketing: An introduction (Fifteenth edition. Global edition.). Pearson.

Bergström, S., & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi (19., uudistettu painos.). Edita.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kontaktiopetuksena kampuksella. Opintojaksoon sisältyy sekä yksilötehtäviä että ryhmätyö, joka huipentuu esitykseen ja vertaispalautteeseen. Opetusmenetelminä käytetään mm. luentoja, case-analyysiä ja työpajoja. Osa tehtävistä tehdään luentojen aikana ohjatusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijaluennot ja ryhmätyö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus on 135 tuntia. Opiskelijan ajankäyttö opintojakson aikana jakautuu seuraavasti:
Luennot 14 x 1,5 h
Ryhmätyö 52 h
Itsenäiset oppimistehtävät 62 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija pystyy määrittelemään ja tunnistamaan markkinoinnin suunnittelun perusteet. Opiskelija tunnistaa markkinoinnin suunnitteluun ja päätöksentekoon vaikuttavia asioita jatkuvan ja kestävän kehittämisen näkökulmasta. Markkinoinnin suunnitteluun liittyvä työkaluosaaminen on perustasolla. Raportoinnissa esiintyy selkeitä virheitä ja tulosten esittäminen on epäjohdonmukaista.

Tyydyttävä 2
Opiskelija hallitsee markkinoinnin suunnittelun perusteet ja tuntee peruskäsitteet. Opiskelija pystyy hyödyntämään oppimaansa markkinoinnin suunnitteluun ja päätöksentekoon huomioiden jatkuvan ja kestävän kehittämisen. Opiskelija pystyy tekemään yksinkertaisia analyysejä ja selittämään tuloksia, mutta tulkinta jää osin puutteelliseksi ja epäjohdonmukaiseksi. Markkinoinnin suunnitteluun liittyvä työkaluosaaminen on perustasolla. Raportoinnissa esiintyy virheitä, mutta tulosten esittäminen on pääosin johdonmukaista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija hallitsee markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuden, käsitteet sekä teoriat hyvin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa markkinoinnin suunnitteluun ja päätöksentekoon huomioiden hyvin jatkuvan ja kestävän kehittämisen näkökulmat. Opiskelija hyödyntää teoreettisia malleja sekä markkinoinnin suunnittelun työkaluja. Opiskelija osoittaa omaavansa ongelmanratkaisu- ja päätöksentekokykyä sekä pystyy arviomaan tuloksia sekä tuottamaan markkinointisuunnitelman. Raportointi ja tulosten esittäminen on selkeää ja johdonmukaista.

Kiitettävä 4
Opiskelija hallitsee markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuden, käsitteet ja teorian hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä suunnitella ja kehittää yrityksen markkinointia strategisesta näkökulmasta huomioiden jatkuvan ja kestävän kehittämisen näkökulmat. Opiskelija hyödyntää onnistuneesti teoreettisia malleja sekä markkinoinnin suunnittelun työkaluja. Opiskelijalla omaa ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotaidot, joita hän pystyy tarkastelemaan kriittisesti ja omaa ajattelua kehittäen. Opiskelija tulkitsee tuloksia onnistuneesti ja soveltaa oppimaansa markkinointisuunnitelman tekemiseen. Raportointi ja tulosten esittäminen on johdonmukaista ja virheetöntä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelijalla on erinomainen osaaminen markkinoinnin suunnittelun teorioista ja käsitteistä. Opiskelija osaa soveltaa alan tutkimusta ja tietoa sekä hyödyntää tutkimusosaamista ratkaistakseen päätöksentekoon liittyviä ongelmatilanteita. Opiskelija osoittaa kriittistä ajattelua ja pystyy argumentoimaan tekemiään markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen liittyviä strategisia valintoja loogisesti sekä hyödyntämään työkaluja johdonmukaisesti. Päätökset perustuvat kriittiseen datalukutaitoon ja opiskelija pystyy raportoimaan tulokset loogisesti ja selkeästi argumentoiden. Raportointi ja tulosten esittäminen on johdonmukaista ja virheetöntä.

Lisätiedot

Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien ja ryhmätyön perusteella. Arvosanaan voi vaikuttaa pakollisiin luentokertoihin osallistuminen.

Itsearviointi, vertaispalaute ja opettajan antama palaute oppimistehtävistä.

Siirry alkuun