Siirry suoraan sisältöön

Hakukonemarkkinointi ja digitaalinen löydettävyys (5op)

Toteutuksen tunnus: HL00CA86-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
Liiketalous (AMK)
Opettajat
Nina Viertorinne
Ryhmät
HTL24S1
Tradenomi (AMK), liiketalous, päivätoteutus
ZJA26KH
Avoin amk, lita
HTL23S1
Liiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
Opintojakso
HL00CA86

Toteutukselle Hakukonemarkkinointi ja digitaalinen löydettävyys HL00CA86-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla on vuorovaikutteisia luentoja, koko opintojakson ajalle aikataulutettuja oppimistehtäviä sekä teemoihin liittyviä workshopeja.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Digitalisaation myötä on yhä tärkeämpää, että yritys on löydettävissä helposti verkosta. Kun käyt tämän opintojakson, opit miten yrityksen löydettävyyttä verkossa voidaan analysoida, ja mitä toimenpiteitä yrityksen tulisi tehdä orgaanisen ja maksetun löydettävyyden varmistamiseksi ja ylläpitämiseksi. Opit hakukonemarkkinoinnin perusteet. Perehdyt työkaluihin ja -palveluihin ja ymmärrät sisällön merkityksen osana löydettävyyttä. Huomioit vastuullisen toiminnan verkossa. Opit analysoimaan tuloksia ja teet suunnitelman verkkonäkyvyyden parantamisesta.

Opintojakson osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelija hallitsee tiedolla johtamisen päätöksenteon tukena.
Työelämäosaaminen: Opiskelija hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään.

Opintojakson osaamistavoite
Tällä opintojaksolla opit orgaanisen ja maksetun hakukonelöydettävyyden ja muun verkkonäkyvyyden (mm. sosiaalinen media) merkityksen yrityksen liiketoiminnalle. Perehdyt aiheeseen liittyvään tutkimukseen, tekniikoihin ja käsitteisiin. Osaat analysoida kilpailijoiden ja yrityksen omaa näkyvyyttä sekä tehdä dataan pohjautuvia valintoja ja toimenpiteitä orgaanisen ja maksetun näkyvyyden parantamiseksi. Perehdyt työkalujen ja palveluiden käyttöön sekä opit raportoimaan tuloksista.

Sisältö

Opintojakson keskeiset sisällöt ovat orgaaninen ja maksettu löydettävyys ja näkyvyys hakukoneissa, hakukonemarkkinoinnin työkalut ja palvelut, tekoälyn merkitys yrityksen löydettävyyden varmistamisessa, datan merkitys löydettävyyden varmistamisessa, analytiikka ja raportointi.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan kampuksella ajalla 12.1.2026 – 20.5.2026. Tarkemmat ajankohdat ja luentojen aikataulut ilmoitetaan lukujärjestyksessä. Osalla kontaktikerroista on läsnäolopakko.

Oppimateriaalit

Opintojakson suorittamiseen tarvittava materiaali koostuu artikkeleista, videoista ja opettajan jakamasta aineistosta. Lisäksi suositellaan seuraavaa kirjallisuutta:
Lahtinen, N., Pulkka, K., Viinamäki, P., Mero, J., & Karjaluoto, H. (2024). Digimarkkinointi + AI: Tee tekoälystä yrityksesi kilpailuetu ja kasvata myyntiä (4., täysin uudistettu painos.). Alma Insights.
Ajankohtaiset artikkelit hakukonemarkkinoinnista ja tekoälyn roolista löydettävyydessä

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kontaktiopetuksena kampuksella. Opintojaksoon sisältyy sekä yksilötehtäviä että ryhmätyö, joka huipentuu esitykseen ja vertaispalautteeseen. Osa tehtävistä tehdään ohjatusti luennoilla. Opintojaksolla käytetään työkaluja (mm. Semrush), joihin saat ohjausta myös luennoilla.

Opetusmenetelminä käytetään luentoja, työpajoja, case-analyysiä ja käänteistä oppimista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijaluennot ja ryhmätyö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus on 135 tuntia. Opiskelijan ajankäyttö opintojakson aikana jakautuu seuraavasti:
Luennot 14 x 1,5 h
Ryhmätyö 52 h
Itsenäiset oppimistehtävät 62 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija ymmärtää yrityksen verkkonäkyvyyteen liittyviä keskeisiä käsitteitä, teoriaa ja menetelmiä. Opiskelija tulkitsee raportteja ja tekee niiden pohjalta yksinkertaisia analyysejä yrityksen orgaanisesta ja maksetusta hakukonenäkyvyydestä sekä niiden vaikutuksesta yrityksen liiketoimintaan. Opiskelija määrittelee tarvittavia toimenpiteitä yrityksen löydettävyyden parantamiseksi sekä pystyy esittämään oman näkemyksensä aiheeseen liittyen. Opiskelija tuntee keskeisimmät työkalut ja palvelut. Raportoinnissa esiintyy selkeitä virheitä ja tulosten esittäminen on epäjohdonmukaista.

Tyydyttävä 2
Opiskelija ymmärtää yrityksen verkkonäkyvyyteen liittyviä keskeisiä käsitteitä, teoriaa ja menetelmiä. Opiskelija tuottaa raportteja ja tekee niiden pohjalta analyysejä yrityksen orgaanisesta ja maksetusta hakukonenäkyvyydestä sekä niiden vaikutuksesta yrityksen liiketoimintaan. Opiskelija soveltaa käytettävissä olevaa materiaalia ja työkaluja, joiden pohjalta määrittelee tarvittavia toimenpiteitä yrityksen löydettävyyden parantamiseksi sekä esittää oman perustellun näkemyksensä aiheeseen liittyen. Opiskelija tuntee keskeisimmät työkalut ja palvelut. Raportoinnissa esiintyy virheitä ja tulosten esittäminen on pääosin johdonmukaista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija hallitsee yrityksen hakukonenäkyvyyteen liittyvät keskeiset käsitteet, teoriat ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa ja etsiä tietoa arvioidessaan yrityksen orgaanista ja maksettua näkyvyyttä ja niiden vaikutusta yrityksen liiketoimintaan sekä kilpailutilanteeseen verkossa. Opiskelija osaa käyttää työkaluja raportoidakseen tuloksista. Opiskelijaa analysoi saatuja tuloksia ja tekee niiden pohjalta kehitysehdotuksia yrityksen löydettävyyden parantamiseksi. Opiskelijaa perustelee oman näkemyksensä selkeästi ja dataan pohjautuen. Raportointi ja tulosten esittäminen on selkeää ja johdonmukaista.

Kiitettävä 4
Opiskelija hallitsee yrityksen hakukonenäkyvyyteen liittyvät kokonaisuuden, teoriat ja menetelmät hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä suunnitella ja kehittää yrityksen orgaanista ja maksettua löydettävyyttä verkossa huomioiden yrityksen liiketoiminnan tavoitteet ja kilpailutilanteen. Opiskelija osaa analysoida työkaluja ja valita soveltuvan välineen. Opiskelijaa analysoi saatuja tuloksia kriittisesti ja tekee niiden pohjalta kehitysehdotuksia yrityksen löydettävyyden parantamiseksi. Opiskelijaa perustelee oman näkemyksensä johdonmukaisesti perustellen ja dataan pohjautuen. Raportointi ja tulosten esittäminen on johdonmukaista ja virheetöntä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija hallitsee yrityksen hakukonenäkyvyyteen liittyvät kokonaisuuden, teoriat ja menetelmät erinomaisesti. Opiskelija omaa kriittistä näkemystä ja luovuutta kehittäessään yrityksen orgaanista ja maksettua löydettävyyttä verkossa huomioiden yrityksen liiketoiminnan tavoitteet ja kilpailutilanteen. Opiskelija osaa analysoida työkaluja ja valita tehtävään parhaiten soveltuvan välineen. Opiskelijaa analysoi saatuja tuloksia kriittisesti ja tekee niiden pohjalta erinomaisesti perusteltuja kehitysehdotuksia yrityksen löydettävyyden parantamiseksi. Päätökset perustuvat kriittiseen datalukutaitoon ja opiskelija raportoi tulokset loogisesti ja selkeästi argumentoiden. Raportointi ja tulosten esittäminen on johdonmukaista ja virheetöntä.

Lisätiedot

Arviointi perustuu yksilö- ja ryhmätehtäviin, aktiiviseen osallistumiseen ja esitykseen. Kurssin lopputuotos on verkkonäkyvyyden kehittämissuunnitelma.

Siirry alkuun