Siirry suoraan sisältöön

International Service Business and Design (5op)

Toteutuksen tunnus: HL00CB12-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
09.02.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 45
Koulutus
Liiketalous (AMK)
Opettajat
Mari Karjalainen
Ryhmät
HTL24S1
Tradenomi (AMK), liiketalous, päivätoteutus
HBI26VK
Bachelor's Degree Programme in International Business, vaihto-opiskelu/Exchange studies
ZJA26KH
Avoin amk, lita
Opintojakso
HL00CB12

Toteutukselle International Service Business and Design HL00CB12-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

vk 7 Orientaatio kurssiin, palveluliiketoiminnan peruskäsitteitä, ryhmien muodostus.
vk 8 Palvelu- ja liiketoimintamuotoilun periaatteet
vk 9 Loma, ei luentoja
vk 10 Muotoiluprosessin osa I
vk 11 Muotoiluprosessin osa II
vk 12 Muotoiluprosessin osa III
vk 13 Muotoiluprosessin osa IV. Tenttivinkint
vk 14 1. mahdollisuus tenttiä
vk 15 2. mahdollisuus tenttiä
vk 16 Aikaa työstää ryhmätyötä
vk 17 Aikaa työstää ryhmätyötä
vk 18. Esitykset
vk 19. Esitykset
vk 20 3. mahdollisuus tenttiä. Kurssipalautteen anto.

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena
Kurssin tavoitteena on antaa ymmärrys palvelusta liiketoimintana ja tarjota valmiuksia palveluiden kehittämiseen palvelumuotoilun/liiketoimintamuotoilun avulla. Kurssin jälkeen ymmärrät palveluliiketoiminnan erityispiirteet ja kuinka palvelumuotoilu voi auttaa liiketoiminnan kehittämisessä. Tunnet palvelumuotoiluprosessin vaiheet ja osaat soveltaa joitain yleisimpiä palvelumuotoilun työkaluja käytännön kehitystilanteissa.
Kurssin osaamisalueet
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijoilla on laaja-alainen ymmärrys liiketoiminnasta (markkinointi, palvelut, johtaminen, talous, laki jne.).
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus: Kykenee viestimään kansainvälisesti työtehtävissään.
Työyhteisössä toimiminen: Kykenee työskentelemään rakentavasti työyhteisössä ja edistämään omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia.
Proaktiivinen kehittäminen: Kykenee soveltamaan alan olemassa olevaa tietoa kehittämisessä ja hyödyntämään tutkimus- ja kehitysmenetelmiä.

Kurssin oppimistavoitteet
Opiskelet palveluihin ja palvelumuotoiluun/liiketoiminnan muotoiluun liittyvät perusteoria ja sovellat niitä käytännön esimerkeissä.
Suoritettuasi tämän kurssin, sinulla on perustiedot palveluliiketoiminnasta. Osaat selittää palvelutuotteen tärkeimmät ominaisuudet, arvioida digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet palveluiden kehittämisessä ja soveltaa muutamia peruspalvelumuotoilun menetelmiä palveluiden kehittämisessä. Pystyt työskentelemään tavoitteellisesti ryhmässä, esittelemään ja raportoimaan työsi tuloksista JAMK:n ohjeiden mukaisesti sekä pohtimaan omaa kehitystäsi ja ryhmän toimintaa.

Sisältö

Palveluliiketoiminnan erityispiirteet
Palvelumuotoiluprosessi ja -työkalut
Digitaaliset palvelut
Työkalut:
Käyttäjäpersoona
Palvelupolku
Liiketoiminnan suunnittelukanvakset: Konteksti-canvas BMC, VPC, suunnittelun kriteerit, kokeilukanvas

Aika ja paikka

Kurssin toteutus viikoilla 7-20 2026
Oppimistilana Moodle.

Oppimateriaalit

ISBN 9781118156308, painettu. ISBN 978-90-6369-279-7, verkkojulkaisu. Stickdorn, M. & Schneider, J. This is service design thinking Amsterdam: BIS Publishers 2011.
ISBN 9781292098029 verkkojulkaisu ISBN 978-1-292-06446-8, painettu Johnston, R., Shulver, M., Slack, N. and Clark, G. Pearson 2021.Service operations management : improving service development. Fifth edition

Opetusmenetelmät

Luokkaopetus ja ryhmätyöskentely. Etäosallistuminen kurssiin ei ole mahdollista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttimismahdollisuus viikoilla 14, 15 ja 20

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen:
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 18 h
Ryhmätyö 58 h
Yksilötyö 59 h


Ryhmätyön teko aloitetaan viikolla 10. Ryhmätyötä tulee edistetään joka viikko l
Opettajan tuki ryhmätöille koko työskentelyn ajan. Ryhmätyön viimeistelyyn varattu kaksi viikkoa aikaa kurssin lopussa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Vättävä 1
Yrität analysoida ja arvioida akateemista ja liiketoiminnallista tietoa, joka liittyy palveluliiketoimintaan. Sinulla on joitain, mutta rajallisia taitoja analysoida palveluliiketoimintaan liittyviä liiketoiminnan haasteita ja trendejä sekä ideoida joitain johtopäätöksiä. Pystyt välittämään rajoitetusti omasi ja tiimisi ideoita ja löydöksiä englanniksi. Osoitat jonkin verran taitoa osallistua tuottavasti inter- ja monikulttuuriseen ympäristöön ja tiimityöhön, mutta taitosi ovat alhaisella tasolla.

Tyydyttävä 2
Sinulla on jonkin verran kykyä analysoida ja arvioida akateemista ja liiketoiminnallista tietoa, joka liittyy palveluliiketoimintaan ja palvelumuotoiluun. Tunnet liiketoiminnan haasteet ja trendit palveluliiketoiminnassa ja osaat ideoida joitain johtopäätöksiä, mutta lähestymistapa ei ole perusteltu. Pystyt välittämään pääviestisi, kun esität omasi ja tiimisi ideoita ja löydöksiä englanniksi. Osoitat jonkin verran taitoa osallistua tuottavasti inter- ja monikulttuuriseen ympäristöön ja tiimityöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Pystyt arvioimaan relevanttia akateemista ja liiketoiminnallista tietoa ja harkitsemaan mahdollisia lähestymistapoja ja tuloksia palveluliiketoiminnassa ja palvelumuotoilussa. Osoitat analyyttisiä taitoja ja loogista ajattelua perustelujen avulla liittyen palveluliiketoimintaan ja keskustelet ratkaisuista esiin nouseviin ongelmiin. Pystyt luomaan ja esittelemään omasi ja tiimisi ideoita ja löydöksiä englanniksi. Tiedät, kuinka voit tuoda tuottavalla tavalla panoksesi esiin monikulttuurisessa ympäristössä ja tiimityössä.

Kiitettävä 4
Pystyt analysoimaan liiketoimintatietoa mahdollisine tuloksineen palveluliiketoiminnan näkökulmasta. Ehdotat hyvin perusteltuja ratkaisuja palveluliiketoiminnan haasteisiin. Osaat nimetä tärkeimmät palvelumuotoiluongelmat palveluorganisaatioille. Pystyt työskentelemään ja viestimään omasi ja tiimisi ideoita ja löydöksiä ammattimaisesti englanniksi. Osoitat itsereflektiokykyä osallistuessasi tuottavasti monikulttuuriseen ympäristöön ja näytät tiimityöskentelytaitosi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Pystyt ehdottamaan hyvin perusteltuja liiketoimintaratkaisuja perustasolla. Sinulla on palveluorganisaatioille tarvittavia ongelmanratkaisutaitoja. Perustelet ja esittelet omasi ja tiimisi ideoita vakuuttavalla tavalla englanniksi. Olet perusteellisesti arvioinut panostasi monikulttuurisessa ympäristössä ja omistat tiimityöskentelytaidot.

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

50 % ryhmätyö
50 % tentti
Vertaisarvionti hyväksytty

Siirry alkuun